De Hellige Konger, eller de tre vise mænd, som de også kaldes, er en fast del af de fleste krybbespil. Mine konfirmander endte i år med at være fire Hellige Konger, som ofte er de ”populære” roller. Tit synes, børnene at det er morsomt, at de hedder noget så eksotisk som Melchior, Baltazar og så noget så ”almindeligt” som Kasper.
Dem der kom med dyrebare gaver, langvejs fra et udefineret ”Østerland”, er omhyllede af mystik og forskellige legender. Hvis man dykker en lille smule ned i materialet om dem, er der flere spørgsmål end svar – men det kan til gengæld vække fantasien!
Man ved ikke, hvor mange de var, eller hvor de kom fra. Der har været fortællinger om de mytiske mænd helt siden 100-tallet. De første epifani-fejringer fandt sted i Egypten, hvor de tre hellige konger også figurerer i de mange forskellige ritualer.
Der findes også legender fra Syrien, fra det 4.århundrede. Her bliver de beskrevet som værende fra Persien, så man kan roligt fastslå, at de er fast forankrede i forskellige dele af Mellemøsten. Man ved også, at de må have været velhavende og dannede mænd, der studerede himlen og planeternes bevægelser.
Forslag til aktivitet omkring Helligtrekonger:
Ved besøg fra børnehaver kan man opføre et lille dukketeater med tre sokker som de tre konger. Hovedrollen i vores dukketeater var en lille sok, der var ked af, at den ikke havde fået nogle gaver endnu. I dialog med de tre konge-sokker, finder sokken ud af; at der også kommer en gave, der er til alle.
Sokken ender med at vente lidt mere på den store gave. Børnene var meget engagerede og optagede af ”sokkernes”, snak om gaverne og sokkenes genvordigheder! Vi brugte prædikestolen som ”scene”, hvor sokken dukkede op, og gjorde opmærksom på den manglende gave.
Manuskriptet og idé stod min præstekollega, Samuel B. Nielsen, for, og vi samarbejdede om opførelsen, -jeg stod for rekvisitterne. Man skal bruge en hygge-sok i glade farver og tre ensfarvede sokker. Man kan sætte kongekroner af lidt karton eller flotte turbans på- alt efter hvor meget tid man har. Øjnene er det vigtigste – de kan limes på eller sys på af perler.
Til lidt større børn, skolebesøg, mini konfirmander og konfirmander, kan Helligtrekonger bruges som en indledning til en samtale om gaver som begreb. Efter at underviseren har fortalt eller læst, historien om de Hellige tre konger, kan man tale om, hvad ikke -materielle gaver kan være.
Vi kan stille spørgsmålene:
Kan man give venskab som en form for gave?
Kan man give sig selv en gave, i form af at lære noget eller beslutte sig for noget?
Det er selvfølgelig en abstrakt samtale, men jeg oplever, at børn sagtens kan være med i tankegangen om, at gaver kan være noget meget forskelligt.