En børnegudstjeneste, baseret på børnebogen om Ester og det lille Lam
Udarbejdet af præst Annette Molin Brautsch og musikformilder Anne-Katrine Odgaard
Lyden af en krukke, der smadres ud over kirkegulvet midt i en gudstjeneste vækker opsigt helt ned til bagerste række. Der går et sug igennem kirken og alle holder vejret et par sekunder. Var det meningen?
Fortællingen om Ester og det lille lam for de 3-6 årige har vi foldet ud som børnegudstjeneste i Flintholm Kirke for børn og voksne. Vi vil her beskrive hvordan vi har arbejdet med historien og sat både billeder og sceneoptræden sammen med kirkens rum. Drejebog kan ses og downloades her:
Bogen rummer nogle skønne illustrationer og vi har udvalgt og downloadet 11 billeder fra www.bornikirken.dk, som kører via power point et tydeligt sted i rummet og følger udviklingen i fortællingen undervejs. Power Point show kan du få tilsendt (skriv til Annette Molin Brautsch på AMSC@km.dk). For nogle vil det være tilstrækkeligt at vise disse billeder på en skærm og genfortælle historien eller læse den højt fra bogen ved en mere rolig gudstjeneste med godnat tema fx. Vi har dog altid arbejdet meget scenisk med børnegudstjenesterne i Flintholm Kirke og skaber dermed en ekstra dimension ved at iscenesætte fortællingen.
Iscenesat fortælling
Ester bliver derfor spillet af en af korpigerne, som læser bogen igennem derhjemme og som øver med os umiddelbart inden gudstjenesten. Præsten er fortæller og ’styrer’ historien. Den musikalske medarbejder spiller Esters mor og faderen får en mindre rolle og optræder udelukkende på billeder fra powerpointen og gennem fortællerens ’voice over’. Ester har ingen replikker, men levendegøres gennem fortællerens stemme. Det gør det let at arbejde med for alle, og kræver ikke andet end en enkelt gennemgang af historien med barnet.
Vi gennemtænker altid 3 ting inden en gudstjeneste: tema, målgruppe (alder), teologi/musik. Ud fra disse overvejelser skriver vi en drejebog/liturgi, hvor fortællingen foldes ud og gøres enkel og spændende. Der kommer børn fra 0-12 år til vores gudstjenester, men i vores PR skriver vi ved fx Ester og det lille lam ”især for 3-6 år”. Vi markere de musikalske og aktiverende led i fortællingen, for at sikre, at der er en vekselvirkning mellem det passivt observerende og det aktive medinddragende for menigheden. Vi lægger vægt på, at aktiviteterne er med til at ”drive historien frem” og skabe sammenhæng og ”flow” i gudstjenesten.
Brug af rummet, medinddragelse og point of no return
Vi har skåret lidt i historien og lavet en klassisk HJEM- UD- HJEM historie. Foran alteret/power pointen er Esters hjem og der er opstillet forskellige krukker. Ester skal bevæge sig ned gennem midtergangen til kirkens hoveddør for at hente brænde og op til døbefonten for at finde lammet inden hun vender hjem igen. På den måde er hele kirkerummet scene for handlingen.
Da Ester hælder brændet ud på kirkegulvet og vælger at tage lammet med hjem, er det ”point of no return” og menigheden inddrages i dialog om, hvad hun skal gøre. Vi laver hjernegymnastik for at synliggøre og ”mærke” dilemmaet hvori forkyndelsen om godt og ondt og de svære valg ligger.
Dramaet finder sin ro, da moderen tager imod hende med åbne arme, synger om det lille lam og beder fadervor med menigheden.
Historien er på den måde formidlet med fysisk forkyndelse i form af billeder, musik, medinddragelse, bevægelse og ikke mindst drama.
Giv bogen i gave efter gudstjenesten
Ester og det lille lam kan købes som bog, læses eller lyttes til på www.bornikirken.dk. I kirken har vi lagt en plan for vores gudstjenester det næste år, hvor der er sat penge af til at alle børn/hustande kan få en bog med hjem efter gudstjenesten. På den måde kan historien fra børnegudstjenesten genlæses af de voksne i hjemmet – flere gange.