Cookies

Vi bruger cookies for at kunne give dig den bedste oplevelse her på hjemmesiden. Læs persondatapolitik her.

Velkommen hos Børn i kirken.

Jeg accepterer cookies
logo
  • Aldersgrupper

    Aldersgrupper

    Vuggestue

    1-3 år

    Børnehave

    3-6 år

    Indskoling

    6-9 år

    Mellemtrin

    9-12 år

  • Artikler
  • Bøger
  • Grafisk materiale
  • Børnenes katedral
  • Meditationer
      10 Meditationer
  • Om os
      Hvem er vi? Bag om Kontakt
  • Kirkens tilbud til børn
  • Nyhedsbrev

Artikler / Konfirmander / KOKS i konfirmandstuen

Konfirmander

KOKS i konfirmandstuen

KOKS i konfirmandstuen – en rapport fra konferencen 11. januar
Af Annette Molin Brautsch, præst og religionspædagogisk konsulent, Københavns Stift

Vi var der alle sammen; formanden og repræsentanter for Præsteforeningen, Provsteforeningen, flere biskopper, FUVs ledelse, Konfirmandcenteret, spejderkorps, FDF, stifternes uddannelseskonsulenter og
religionspædagogiske konsulenter samt særligt inviterede præster og kirke-kulturmedarbejdere.

Vi talte KUN om teenagere fra kl. 9.00-16.00. Konfirmanderne er ikke til at komme udenom, for på landsbasis blev 66% konfirmeret i 2022 og heraf blev 23 % døbt.

Så der er tale om en af folkekirkens største succeser, hvor de unge gerne vil kirken og vi skal selvfølgelig stå klar med det bedste vi har i den kristne kontekst: Fejring, forståelse og fællesskab! Men netop konfirmandundervisningen har vist sig at præge præsternes psykiske arbejdsmiljø negativt, så hvad gør vi ved det?


Situationen lige nu
Årsagen blev fremlagt i form af tal samt interviews fra præster rundt om i landet. Billedet har ændret sig de sidste 5 år, hvor uroen er vokset i skolen. Vi ser resultatet af inklusion i folkeskolen, hvor landsgennemsnittet er, at 4 elever per klasse skal have understøttende undervisning.

Præsten står til gengæld helt alene med en klasse konfirmander, hvor en eller flere kræver særhensyn. Det kan være diagnoser, som skal rummes i undervisningen eller måske kræver eneundervisning. ADHD, ADD, Asperger, social angst, dysleksi eller andet kan være årsagen til de ekstraordinære hensyn/forstyrrelser.

Dertil forventer forældrene ofte, at vi lever op til et særhensyn, og vi gør hvad vi kan, men det trækker også på vores ressourcer. Før i tiden blev konfirmandundervisningen betragtet som 10% af et årsværk, nu er det 15% hvis man har 1 hold.


Acceleration, præstation og psykologisering
Lektor Anne Görlich, Institut for Kultur og læring, AUU fokuserede på hvordan 3 fænomener er på spil hos ungdomsgruppen: Et accelererende samfund helt fra børnehaven, hvor vi tidligere end nogensinde før lærer og tester børnene og forventer resultater, hvilket også ender med et øget tempo i uddannelsessektoren.

10% dumper folkeskolen, og hvad sker der med dem? De bliver hægte af ”toget” og hvad så? En anden ting er præstationssamfundet, hvor de unge konstant skal præstere og stille sig frem og vise, at de kan noget og er noget særligt.

Sidst men ikke mindst er der psykologiseringen i samfundet, hvor alt skal forklares og diagnosticeres. Disse tre ting er med til at fremme en mistrivsel.

Pædagogisk værtskab – Kursus i alle stifter!
Børnepsykolog og skolekonsulent Rasmus Alenkær holdt oplæg om at møde konfirmanderne med den samme venlighed som, når vi venter gæster derhjemme. Giv de unge et frirum, hvor de er ventet og ”bliver set” lød devisen.

Rasmus Alenkær kommer rundt i alle stifter i løbet af året og italesætter uroen og giver gode råd til hvordan vi imødekommer den konstruktivt. I København bliver det onsdag 3. april kl. 10-13. På Bornholm bliver det torsdag 4. april kl. 10-13.


Hvad gør vi herfra?
I forbindelse med en paneldrøftelse blev følgende overvejelser og tiltag fremlagt:

– MUS: provsten kan spørge ind til konfirmandforberedelsen ved MUS og henvise til religionspædagogiske tilbud fra stiftet.

– ERFA: indføre ERFA grupper på provstiniveau på linje med de homiletiske grupper i provstierne.

– ERFA digitalt: At vi på tværs af landet kan indføre digital ERFA på teams med reference til tiden under corona, hvor vi var mange, der sparrede på tværs mellem Ålborg og Bornholm.

– Co-teacing: Ulla Morre Bidstrup vil undersøge muligheden for at få teologistuderende ind som co teachers, så præsten ikke står alene. Ser man til Sverige og Norge, så er der altid flere om
undervisningsopgaven.

– Lærerværelset: Samtale og kollegialitet på feltet skal tales op. Kan vi bruge hinanden på tværs af
sogne og undervise sammen/på skift?

– Husk den gode historie – det gode narrativ. Det er fedt, at så mange unge ønsker at lade sig konfirmere og vi skal huske at fokusere på konfirmanders WHY? Altså hvorfor skal de komme?

– Religionspædagogik skal øverst på dagsordenen. Efteruddannelse er påkrævet på netop dette felt!

Forfatter
Annette Molin Brautsch

Religionspædagogisk konsulent & Sognepræst i Flintholm Kirke


+45 30282021

amsc@km.dk

Konfirmander

Indlæg

Inspiration udefra › Indlæg

Konfirmand-event – i påskens fodspor

Hvordan giver man unge mennesker...

Konfirmander › Indlæg

Det er hyggeligt

Vigga på 14 år, fortæller her, hvordan hun oplevede konfirmandundervisningen. "Det er nok ikke enhver teenagers drøm, at sidde nede i en kirke og høre om Gud -men det er meget hyggeligt". Sådan fortæller Vigga på 14 år. Læs mere i artiklen.

Konfirmander › Indlæg

Krybbespil med konfirmander og levende dyr

”For andet år i træk, har vi haft stor succes med at lave krybbespil med vores 38 konfirmander. Fortællingen omskriver de selv,og på dagen har vi lejet et levende æsel og en kamel. Det er en kæmpe succes” Sådan fortæller sognepræst i Davids Kirke på Østerbro Helena Hauge.

Konfirmander › Indlæg

Skal I aktivere konfirmanderne i diakonien denne jul?

Den omvendte pakkekalender kan give plads til refleksioner for konfirmanderne og deres familier. Den nye diakonale indsats er en øvelse i at sætte sig i andres sted, og med omsorg udvælge, de varer man vil give videre til et medmenneske, der står et svært sted i livet lige nu.

Konfirmander › Indlæg

Pilgrimsvandring med konfirmander og minier

Det er en fast tilbagevendende erfaring med konfirmanderne, at de har brug for at komme op fra stolene, meget gerne ud af undervisningslokalet, ud og bruge deres krop. At vandre kan være en måde at sætte krop på sine refleksioner. Det kan hjælpe til at sætte en ramme om stilhed, refleksion og en fordybet samtale. Når man går, får man en oplagt mulighed for at åbne sanserne og være opmærksom på naturen og skrue ned for opmærksomheden på sig selv og hinanden.

Konfirmander › Indlæg

Konfirmander med særlig intelligens – og hvad gør vi med dem?

Da jeg kommer ind på klassegangen, møder jeg en af mine konfirmander, som sidder uden for et andet klasseværelses dør, end der hvor vi skal være. Efter lidt ’efterforskning’ finder jeg ud af at ’Felix’ (den lykkelige, kalder jeg ham) er fuldstændig forelsket i en af pigerne, som nu sidder låst inde bag en dør, og min konfirmand sidder bare udenfor og venter på, at den elskede skal komme til syne.

Konfirmander › Indlæg

Snapper og Topper filmene

Danmarks Kirkelige Mediecenter (DKM) er en nonprofit fond, som er sat i verden for at hjælpe kirker med deres kommunikation. DKM laver løbende formidlings- og undervisningsmaterialer om livets store spørgsmål, kristne kerneværdier og eksistentielle emner. Materialerne gør det nemt for sogne at få godt og relevant indhold til børn i kirken, til minikonfirmander, til børneklubben og lignende.

Konfirmander › Indlæg

Yoga inspireret afspænding med konfirmander og minier

Kender du det… en flok vilde minikonfirmander, der stormer ind, hypede efter skoledagen? Eller gruppen med stenede konfirmander, som du knap nok kan få øjenkontakt med? Fortvivl ikke, for her kommer et simpelt lille yoga-inspireret program til at skabe ro, kontakt og nærvær med dine konfirmander og minikonfirmander.

Konfirmander › Indlæg

Syng med!

Hvordan lærer man konfirmander salmer, og hvad indebærer det egentlig? Er det et mål, at de kan synge med på melodien, forstå tekstens indhold og reflektere over salmens budskab? I givet fald kan det være en fordel at dele processen op i mindre dele for at gøre konfirmanderne bevidste om salmens musikalske, poetiske og teologiske udtryk

Konfirmander › Indlæg

Tro, tanker og trivsel

mindU er et tilbud fra ”Det Sociale Netværk” til præster og konfirmander, der ønsker at sætte fokus på mental sundhed og psykisk sårbarhed blandt unge. I mindU besøger vi flere hundrede konfirmander hvert år og kan her konstatere, at der er behov for at tale om mental sundhed generelt.

Konfirmander › Indlæg

Gud og genbrug for minikonfirmander

Denne uges blogindlæg fra Børn i kirken handler om børnekonfirmander. Jeanette Capion beskriver hvordan hun arbejder med børnekonfirmand-forløb - særligt med fokus på genbrug.

Konfirmander › Indlæg

Børnekonfirmander – sådan!

Hvorfor skal børn deltage i et børnekonfirmandforløb? Hvad er vigtigt at formidle, og hvordan kan det gribes an, så det er i sync med et børneliv anno 2020? Det satte Folkekirkens Uddannelses- og Videnscenter (FUV) i samarbejde med CUR sig for at undersøge og har foruden en kvantitativ undersøgelse været på besøg hos 34 børnekonfirmandhold og talt med både børn, undervisere og forældre. Læs mere i dagens blog fra Børn i kirken.

Konfirmander › Indlæg

Konfirmander i Coronaland

Sognepræst og religionspædagogisk konsulent Annette Molin Brautsch lægger i blogindlægget 'Konfirmander i Coronaland' op til en fælles drøftelse af hvad vi hver især gør og ikke gør lige nu i forhold til konfirmanderne – Vær med i facebook-gruppen Netværket børn i kirken og byd ind!

Konfirmander › Indlæg

Tidsrejsen – en tilgang til minikonfirmand-undervisningen

I provstiet oplevede vi for nogle år siden en nedgang i antallet af minikonfirmander som resultat af den nye skolereform. Med de længere skoledage, havde børnene havde simpelthen ikke tid til at gå til alt – og så blev minikonfirmandforløbet valgt fra. Til gengæld blev det lovpligtigt for alle menighedsråd at tilbyde minikonfirmandundervisning. Sådan blev Tidsrejsen til.

Konfirmander › Indlæg

Konfirmander: Hvad skal vi med dem? Og hvad skal de med os?

Kom til konfirmandworkshop 25 juni i Kristkirken. Det bliver en formiddag med mulighed for at udveksle erfaringer, udfordringer og få gode ideer med hjem til den kommende konfirmandsæson.

Aldersgrupper

Vuggestue 1-3 år

Børnehave 3-6 år

Indskoling 6-9 år

Mellemtrin 9-12 år

Om Børn i kirken

Projekt “Børn i kirken” – hvorfor det?

Undersøgelse

Velkommen til bloggen

Kontakt

Seneste nyheder

Netværksdag 17. september

Konfirmand-event – i påskens fodspor

Bibliarium – En labyrint af bibelske fortællinger

Påske børnegudstjeneste – åbning af påskeæg

Kontakt Børn i kirken
  • 30282021
  • amsc@km.dk