Hvordan opstod tidsrejsen?
Tidsrejsen blev udviklet i Frederiksberg Provsti som et provstifælles tilbud til minikonfirmander. I provstiet oplevede vi for nogle år siden en nedgang i antallet af minikonfirmander som resultat af den nye skolereform. Med de længere skoledage, havde børnene havde simpelthen ikke tid til at gå til alt – og så blev minikonfirmandforløbet valgt fra. Til gengæld blev det lovpligtigt for alle menighedsråd at tilbyde minikonfirmandundervisning.
Vi prøvede derfor at tilbyde minikonfirmandforløb som en sommerlejr (uden overnatning) den første uge af skoleferien for børn, der skulle i 3. eller 4. klasse efter ferien.
Den uge holder mange forældre ikke ferie endnu, så børnene er alligevel tilmeldt SFO eller fodboldlejr, håndboldlejr, danselejr o.l. Som de i øvrigt betaler for i dyre domme. Så hvorfor ikke tilbyde en gratis minikonfirmandlejr? Vi tilpassede på den måde vores tilbud til familiernes hverdag, i stedet for at forvente, at de tilpassede deres fritid efter os.
Alle børn i provstiet kunne tilmelde sig; dette var en fordel for kirkerne, fordi det letter den enkelte kirkes forpligtelse med minikonfirmanderne, men det viste sig også at betyde meget for børnene, fordi de mødte nye børn på tværs af skolerne – ligesom det ville have været tilfældet på andre sommerlejre. Faktisk er det vores erfaring, at børnene hellere vil lære nye børn at kende end have deres egne klassekammerater med.
Da vi gik i gang med planlægningen, ønskede vi en ramme for ugen, der holdt sammen på den, men stadigvæk gav mulighed også for at komme vidt omkring i kristendommen. Noget, som børnene ville finde interessant. Både drenge og piger. Det blev til Tidsrejsen. Når andre rejser på eksotiske sommerferier, tager kirken på tidsrejse i hele den historie, vi har bag os.
Tidskapsel og rejsepas
Hver dag rejser børnene til en ny tid og går på opdagelse i de fortællinger, den tid bærer på. I løbet af ugen rejser de for eksempel til: tidernes morgen, år 0, vikingetiden eller fremtiden. De rejser simpelthen op gennem kristendommen.
Dagen starter med, at børnene åbner en tidskapsel og får et rejsepas med en ny identitet, som passer til destinations-tiden, så de bliver en del af den fortælling, de skal igennem. I løbet af dagen finder de så ud af, hvem disse mennesker var.
De nye identiteter viste sig at være en didaktisk gave, da børnene fandt fortællingerne meget mere interessante, når de selv havde en rolle i dem. De blev simpelthen en aktiv del af fortællingerne, og det er mere spændende at høre om Grundtvig, hvis man var gift med ham.
I tidskapslen ligger der også forskellige ting fra den tid, vi skal til. Derefter er dagene bygget op som en vekslen mellem fortælling og aktivitet, og dagen afsluttes med at børnene skriver et postkort om, hvad de har lavet, som de kan give til deres forældre.
Hvorfor give sig i kast med Tidsrejsen?
For det første, fordi det er sjovt – både for børn og voksne. Der er en ramme at træde ind i og bygge sin undervisning op omkring, og det er nemt at gå til. Man kan ”plukke” i dage og aktiviteter, så forløbet tilpasses ens egne interesseområder, kirkens lokalområde og budget, og tilgangen kan også fungere som et almindeligt forløb med minikonfirmanderne, hvor de går til Tidsrejse henover en sæson.
Samtidigt lærer børnene enormt meget; salmer, fortællinger, kirkehistorie, folkekirkens sammensætning, og det lagrer sig på en særlig måde i dem, fordi det hele tiden leges ind og får en direkte forbindelse til dem. Idet børnene får identiteter i de fremmede tider, går det op for dem, at Bibelen og kirkens historie handler om rigtige mennesker, og at de mennesker stod i situationer og dilemmaer, der ligner dem, de selv kan opleve i deres liv.
Det giver børnene en forståelse af, at der er en sammenhæng mellem Bibelens første fortællinger, kirken i middelalderen og kirken i dag. Der er en sammenhæng mellem menneskene. Og de er en del af den sammenhæng. Tidsrejser er simpelthen værd at skrive hjem om.
Undervisningsmaterialet ”Håndbog i tidsrejser – en tilgang til minikonfirmandundervisningen” er netop udkommet på forlaget Eksistensen. Materialet indeholder fire forskellige forslag til ugeforløb, fuldt beskrevet med aktiviteter, fortællinger og materialelister samt et forslag til, hvordan tidsrejser kan bredes ud over en hel sæson med kortere undervisningsgange.
Derudover kan illustrationer til plakater og postkort til rejserne hentes gratis på Eksistensens hjemmeside.
Hvis I kunne tænke jer at høre mere om tilgangen, er I meget velkomne til at kontakte mig på SID@km.dk.