Hvorfor skal børn deltage i et børnekonfirmandforløb? Hvad er vigtigt at formidle, og hvordan kan det gribes an, så det er i sync med et børneliv anno 2020? Det satte Folkekirkens Uddannelses- og Videnscenter (FUV) i samarbejde med CUR sig for at undersøge og har foruden en kvantitativ undersøgelse været på besøg hos 34 børnekonfirmandhold og talt med både børn, undervisere og forældre. Vi har været på jagt efter ”best practice” – det der fungerer godt, og som andre kan have glæde af at kende til. Vi har også opdaget nogle af de udfordringer, der dukker op, når man har børnekonfirmander – det har vi også taget med.
Idékatalog
Foreløbig er der udkommet et idékatalog med de væsentligste idéer og erfaringer, der er blevet opsamlet. Idékataloget tager udgangspunkt i otte temaer, som både er udtryk for succeshistorier og udfordringer. Hvert tema motiveres med baggrundsviden og citater, hvorefter konkrete idéer og inspirationsspørgsmål kan inspirere til at arbejde udviklingsorienteret med børnekonfirmander.
Refleksionsspørgsmål
Ofte går tiden med børnekonfirmandundervisningen med at få planlagt det praktiske, med indkøb, få styr på materialer, forplejning mv. – og så selvfølgelig samværet med børnene. Men hvornår har I sidst brugt tid på at komme lidt mere i dybden med overvejelser over, hvad det hele egentlig skal til for? Hvad er jeres mål, og hvordan når I derhen? Hvad er I udfordret af, og hvordan kan I arbejde med det? Erfaringer fra undersøgelsen viser, at det ikke er så ofte, der bliver sat tid af til sådan nogle drøftelser. Vi har derfor lavet nogle refleksionsspørgsmål under hvert tema. De er afprøvet og er tænkt som et redskab til, at man i et kollegafællesskab kan overveje, hvordan vi gør hos os, kan vi gøre noget anderledes, er der noget vi skal sætte mere eller mindre lys på? 10 min. på et personalemøde en gang imellem er bedre end ingenting.
Otte temaer
Tanken er, at idékataloget skal inspirere til udvikling. Børnekonfirmandundervisning har 25 år på bagen og betegnes ofte som en af folkekirkens succeshistorier. Det skulle det gerne blive ved med at være, men børneliv og skolestrukturer ændrer sig, og det bliver selv en succes nødt til at forholde sig til. De otte temaer, der forhåbentligt kan inspirere til udvikling og fastholdelse af et tilbud, der er relevant for børn at deltage i, er:
1. Kristendomsformidling med en legende, sansende og erfaringsbaseret tilgang
2. At pakke børn ind i kristendommens gode, stærke fortællinger
3. Kirkens rum er ladet med betydning
4. Skab gode relationer før, under og efter et børnekonfirmandforløb
5. Tænk bevidst i strukturen for børnekonfirmandforløbet, så det passer til det lokale børne- og kirkeliv
6. Skab åndehul i børns hverdagsliv med tid til at puste ud og ånde ind
7. En del af noget større!
8. Børnekonfirmander med særlige behov
Rigtig god fornøjelse med at finde inspiration til børnekonfirmandarbejdet hos jer!Idékataloget findes her, og en trykt udgave kan fås ved henvendelse til hkih@km.dk