Cookies

Vi bruger cookies for at kunne give dig den bedste oplevelse her på hjemmesiden. Læs persondatapolitik her.

Velkommen hos Børn i kirken.

Jeg accepterer cookies
logo
  • Aldersgrupper

    Aldersgrupper

    Vuggestue

    1-3 år

    Børnehave

    3-6 år

    Indskoling

    6-9 år

    Mellemtrin

    9-12 år

  • Artikler
  • Bøger
  • Grafisk materiale
  • Børnenes katedral
  • Meditationer
      10 Meditationer
  • Om os
      Hvem er vi? Bag om Kontakt
  • Kirkens tilbud til børn
  • Nyhedsbrev

Artikler / Konfirmander / Tidsrejsen – en tilgang til minikonfirmand-undervisningen

Konfirmander

Tidsrejsen – en tilgang til minikonfirmand-undervisningen

Hvordan opstod tidsrejsen?

Tidsrejsen blev udviklet i Frederiksberg Provsti som et provstifælles tilbud til minikonfirmander. I provstiet oplevede vi for nogle år siden en nedgang i antallet af minikonfirmander som resultat af den nye skolereform. Med de længere skoledage, havde børnene havde simpelthen ikke tid til at gå til alt – og så blev minikonfirmandforløbet valgt fra. Til gengæld blev det lovpligtigt for alle menighedsråd at tilbyde minikonfirmandundervisning.

Vi prøvede derfor at tilbyde minikonfirmandforløb som en sommerlejr (uden overnatning) den første uge af skoleferien for børn, der skulle i 3. eller 4. klasse efter ferien.

Den uge holder mange forældre ikke ferie endnu, så børnene er alligevel tilmeldt SFO eller fodboldlejr, håndboldlejr, danselejr o.l. Som de i øvrigt betaler for i dyre domme. Så hvorfor ikke tilbyde en gratis minikonfirmandlejr? Vi tilpassede på den måde vores tilbud til familiernes hverdag, i stedet for at forvente, at de tilpassede deres fritid efter os.

Alle børn i provstiet kunne tilmelde sig; dette var en fordel for kirkerne, fordi det letter den enkelte kirkes forpligtelse med minikonfirmanderne, men det viste sig også at betyde meget for børnene, fordi de mødte nye børn på tværs af skolerne – ligesom det ville have været tilfældet på andre sommerlejre. Faktisk er det vores erfaring, at børnene hellere vil lære nye børn at kende end have deres egne klassekammerater med.

Da vi gik i gang med planlægningen, ønskede vi en ramme for ugen, der holdt sammen på den, men stadigvæk gav mulighed også for at komme vidt omkring i kristendommen. Noget, som børnene ville finde interessant. Både drenge og piger. Det blev til Tidsrejsen. Når andre rejser på eksotiske sommerferier, tager kirken på tidsrejse i hele den historie, vi har bag os.

Tidskapsel og rejsepas

Hver dag rejser børnene til en ny tid og går på opdagelse i de fortællinger, den tid bærer på. I løbet af ugen rejser de for eksempel til: tidernes morgen, år 0, vikingetiden eller fremtiden. De rejser simpelthen op gennem kristendommen. 

Dagen starter med, at børnene åbner en tidskapsel og får et rejsepas med en ny identitet, som passer til destinations-tiden, så de bliver en del af den fortælling, de skal igennem. I løbet af dagen finder de så ud af, hvem disse mennesker var.

De nye identiteter viste sig at være en didaktisk gave, da børnene fandt fortællingerne meget mere interessante, når de selv havde en rolle i dem. De blev simpelthen en aktiv del af fortællingerne, og det er mere spændende at høre om Grundtvig, hvis man var gift med ham.

I tidskapslen ligger der også forskellige ting fra den tid, vi skal til. Derefter er dagene bygget op som en vekslen mellem fortælling og aktivitet, og dagen afsluttes med at børnene skriver et postkort om, hvad de har lavet, som de kan give til deres forældre.

Hvorfor give sig i kast med Tidsrejsen?

For det første, fordi det er sjovt – både for børn og voksne. Der er en ramme at træde ind i og bygge sin undervisning op omkring, og det er nemt at gå til. Man kan ”plukke” i dage og aktiviteter, så forløbet tilpasses ens egne interesseområder, kirkens lokalområde og budget, og tilgangen kan også fungere som et almindeligt forløb med minikonfirmanderne, hvor de går til Tidsrejse henover en sæson. 

Samtidigt lærer børnene enormt meget; salmer, fortællinger, kirkehistorie, folkekirkens sammensætning, og det lagrer sig på en særlig måde i dem, fordi det hele tiden leges ind og får en direkte forbindelse til dem. Idet børnene får identiteter i de fremmede tider, går det op for dem, at Bibelen og kirkens historie handler om rigtige mennesker, og at de mennesker stod i situationer og dilemmaer, der ligner dem, de selv kan opleve i deres liv.

Det giver børnene en forståelse af, at der er en sammenhæng mellem Bibelens første fortællinger, kirken i middelalderen og kirken i dag. Der er en sammenhæng mellem menneskene. Og de er en del af den sammenhæng. Tidsrejser er simpelthen værd at skrive hjem om.

Undervisningsmaterialet ”Håndbog i tidsrejser – en tilgang til minikonfirmandundervisningen” er netop udkommet på forlaget Eksistensen. Materialet indeholder fire forskellige forslag til ugeforløb, fuldt beskrevet med aktiviteter, fortællinger og materialelister samt et forslag til, hvordan tidsrejser kan bredes ud over en hel sæson med kortere undervisningsgange.

Derudover kan illustrationer til plakater og postkort til rejserne hentes gratis på Eksistensens hjemmeside.

Hvis I kunne tænke jer at høre mere om tilgangen, er I meget velkomne til at kontakte mig på SID@km.dk.

Forfatter
Signe Danielsen

Sognepræst i Sankt Markus kirke, Frederiksberg


+45 31512967

sid@km.dk

Konfirmander

Indlæg

Inspiration udefra › Indlæg

Konfirmand-event – i påskens fodspor

Hvordan giver man unge mennesker...

Konfirmander › Indlæg

Det er hyggeligt

Vigga på 14 år, fortæller her, hvordan hun oplevede konfirmandundervisningen. "Det er nok ikke enhver teenagers drøm, at sidde nede i en kirke og høre om Gud -men det er meget hyggeligt". Sådan fortæller Vigga på 14 år. Læs mere i artiklen.

Konfirmander › Indlæg

KOKS i konfirmandstuen

Vi var der alle sammen; formanden og repræsentanter for Præsteforeningen, Provsteforeningen, flere biskopper, FUVs ledelse, Konfirmandcenteret, spejderkorps, FDF, stifternes uddannelseskonsulenter og religionspædagogiske konsulenter samt særligt inviterede præster og kirke-kulturmedarbejdere. Vi talte KUN om teenagere fra kl. 9.00-16.00. Konfirmanderne er ikke til at komme udenom, for på landsbasis blev 66% konfirmeret i 2022 og heraf blev 23 % døbt. Så der er tale om en af folkekirkens største succeser, hvor de unge gerne vil kirken og vi skal selvfølgelig stå klar med det bedste vi har i den kristne kontekst.

Konfirmander › Indlæg

Krybbespil med konfirmander og levende dyr

”For andet år i træk, har vi haft stor succes med at lave krybbespil med vores 38 konfirmander. Fortællingen omskriver de selv,og på dagen har vi lejet et levende æsel og en kamel. Det er en kæmpe succes” Sådan fortæller sognepræst i Davids Kirke på Østerbro Helena Hauge.

Konfirmander › Indlæg

Skal I aktivere konfirmanderne i diakonien denne jul?

Den omvendte pakkekalender kan give plads til refleksioner for konfirmanderne og deres familier. Den nye diakonale indsats er en øvelse i at sætte sig i andres sted, og med omsorg udvælge, de varer man vil give videre til et medmenneske, der står et svært sted i livet lige nu.

Konfirmander › Indlæg

Pilgrimsvandring med konfirmander og minier

Det er en fast tilbagevendende erfaring med konfirmanderne, at de har brug for at komme op fra stolene, meget gerne ud af undervisningslokalet, ud og bruge deres krop. At vandre kan være en måde at sætte krop på sine refleksioner. Det kan hjælpe til at sætte en ramme om stilhed, refleksion og en fordybet samtale. Når man går, får man en oplagt mulighed for at åbne sanserne og være opmærksom på naturen og skrue ned for opmærksomheden på sig selv og hinanden.

Konfirmander › Indlæg

Konfirmander med særlig intelligens – og hvad gør vi med dem?

Da jeg kommer ind på klassegangen, møder jeg en af mine konfirmander, som sidder uden for et andet klasseværelses dør, end der hvor vi skal være. Efter lidt ’efterforskning’ finder jeg ud af at ’Felix’ (den lykkelige, kalder jeg ham) er fuldstændig forelsket i en af pigerne, som nu sidder låst inde bag en dør, og min konfirmand sidder bare udenfor og venter på, at den elskede skal komme til syne.

Konfirmander › Indlæg

Snapper og Topper filmene

Danmarks Kirkelige Mediecenter (DKM) er en nonprofit fond, som er sat i verden for at hjælpe kirker med deres kommunikation. DKM laver løbende formidlings- og undervisningsmaterialer om livets store spørgsmål, kristne kerneværdier og eksistentielle emner. Materialerne gør det nemt for sogne at få godt og relevant indhold til børn i kirken, til minikonfirmander, til børneklubben og lignende.

Konfirmander › Indlæg

Yoga inspireret afspænding med konfirmander og minier

Kender du det… en flok vilde minikonfirmander, der stormer ind, hypede efter skoledagen? Eller gruppen med stenede konfirmander, som du knap nok kan få øjenkontakt med? Fortvivl ikke, for her kommer et simpelt lille yoga-inspireret program til at skabe ro, kontakt og nærvær med dine konfirmander og minikonfirmander.

Konfirmander › Indlæg

Syng med!

Hvordan lærer man konfirmander salmer, og hvad indebærer det egentlig? Er det et mål, at de kan synge med på melodien, forstå tekstens indhold og reflektere over salmens budskab? I givet fald kan det være en fordel at dele processen op i mindre dele for at gøre konfirmanderne bevidste om salmens musikalske, poetiske og teologiske udtryk

Konfirmander › Indlæg

Tro, tanker og trivsel

mindU er et tilbud fra ”Det Sociale Netværk” til præster og konfirmander, der ønsker at sætte fokus på mental sundhed og psykisk sårbarhed blandt unge. I mindU besøger vi flere hundrede konfirmander hvert år og kan her konstatere, at der er behov for at tale om mental sundhed generelt.

Konfirmander › Indlæg

Gud og genbrug for minikonfirmander

Denne uges blogindlæg fra Børn i kirken handler om børnekonfirmander. Jeanette Capion beskriver hvordan hun arbejder med børnekonfirmand-forløb - særligt med fokus på genbrug.

Konfirmander › Indlæg

Børnekonfirmander – sådan!

Hvorfor skal børn deltage i et børnekonfirmandforløb? Hvad er vigtigt at formidle, og hvordan kan det gribes an, så det er i sync med et børneliv anno 2020? Det satte Folkekirkens Uddannelses- og Videnscenter (FUV) i samarbejde med CUR sig for at undersøge og har foruden en kvantitativ undersøgelse været på besøg hos 34 børnekonfirmandhold og talt med både børn, undervisere og forældre. Læs mere i dagens blog fra Børn i kirken.

Konfirmander › Indlæg

Konfirmander i Coronaland

Sognepræst og religionspædagogisk konsulent Annette Molin Brautsch lægger i blogindlægget 'Konfirmander i Coronaland' op til en fælles drøftelse af hvad vi hver især gør og ikke gør lige nu i forhold til konfirmanderne – Vær med i facebook-gruppen Netværket børn i kirken og byd ind!

Konfirmander › Indlæg

Konfirmander: Hvad skal vi med dem? Og hvad skal de med os?

Kom til konfirmandworkshop 25 juni i Kristkirken. Det bliver en formiddag med mulighed for at udveksle erfaringer, udfordringer og få gode ideer med hjem til den kommende konfirmandsæson.

Aldersgrupper

Vuggestue 1-3 år

Børnehave 3-6 år

Indskoling 6-9 år

Mellemtrin 9-12 år

Om Børn i kirken

Projekt “Børn i kirken” – hvorfor det?

Undersøgelse

Velkommen til bloggen

Kontakt

Seneste nyheder

Netværksdag 17. september

Konfirmand-event – i påskens fodspor

Bibliarium – En labyrint af bibelske fortællinger

Påske børnegudstjeneste – åbning af påskeæg

Kontakt Børn i kirken
  • 30282021
  • amsc@km.dk