Cookies

Vi bruger cookies for at kunne give dig den bedste oplevelse her på hjemmesiden. Læs persondatapolitik her.

Velkommen hos Børn i kirken.

Jeg accepterer cookies
logo
  • Aldersgrupper

    Aldersgrupper

    Vuggestue

    1-3 år

    Børnehave

    3-6 år

    Indskoling

    6-9 år

    Mellemtrin

    9-12 år

  • Blog
  • Bøger
  • Grafisk materiale
  • Børnenes katedral
  • Meditationer
      10 Meditationer
  • Om os
      Hvem er vi? Bag om Kontakt
  • Kirkens tilbud til børn
  • Nyhedsbrev

Blog / Hvad kan vi lære af...? / #TÅLMODIGHED

Hvad kan vi lære af...?

#TÅLMODIGHED

Hver måned udvælger tidligere sognepræst Lisbet Kjær Müller et
relationsord inspireret af månedens meditation.
I maj måned hedder meditationen “Ilden”
Og relations ordet er #TÅLMODIGHED.

Læs mere om ideen bag Relationsordene og den Teologiske eftertanke her

I børn i kirken arbejder vi i den nye ånd. Annette Molin Brautsch skriver, at børnene slapper af og lytter
til den kristne historie på en ny måde. Der tales til den enkelte i en personlig, opbyggelig og
inkluderende tone. Gudsbilledet er nytestamentligt, så det er den kærlige Gud, som far og hans søn
Jesus, børnene møder.
”De får en erindring, som rækker længere tilbage end deres fødeår. En hukommelse, som vi er fælles
om. En kærlighedshistorie, der omfatter hele verden og hver enkelt.” (Vejledning side 9)

Lyt til meditationen Ilden

Den første Pinsedag.
I pinsen gentager de kristne kirker i hele verden festen for den nye ånd, Helligånden, sådan som det
fortælles om den i Apostlenes Gerninger kapitel 2. Der står faktisk ikke noget om pinsen i evangelierne.
Den fest er først omtalt i grundlæggelsen af de første menigheder, som Apostlenes Gerninger også
kaldes, og som er skrevet omkring 100 år efter, at Paulus skrev sine breve.

Kirker i hele verden
I det daglige tænker vi ikke så meget over det. Men i kirkerummet bliver jeg opmærksom på at gå ind i
et andet rum. Et kirkerum. Som de kristne straks begyndte at bygge, da de ikke længere var forfulgte.
For i begyndelsen af 300-tallet gjorde kejser Konstantin kristendommen til en anerkendt religion i hele
Romerriget.
Pinsedag fester vi for den nye ånd, Jesus ånden, ilden, der fylder hver enkelt både hjerne og hjerte og
varmer uden af brænde.


Børnemeditation
Selvfølgelig kan jeg mærke ånden hvor som helst. Men i kirkens rum møder børnene med den
meditative tilgang et helt konkret sted, hvor de kan komme ind, lægge sig ned, trække vejret og bare
være, lytte og se op i hvælvingerne. De får tid til at undre sig, stille store spørgsmål og møde en åndelig
dannelse, som taler til dem på en særlig måde. Som Annette videre skriver: ”I kirken kommer de frivilligt
og lægger sig fladt ned, roen falder på, pulsen sænkes, og der er fokus på krop og vejrtrækning.”

  • Det er også tålmodighed.

Læs mere om relationsordet #TILLID# her
Læs om relationsordet #FRYGT# her
Læs om relationsordet #MEDFØLELSE# her
Læs mere om relationsordet #GODHED# her

Forfatter
Lisbet Kjær Müller

Pastor emeritus, tidl. Lindevang Kirke, Frederiksberg


+45 61692871

lisbet@twintop.dk

Hvad kan vi lære af...?

Indlæg

Hvad kan vi lære af...? › Indlæg

#GODHED

Teologisk eftertanke Hver måned udvælger tidligere sognepræst Lisbet Kjær Muller et relationsord inspireret af månedens meditation. I april måned hedder meditationen Liljen. Og relations ordet er #GODHED.

Hvad kan vi lære af...? › Indlæg

Dansk legestue i Hong Kong

Som dansk præst i Hong Kong er min menighed halvt til søs og halvt på land. Som sømandspræst besøger jeg naturligvis danske skibe og er der for søens folk, men her i byen er der også en fastboende dansk menighed. Da jeg kom for lidt over et år siden, ville jeg gerne lave kirkelige aktiviteter for børnefamilier og nu er vores såkaldte legestue blevet en større succes, end jeg turde håbe på, da jeg startede den.

Hvad kan vi lære af...? › Indlæg

#MEDFØLELSE

Hver måned udvælger tidigere sognepræst Lisbet Kjær Muller et relationsord i videoserien "Teologisk eftertanke". I denne måned er relationsordet #MEDFØLELSE Lyset kommer udefra, i Jesus’ ord: ”Jeg er verdens lys.” Og lyset kommer ind i mig, når Annette i meditationen siger, ”du er også lys”. Lyset kommer udefra fra fortællingerne om Gud og Jesus. Og lyset er i mig, fordi jeg hører dem. En oplysning helt bogstaveligt. Jeg ser noget, fordi jeg får det fortalt. Det kommer ind i min bevidsthed og lyser op.

Hvad kan vi lære af...? › Indlæg

#FRYGT

Jesus i Getsemane have er et ikonisk motiv. Jesus er alene, kaster sig ned og beder Gud om at måtte slippe for lidelse og død; men bønnen ender med, at han underkaster sig, hvad Gud vil med ham. I Lukasevangeliet er Jesus ikke helt alene i havens mørke. Der kommer en engel og styrker ham.

Hvad kan vi lære af...? › Indlæg

Ideen bag teologisk eftertanke #TILLID

Teologisk eftertanke bygger på den erfaring med meditation, som jeg har fået ved selv at have deltaget i de 10 meditationer, som er beskrevet i Annette Molin Brautschs bog: Slap af i Kirken. For der opstår en følelse af relation,

Hvad kan vi lære af...? › Indlæg

Sorgen, børnene og Folkekirken

Ca. 1/5 af de mange tusinde sorgramte børn, der er i Danmark, har få eller ingen at tale med om deres sorg, og da undersøgelser viser, at børn, der taler med nogle om deres sorg, trives bedre end børn, der ikke gør, har Folkekirken her et uudtømt potentiale. . Folkekirken kan nemlig tilbyde disse børn noget helt unikt; Et religiøst sprog og ritualer, som kan hjælpe dem med at sætte ord og handling på tanker og følelser og et gratis tilbud med plads og rum til at lade sorgen fylde.

Hvad kan vi lære af...? › Indlæg

Konfirmander med særlig intelligens – og hvad gør vi med dem?

Da jeg kommer ind på klassegangen, møder jeg en af mine konfirmander, som sidder uden for et andet klasseværelses dør, end der hvor vi skal være. Efter lidt ’efterforskning’ finder jeg ud af at ’Felix’ (den lykkelige, kalder jeg ham) er fuldstændig forelsket i en af pigerne, som nu sidder låst inde bag en dør, og min konfirmand sidder bare udenfor og venter på, at den elskede skal komme til syne.

Hvad kan vi lære af...? › Indlæg

Snapper og Topper på opdagelse i kristendommen

”Børn i kirken” har i samarbejde med Danmarks Kirkelige Mediecenter (DKM) fået lavet 4 film til skoler og kirker med henblik på at formidle kristendom. Det er den religionspædagogiske konsulent i Københavns Stift, præst Annette Molin Brautsch, der er præst i de 4 nye film, hvor store teologiske begreber bliver vendt og drejet med tøjdyrene i børnehøjde.

Hvad kan vi lære af...? › Indlæg

Hvad kan vi lære af Børneavisen?

Børneavisen har eksisteret i tre år og er en del af JP/Politikens hus og dermed stærkt forankret i den etablerede danske medieverden. Børneavisen udkommer hver tirsdag med en papiravis, der primært henvender sig til målgruppen 9-12 år. Ja, du læste rigtigt. Avisen er lavet af papir. Vi bliver af og til spurgt, om det giver mening at lave avis på papir til børn, der er digitalt indfødte. Det synes vi absolut. Papir giver mulighed for fordybelse, og læsningen forstyrres ikke af pop-up-reklamer, beskeder og algoritme-styrede budskaber.

Hvad kan vi lære af...? › Indlæg

Syng med!

Hvordan lærer man konfirmander salmer, og hvad indebærer det egentlig? Er det et mål, at de kan synge med på melodien, forstå tekstens indhold og reflektere over salmens budskab? I givet fald kan det være en fordel at dele processen op i mindre dele for at gøre konfirmanderne bevidste om salmens musikalske, poetiske og teologiske udtryk

En konkret ide › Indlæg

Samarbejde med Steinerskolen

En 11 årig dreng står midt på gulvet i Kastrup kirke. Han er et Gudsbenådet talent, og spiller hele kirken op med Khatchaturians violinkoncert 1. Sats.

Hvad kan vi lære af...? › Indlæg

Tro, tanker og trivsel

mindU er et tilbud fra ”Det Sociale Netværk” til præster og konfirmander, der ønsker at sætte fokus på mental sundhed og psykisk sårbarhed blandt unge. I mindU besøger vi flere hundrede konfirmander hvert år og kan her konstatere, at der er behov for at tale om mental sundhed generelt.

Hvad kan vi lære af...? › Indlæg

Hvad kan vi lære af Bibliotekets børneafdeling?

I børneafdelingen på Biblioteket Frederiksberg arbejdes der med kultur- og litteraturformidling for børn, inspireret af mange forskellige tilgange og greb. Fælles for alle formidlingstiltag er udgangspunktet i børnelitteraturen samt måden hvorpå biblioteket møder børn og familier.

Hvad kan vi lære af...? › Indlæg

Kan børn spille orgel?

I næsten alle kirker er der et orgel. Nogle voksne elsker det, og nogle kan ikke fordrage det. De allerfleste børn og unge synes, det er spændende! Det her kæmpestore, mystiske instrument, som kan producere så meget lyd, der kan mærkes i hele kroppen.

Hvad kan vi lære af...? › Indlæg

Er Paulus for børn?

I mødet med børnene i kirken har vi ofte fokus på fortællingerne fra Det Gamle Testamente eller evangelierne. Men måske kan forkyndelsen for børn også tage afsæt i Paulus’ breve.* Og måske er det endnu mere oplagt at skele til Paulus netop nu, hvor covid-19 øger afstanden mellem mennesker; og mellem kirken og børnene.

Hvad kan vi lære af...? › Indlæg

Køn i det kirkelige arbejde med børn

I denne uge blog fortæller sognepræst Mia Rahr Jacobsen om arbejdet med køn i kirken. Vi skal som kirke huske at bruge de bibelhistorier, der har kvindelige aktører, fordi det giver repræsentation og i sidste ende handler om, hvilket Gudsbillede vi forkynder. Blogindlægget kan dermed ses som et bidrag i den nuværende kønsdebat.

Hvad kan vi lære af...? › Indlæg

Folkekirken som fødselshjælper

Det er et mirakel når et nyt liv bliver til i mavens mørke og vokser sig stærkt for så at komme ud i verdens lys. Det kræver styrke og udholdenhed at gå igennem en graviditet og føde et barn, og så kræver enhver fødsel også, at en mor og en far bliver født i samme åndedrag. Den kendsgerning er blevet slået fast for mig igennem de sidste 6 år, hvor jeg har afholdt gravidsamtaler i Frederiksholm kirke i Københavns Sydhavn.

Hvad kan vi lære af...? › Indlæg

Hvad kan vi lære af det ny Københavns Museum

Københavns Museum beviste gennem næsten fem år, at man kan være et aktivt formidlende museum og nå nye målgrupper, selvom man ikke har noget museum at være museum i. Skoletjenesten på Københavns Museum er i dag blandt de bedste, hvad angår læring og formidling for børn. Læs blogindlægget og lær af museets formidlingsstrategi.

Hvad kan vi lære af...? › Indlæg

Hvad kan vi lære af Glyptoteket? – Kan det leges?

Børn i kirken har talt med Stefan Bang, der er formidlings- og undervisningsmedarbejder på Glyptoteket, om den proces omkring formidling, de er i gang med, og som kirkerne kan lære meget af.

Hvad kan vi lære af...? › Indlæg

Nationalmuseet: Storytelling og medinddragelse

Sognepræst Signe Danielsen har besøgt Nationalmuseet og set på, hvad vi i kirken kan lære af deres tilgang til børn.

Hvad kan vi lære af...? › Indlæg

DR Ramasjang – det kan folkekirken lære af børnens kanal II

Sognepræst Signe Danielsen har snakket med redaktør på børnekanalen Ramasjang Lene Mailund Mikkelsen og fortæller i denne blog om det vi som folkekirke kan lære af Ramasjang.

Hvad kan vi lære af...? › Indlæg

DR-Ramasjang: Det kan folkekirken lære af børnenes kanal

Sognepræst Signe Danielsen har talt med redaktør for DR B&U, Lene Mailund Mikkelsen, om deres tilgang til at lave Børneprogrammene på Ramasjang. For måske kan vi som folkekirke lære noget af DR.

Aldersgrupper

Vuggestue 1-3 år

Børnehave 3-6 år

Indskoling 6-9 år

Mellemtrin 9-12 år

Om Børn i kirken

Projekt “Børn i kirken” – hvorfor det?

Undersøgelse

Velkommen til bloggen

Kontakt

Seneste nyheder

#TÅLMODIGHED

Pilgrimsvandring med konfirmander og minier

#GODHED

Dansk legestue i Hong Kong

Kontakt Børn i kirken
  • 30282021
  • amsc@km.dk