Stå i en cirkel og start med at holde i hånden. Slip nu hænderne, og få alle i cirklen til i stedet at stritte med lillefingeren og røre ved sidemandens lillefinger – altså ikke lave krog, men bare røre. Det er lidt svært, men er med til at skabe fokus og gruppefornemmelse. Når man er ved at have alles opmærksomhed (sig evt. kig på mig) så klap en enkelt gang fast i hænderne. Forklar, at børnene skal fange dit klap, så alle klapper samtidig. Prøv igen.
Spørg ind til, om det var præcist. Med de yngste børn kan man spørge, om det var helt samtidigt, lige ved og næsten eller helt ved siden af.
Hvis der er god koncentration, kan man bede dem om at lukke øjnene og prøve igen.
Nogle gange bliver det mere præcist med lukkede øjne, sjældent dårligere.
Man kan også lade et af de børnene prøve at ’klappe for’. Lad dem mærke, at de skal have alles opmærksomhed, før de starter, hvis det skal lykkes.
Tal om at blive til en fælles organisme, når man skal lave musik sammen. At man trækker vejret samtidigt som én person, når man synger, og at den koncentration og præcision er en nødvendighed for at skabe musik sammen.
Eller send måske et klap rundt i kredsen. Klap først selv, og lad så klappet vandre rundt i kredsen fra person til person. Det kan gå hurtigt eller langsomt, med et konstant tempo eller frit, så børnene selv vælger et tempo, når det er deres tur til at klappe. Lad børnene selv finde på flere regler og måder, men husk, at der kun er ét klap pr. person. Man kan f.eks. ’klappe’ den salme eller sang, som man lige har hørt.
Eller hvisk et ord fra en salme i sidemandens øre, og lad det vandre rundt i kredsen. Hvad mon et ord som Helligånd ender som, når det kommer tilbage til dig?
Eller send flere ord fra en salme rundt i kredsen, ét ad gangen. Måske ord fra en ’hemmelig salme’, som et af børnene selv vælger og sender rundt? Hvor mange ord var der? Hvilke ord var det? Og kender I en salme med de ord? Kom, lad os lige synge den! Idé venligst lånt af Kirsten[??] Nielsen.