Cookies

Vi bruger cookies for at kunne give dig den bedste oplevelse her på hjemmesiden. Læs persondatapolitik her.

Velkommen hos Børn i kirken.

Jeg accepterer cookies
logo
  • Aldersgrupper

    Aldersgrupper

    Vuggestue

    1-3 år

    Børnehave

    3-6 år

    Indskoling

    6-9 år

    Mellemtrin

    9-12 år

  • Artikler
  • Bøger
  • Grafisk materiale
  • Børnenes katedral
  • Meditationer
      10 Meditationer
  • Om os
      Hvem er vi? Bag om Kontakt
  • Kirkens tilbud til børn
  • Nyhedsbrev

Artikler / Meditative tilgange / #GAVEN

Meditative tilgange

#GAVEN

I december måned hedder meditationen ”Gaven” og relations ordet er: Barmhjertighed.

Hver måned udvælger tidligere sognepræst og medlem af Børn i kirken udvalget, Lisbet Kjær Müller et relationsord inspireret af månedens meditation fra bogen “Slap af i kirken” . Bogen er skrevet af sognepræst Annette Molin Brautsch.
.

Læs mere om ideen bag Relationsordene og den Teologiske eftertanke her
Læs mere om bogen “Slap af i kirken” og hvordan du kan bruge børnemeditationerne i dit arbejde her
Sådan arbejder sognepræst Karen-Lisbeth Gøricke med relationsord og meditation. Læs mere her

Kristendommen begynder med en fødsel. Og så er der ingen vej tilbage. En fødsel er éntydigt en ny begyndelse. Marias og Josefs barn er en ny begyndelse for dem, og det er mere end det, det er en ny begyndelse for menneskeheden.
Paulus er en af antikkens store tænkere, han voksede op i et hellenistisk-jødisk miljø og beskriver selv i sine breve, hvordan han som lovtro jøde bekæmpede sine Kristustroende landsmænd. Men pludselig åbenbarede Gud sin søn i ham for at han skulle forkynde evangeliet om ham for ikke-jøder. Det er en kaldelse og noget der sker i Paulus, som med øjeblikkelig virkning ændrede hans bevidsthed og
virkelighedsopfattelse. Det ydre betyder ikke noget længere i forhold til Gud.

Gud er for alle mennesker, der er ingen forskelle i forhold til Gud: Ikke noget ”dem” og ”os”. Paulus udvikler nu det, som han kalder det indre menneske. Han skaber en bevidsthed om, at Gud ikke er ambivalent og tvetydig. Paulus kalder det en ny skabelse. Nu er det hvert enkelt menneske, som har
Kristus-ånden i sig, i hjerne og hjerte. Der er tale om en ny relation til Gud og til de
andre.
Én gang om året hæves over hele jorden denne skat, og det er juleaften og julenat.

Én gang om året er vi ikke kun intellektuelt, men også følelsesmæssigt i øjenhøjde med det nye, der skete en gang, fordi vi er så mange, der går i kirke juleaften for at komme i julestemning. Børn, unge, gamle – alle køn og hudfarver – land og by og alt i mellem. I 40 minutter er det ikke noget ”dem” og ”os”.
I kirken er det ren julestemning, når vi synger Et barn er født i Betlehem.

Barnet vækker vores dybeste følelser, og minder os om vores egen barndom, som ikke altid var lige god, og den minder os om vores egne børn, hvor vi heller ikke altid var lige gode.
For vi ved godt, hvad det gode er, det ved vi fra julen, og det er også derfor, det kan være så hårdt op til jul, for inderst inde ved vi godt, at her er det ikke nok at kunne præstere, planlægge, købe ind. Der er noget mere på spil, som er ude af vores hænder. En afhængighed af kræfter uden for os selv, som vi ikke er Herre over, og det skræmmer, stresser, men fascinerer også, vi længes efter det gode,
freden og friheden. Alt det barnet er.

Kristendommen begynder med en fødsel. Og så er der ingen vej tilbage til den gamle skabelse og syndefaldet. Paulus skriver det fuldstændig utvetydigt i sit brev til romerne: ”Gud har indesluttet alle i ulydighed for at vise alle barmhjertighed” (Rom 11,32).
Det er det sidste, der er julens gave. Det er her, det nye begynder: med Guds barmhjertighed. Barmhjertigheden er den dybeste relation mellem Gud og mennesker med Jesus som mellemmand.
Samtidig med Jesus og Paulus levede en kendt filosof i Rom, hans navn var Seneca. Han var optaget af det med at give hinanden gaver. Seneca kritiserede den logik, hvor man bare gav en gave for at få noget igen: 1. at give en gave, 2. at modtage en gave og 3. at gøre gengæld. Han vil have, at ”gavegivning” forudsætter et positivt, personligt forhold mellem en gaves giver og modtager, en slags følelsesmæssig gensidig relation, der ifølge Seneca gør det til begyndelsen af et venskab.

En gave er noget skabende. En gave er ikke kun noget ydre, men skaber en indre positiv relation. Paulus som er kirkens husfilosof, skriver i Romerbrevet om den gave, som Gud giver mennesker i Kristus. Kristusbarnet er en gave, som omskaber den, der modtager den.

Læs mere om relationsordet #TILLID her
Læs om relationsordet #FRYGT her
Læs om relationsordet #MEDFØLELSE her
Læs mere om relationsordet #GODHED her
Læs mere om relationsordet #TÅLMODIGHED her
Læs mere om relationsordet #HÅB her
Læs mere om relationsordet #TAKNEMMELIGHED her
Læs om relationsordet #KÆRLIGHED her
Læs mere om relationsordet #BARMHJERTIGHED her

Lyt til alle 10 meditationer skrevet og indlæst af Annette Molin Brautsch, præst i Flintholm kirke og religionspædagogisk konsulent i Københavns stift her

Forfatter
Lisbet Kjær Müller

Pastor emeritus, tidl. Lindevang Kirke, Frederiksberg


+45 61692871

lisbet@twintop.dk

Meditative tilgange

Indlæg

Meditative tilgange › Indlæg

12 æg – en påskeidé

Mens præsten eller en anden fortæller historien, så skiftes børnene til at åbne et æg, som indeholder en lille genstand, der fortæller om påskens drama. De små ting gør historien levende for børnene og selv de voksne sidder også spændt og venter på, hvad der er i det næste lille æg i bakken…

Meditative tilgange › Indlæg

#Sorg

Når jeg går ind i en kirke, vil der altid på et mere eller mindre synligt sted være et kors. Nogle kors er tomme, men de fleste er nok det, vi kalder et krucifiks, hvor Jesus hænger på korset, død, med armene strakt ud som om, han vil omfavne mig. I nogle perioder af kirkens historie lagde man vægt på, at mennesket identificerede sig med lidelsen, smerten og døden: Jesus’ forvredne krop. I andre perioder var det vigtigt, at den, der betragtede korset, ”så” korset som et ”livstræ” og følte sejren over døden i krop og sind. 

Meditative tilgange › Indlæg

#KÆRLIGHED

I psykologien taler man om, at kærligheden ikke bør betragtes som en følelse, fordi ”at kærlighed er et udtryk for et engagement i relationen til et andet menneske, hvortil der kan knytte sig forskellige følelser, afhængig af om denne følelse er en romantisk relation til en partner, en relation til et barn eller menneskeheden som sådan.” (Mia Skytte O’Toole: Følelsernes kompas, Akademisk Forlag, 2019, side 36)

Meditative tilgange › Indlæg

Meditation i kirken

"Jeg er lidt skeptisk, hvis man laver meditation i kirken og så klistrer et fadervor på til sidst. Men man må gerne lade sig udfordre i, hvad meditation kan. Det er jo ikke noget kristne ikke har gjort før, men ordet ”meditation”, leder nok vores tanker hen på en lidt ”østlig stemning”. Sådan siger Karen-Lisbeth Gøricke, sognepræst i Stengård kirke i Lyngby, har arbejdet med meditation i kirken det sidste halve år

Meditative tilgange › Indlæg

#TAKNEMMELIGHED

Taknemmelighed er et relations-ord ligesom kærlighed. Kærlighed udtrykker ikke bare en følelse, men mange forskellige følelser, alt efter hvilken relation der er tale om. Om det er en relation til mor eller far. En relation til et barn. En relation til en partner, ven eller arbejdsgiver.

Meditative tilgange › Indlæg

#HÅB

I meditationen om frugten skal barnet forestille sig at være en gren på et vintræ. Det er i sig selv et relationsbillede, og der er fremtid i det. Der er vækst, der er håb. Hver måned udvælger Lisbet Kjær Müller et relationsord inspireret af månedens meditation fra bogen "Slap af i kirken" . Bogen er skrevet af sognepræst Annette Molin Brautsch. I juni måned hedder meditationen “Frugten” og relationsordet er #HÅB.

Meditative tilgange › Indlæg

#TÅLMODIGHED

I pinsen gentager de kristne kirker i hele verden festen for den nye ånd, Helligånden, sådan som det fortælles om den i Apostlenes Gerninger kapitel 2. Der står faktisk ikke noget om pinsen i evangelierne. Den fest er først omtalt i grundlæggelsen af de første menigheder, som Apostlenes Gerninger også kaldes, og som er skrevet omkring 100 år efter, at Paulus skrev sine breve.

Meditative tilgange › Indlæg

#GODHED

Teologisk eftertanke Hver måned udvælger tidligere sognepræst Lisbet Kjær Muller et relationsord inspireret af månedens meditation. I april måned hedder meditationen Liljen. Og relations ordet er #GODHED.

Meditative tilgange › Indlæg

#MEDFØLELSE

Hver måned udvælger tidigere sognepræst Lisbet Kjær Muller et relationsord i videoserien "Teologisk eftertanke". I denne måned er relationsordet #MEDFØLELSE Lyset kommer udefra, i Jesus’ ord: ”Jeg er verdens lys.” Og lyset kommer ind i mig, når Annette i meditationen siger, ”du er også lys”. Lyset kommer udefra fra fortællingerne om Gud og Jesus. Og lyset er i mig, fordi jeg hører dem. En oplysning helt bogstaveligt. Jeg ser noget, fordi jeg får det fortalt. Det kommer ind i min bevidsthed og lyser op.

Meditative tilgange › Indlæg

#FRYGT

Jesus i Getsemane have er et ikonisk motiv. Jesus er alene, kaster sig ned og beder Gud om at måtte slippe for lidelse og død; men bønnen ender med, at han underkaster sig, hvad Gud vil med ham. I Lukasevangeliet er Jesus ikke helt alene i havens mørke. Der kommer en engel og styrker ham.

Meditative tilgange › Indlæg

Ideen bag teologisk eftertanke #TILLID

Teologisk eftertanke bygger på den erfaring med meditation, som jeg har fået ved selv at have deltaget i de 10 meditationer, som er beskrevet i Annette Molin Brautschs bog: Slap af i Kirken. For der opstår en følelse af relation,

Meditative tilgange › Indlæg

Ny bog : Slap af i kirken

Annette Molin Brautsch er præst i Flintholm kirke og religionspædagogisk konsulent i kbh stift. Hun brænder for at lave kirke med relevans for det moderne menneske heriblandt børnene og deres voksne. Derfor har denne bog været et hjertebarn for hende at lave, da der på nuværende tidspunkt ikke findes noget fysisk materiale for de 9-12 årige

Meditative tilgange › Indlæg

Kærlighedshjernen

Vi skal som kirke gøre børnene bevidste om, at troen foregår i hjernen og at tro og tænkning hænger sammen. Vi skelner ofte mellem hjerne og hjerte, de kolde hjerner og de varme hjerter. Men vi ved godt, at hjertet er et billede. Så i virkeligheden drejer det sig ikke om at skelne mellem hjerne og hjerte, men at finde ud af, hvor i hjernen hjertet sidder. I ”kærlighedshjernen” må vi derfor finde ud af, hvor tro, håb og kærlighed arbejder.

Aldersgrupper

Vuggestue 1-3 år

Børnehave 3-6 år

Indskoling 6-9 år

Mellemtrin 9-12 år

Om Børn i kirken

Projekt “Børn i kirken” – hvorfor det?

Undersøgelse

Velkommen til bloggen

Kontakt

Seneste nyheder

Netværksdag 17. september

Konfirmand-event – i påskens fodspor

Bibliarium – En labyrint af bibelske fortællinger

Påske børnegudstjeneste – åbning af påskeæg

Kontakt Børn i kirken
  • 30282021
  • amsc@km.dk