Cookies

Vi bruger cookies for at kunne give dig den bedste oplevelse her på hjemmesiden. Læs persondatapolitik her.

Velkommen hos Børn i kirken.

Jeg accepterer cookies
logo
  • Aldersgrupper

    Aldersgrupper

    Vuggestue

    1-3 år

    Børnehave

    3-6 år

    Indskoling

    6-9 år

    Mellemtrin

    9-12 år

  • Artikler
  • Bøger
  • Grafisk materiale
  • Børnenes katedral
  • Meditationer
      10 Meditationer
  • Om os
      Hvem er vi? Bag om Kontakt
  • Kirkens tilbud til børn
  • Nyhedsbrev

Artikler / Meditative tilgange / #Sorg

Meditative tilgange

#Sorg

Hver måned udvælger tidligere sognepræst og medlem af Børn i kirken udvalget, Lisbet Kjær Müller et relationsord inspireret af månedens meditation fra bogen “Slap af i kirken” . Bogen er skrevet af sognepræst Annette Molin Brautsch.
I november måned hedder meditationen “Stjernen” og relationsordet er #SORG.

Læs mere om ideen bag Relationsordene og den Teologiske eftertanke her
Læs mere om bogen “Slap af i kirken” og hvordan du kan bruge børnemeditationerne i dit arbejde her
Sådan arbejder sognepræst Karen-Lisbeth Gøricke med relationsord og meditation. Læs mere her


De forskellige kors.
Når jeg går ind i en kirke, vil der altid på et mere eller mindre synligt sted være et kors. Nogle kors er tomme, men de fleste er nok det, vi kalder et krucifiks, hvor Jesus hænger på korset, død, med armene strakt ud som om, han vil omfavne mig.
I nogle perioder af kirkens historie lagde man vægt på, at mennesket identificerede sig med lidelsen, smerten og døden: Jesus’ forvredne krop.
I andre perioder var det vigtigt, at den, der betragtede korset, ”så” korset som et ”livstræ” og følte sejren over døden i krop og sind. 
I kirkerne i Armenien er det ikke den døde Jesus, der er på korset, men korsene står overalt i og uden for kirkerne hugget i sten og udsmykket med blomsterranker, så jeg kan se ”opstandelsens kraft” og føle den i mig.
På den måde skaber Jesus gennem korset en relation til Gud, som både er ubehagelig og god.
Børn ser korset, hvor jeg som voksen godt kan glemme det lidt. Børn kommer ind i kirken, og de ser, spørger og tænker − ingen tvivl om det. Læs om det Armenske kors her

Dannelse handler om børns tænkning.
Ann Elisabeth Knudsen har inspireret mig til denne blog. Hun skriver i sin bog om Børns hjerner (fra 2019), at dannelse handler om børns tænkning og også om deres følelser. At føle og tænke kan vi nok i virkeligheden ikke skille ad.
Det er de voksne, der har ansvaret for, at børn føler sig trygge og tør spørge og slappe af og være børn.
Børnene er ikke bange for at fejle, hvis vi ikke lærer dem det. Børn stiller spørgsmål, som vi voksne måske er holdt op med at tænke over.
Hvor var jeg før jeg blev født? Hvad sker der, når man dør? Hvorfor findes der onde mennesker?

Det behøver ikke være svært.
Det behøver ikke være svært. Vi voksne skal øve os i at spørge med i stedet for at svare. Hjælpe børnene til at tænke alle mulige ting, som de ellers tager for givet, hjælpe dem til at blive bevidste om sig selv, de andre, verden – tage stilling og tænke kritisk.
Børnene skal have lov til at stille spørgsmål og undre sig. Vi skal først og fremmest hjælpe børnene til at undre sig og forundres.

Divergent og konvergent tænkning.
Når vi så er i et kirkerum, skal vi være bevidste om, hvad det giver af muligheder.
Her er et ”helle”, en ro og stilhed, her kan vi slappe af og føle og tænke.
Det er både et ubehageligt rum, hvor jeg mærker smerten, lidelsen og døden, og et glædeligt rum, hvor jeg mærker kærligheden og barmhjertigheden, som forhåbentlig bliver ved at leve i mig, også når jeg går ud af døren.
Større børn lærer at tænke rationelt, de lærer for det meste ”lukket tænkning”, som skal lede frem til at finde ét rigtigt resultat eller ét rigtigt svar på et spørgsmål – kaldet ”konvergent tænkning”.
I kirken er der mulighed for at holde børnenes evne til ”divergent” eller ”kreativ tænkning” åben, fordi der altid er flere svar og endnu flere spørgsmål, end vi  kan svare på.

Tidligere blogs og relationsord
Læs mere om relationsordet #TILLID her
Læs om relationsordet #FRYGT her
Læs om relationsordet #MEDFØLELSE her
Læs mere om relationsordet #GODHED her
Læs mere om relationsordet #TÅLMODIGHED her
Læs mere om relationsordet #HÅB her
Læs mere om relationsordet #TAKNEMMELIGHED her
Læs om relationsordet #KÆRLIGHED her

Læs mere om relationsordet #BARMHJERTIGHED her
Lyt til alle 10 meditationer skrevet og indlæst af Annette Molin Brautsch, præst i Flintholm kirke og religionspædagogisk konsulent i Københavns stift her

Forfatter
Lisbet Kjær Müller

Pastor emeritus, tidl. Lindevang Kirke, Frederiksberg


+45 61692871

lisbet@twintop.dk

Meditative tilgange

Indlæg

Meditative tilgange › Indlæg

12 æg – en påskeidé

Mens præsten eller en anden fortæller historien, så skiftes børnene til at åbne et æg, som indeholder en lille genstand, der fortæller om påskens drama. De små ting gør historien levende for børnene og selv de voksne sidder også spændt og venter på, hvad der er i det næste lille æg i bakken…

Meditative tilgange › Indlæg

#GAVEN

Kristendommen begynder med en fødsel. Og så er der ingen vej tilbage. En fødsel er éntydigt en ny begyndelse. Marias og Josefs barn er en ny begyndelse for dem, og det er mere end det, det er en ny begyndelse for menneskeheden.

Meditative tilgange › Indlæg

#KÆRLIGHED

I psykologien taler man om, at kærligheden ikke bør betragtes som en følelse, fordi ”at kærlighed er et udtryk for et engagement i relationen til et andet menneske, hvortil der kan knytte sig forskellige følelser, afhængig af om denne følelse er en romantisk relation til en partner, en relation til et barn eller menneskeheden som sådan.” (Mia Skytte O’Toole: Følelsernes kompas, Akademisk Forlag, 2019, side 36)

Meditative tilgange › Indlæg

Meditation i kirken

"Jeg er lidt skeptisk, hvis man laver meditation i kirken og så klistrer et fadervor på til sidst. Men man må gerne lade sig udfordre i, hvad meditation kan. Det er jo ikke noget kristne ikke har gjort før, men ordet ”meditation”, leder nok vores tanker hen på en lidt ”østlig stemning”. Sådan siger Karen-Lisbeth Gøricke, sognepræst i Stengård kirke i Lyngby, har arbejdet med meditation i kirken det sidste halve år

Meditative tilgange › Indlæg

#TAKNEMMELIGHED

Taknemmelighed er et relations-ord ligesom kærlighed. Kærlighed udtrykker ikke bare en følelse, men mange forskellige følelser, alt efter hvilken relation der er tale om. Om det er en relation til mor eller far. En relation til et barn. En relation til en partner, ven eller arbejdsgiver.

Meditative tilgange › Indlæg

#HÅB

I meditationen om frugten skal barnet forestille sig at være en gren på et vintræ. Det er i sig selv et relationsbillede, og der er fremtid i det. Der er vækst, der er håb. Hver måned udvælger Lisbet Kjær Müller et relationsord inspireret af månedens meditation fra bogen "Slap af i kirken" . Bogen er skrevet af sognepræst Annette Molin Brautsch. I juni måned hedder meditationen “Frugten” og relationsordet er #HÅB.

Meditative tilgange › Indlæg

#TÅLMODIGHED

I pinsen gentager de kristne kirker i hele verden festen for den nye ånd, Helligånden, sådan som det fortælles om den i Apostlenes Gerninger kapitel 2. Der står faktisk ikke noget om pinsen i evangelierne. Den fest er først omtalt i grundlæggelsen af de første menigheder, som Apostlenes Gerninger også kaldes, og som er skrevet omkring 100 år efter, at Paulus skrev sine breve.

Meditative tilgange › Indlæg

#GODHED

Teologisk eftertanke Hver måned udvælger tidligere sognepræst Lisbet Kjær Muller et relationsord inspireret af månedens meditation. I april måned hedder meditationen Liljen. Og relations ordet er #GODHED.

Meditative tilgange › Indlæg

#MEDFØLELSE

Hver måned udvælger tidigere sognepræst Lisbet Kjær Muller et relationsord i videoserien "Teologisk eftertanke". I denne måned er relationsordet #MEDFØLELSE Lyset kommer udefra, i Jesus’ ord: ”Jeg er verdens lys.” Og lyset kommer ind i mig, når Annette i meditationen siger, ”du er også lys”. Lyset kommer udefra fra fortællingerne om Gud og Jesus. Og lyset er i mig, fordi jeg hører dem. En oplysning helt bogstaveligt. Jeg ser noget, fordi jeg får det fortalt. Det kommer ind i min bevidsthed og lyser op.

Meditative tilgange › Indlæg

#FRYGT

Jesus i Getsemane have er et ikonisk motiv. Jesus er alene, kaster sig ned og beder Gud om at måtte slippe for lidelse og død; men bønnen ender med, at han underkaster sig, hvad Gud vil med ham. I Lukasevangeliet er Jesus ikke helt alene i havens mørke. Der kommer en engel og styrker ham.

Meditative tilgange › Indlæg

Ideen bag teologisk eftertanke #TILLID

Teologisk eftertanke bygger på den erfaring med meditation, som jeg har fået ved selv at have deltaget i de 10 meditationer, som er beskrevet i Annette Molin Brautschs bog: Slap af i Kirken. For der opstår en følelse af relation,

Meditative tilgange › Indlæg

Ny bog : Slap af i kirken

Annette Molin Brautsch er præst i Flintholm kirke og religionspædagogisk konsulent i kbh stift. Hun brænder for at lave kirke med relevans for det moderne menneske heriblandt børnene og deres voksne. Derfor har denne bog været et hjertebarn for hende at lave, da der på nuværende tidspunkt ikke findes noget fysisk materiale for de 9-12 årige

Meditative tilgange › Indlæg

Kærlighedshjernen

Vi skal som kirke gøre børnene bevidste om, at troen foregår i hjernen og at tro og tænkning hænger sammen. Vi skelner ofte mellem hjerne og hjerte, de kolde hjerner og de varme hjerter. Men vi ved godt, at hjertet er et billede. Så i virkeligheden drejer det sig ikke om at skelne mellem hjerne og hjerte, men at finde ud af, hvor i hjernen hjertet sidder. I ”kærlighedshjernen” må vi derfor finde ud af, hvor tro, håb og kærlighed arbejder.

Aldersgrupper

Vuggestue 1-3 år

Børnehave 3-6 år

Indskoling 6-9 år

Mellemtrin 9-12 år

Om Børn i kirken

Projekt “Børn i kirken” – hvorfor det?

Undersøgelse

Velkommen til bloggen

Kontakt

Seneste nyheder

Netværksdag 17. september

Konfirmand-event – i påskens fodspor

Bibliarium – En labyrint af bibelske fortællinger

Påske børnegudstjeneste – åbning af påskeæg

Kontakt Børn i kirken
  • 30282021
  • amsc@km.dk