Cookies

Vi bruger cookies for at kunne give dig den bedste oplevelse her på hjemmesiden. Læs persondatapolitik her.

Velkommen hos Børn i kirken.

Jeg accepterer cookies
logo
  • Aldersgrupper

    Aldersgrupper

    Vuggestue

    1-3 år

    Børnehave

    3-6 år

    Indskoling

    6-9 år

    Mellemtrin

    9-12 år

  • Artikler
  • Bøger
  • Grafisk materiale
  • Børnenes katedral
  • Meditationer
      10 Meditationer
  • Om os
      Hvem er vi? Bag om Kontakt
  • Kirkens tilbud til børn
  • Nyhedsbrev

Artikler / Meditative tilgange / #FRYGT

Meditative tilgange

#FRYGT

Ideen bag teologisk eftertanke af Lisbet Kjær Mûller

Teologisk eftertanke bygger på den erfaring med meditation, som jeg har fået ved selv at have
deltaget i de 10 meditationer, som er beskrevet i Annette Molin Brautschs bog: Slap af i Kirken.
eg har valgt 10 relations-ord ud, der hænger sammen med de 10 temaer i det meditative
årshjul.


Det er tillid, frygt, medfølelse, godhed, håb, tålmodighed, taknemlighed, kærlighed, sorg og
barmhjertighed.
Læs mere her

Relationsordet #FRYGT
Jesus i Getsemane have er et ikonisk motiv. Jesus er alene, kaster sig ned og beder Gud om at
måtte slippe for lidelse og død; men bønnen ender med, at han underkaster sig, hvad Gud vil
med ham.

I Lukasevangeliet er Jesus ikke helt alene i havens mørke. Der kommer en engel og styrker ham.
Forfatteren til Lukasevangeliet henter ordet ”styrke” fra samtidens sportsverden. Det er en
indre kamp, hvor angsten er ved at tage over, og Gud sender sin engel til at kæmpe mod
angsten for lidelse og død. Der er tale om en indre kamp i Jesus, og englen giver Jesus styrke og
mod til at kæmpe.


Jesus er virkelig et menneske af kød og blod. Bønskampen er beskrevet ved, at hans sved
sammenlignes med bloddråber. Det er en universel præstation, hvor Jesus med ”support” fra
sin far tømmer lidelsens bæger.
Det er også en kamp med ekkoer tilbage til slangens onde spørgsmål til Eva i Edens have: ”Har
Gud virkelig sagt…”.

Jeg kan som én Eva ikke få armene ned over, at Jesus kæmpede den kamp til ende og tog
straffen ud af lidelse og død. Ene af alle gjorde han slangen til skamme, lukkede munden på den
og førte alle mennesker helt tilbage til den oprindelige plan i kapitel 1 i 1. Mosebog, hvor ”Gud
så, at det var godt.”

Bøger til inspiration

Bøger til inspiration kan købes her:

Tidligere blogs og relationsord
Læs mere om relationsordet #TILLID her
Læs om relationsordet #FRYGT her
Læs om relationsordet #MEDFØLELSE her
Læs mere om relationsordet #GODHED her
Læs mere om relationsordet #TÅLMODIGHED her
Læs mere om relationsordet #HÅB her
Læs mere om relationsordet #TAKNEMMELIGHED her
Læs om relationsordet #KÆRLIGHED her
Læs mere om relationsordet #BARMHJERTIGHED her

Lyt til alle 10 meditationer skrevet og indlæst af Annette Molin Brautsch, præst i Flintholm kirke og religionspædagogisk konsulent i Københavns stift her

Forfatter
Lisbet Kjær Müller

Pastor emeritus, tidl. Lindevang Kirke, Frederiksberg


+45 61692871

lisbet@twintop.dk

Meditative tilgange

Indlæg

Meditative tilgange › Indlæg

12 æg – en påskeidé

Mens præsten eller en anden fortæller historien, så skiftes børnene til at åbne et æg, som indeholder en lille genstand, der fortæller om påskens drama. De små ting gør historien levende for børnene og selv de voksne sidder også spændt og venter på, hvad der er i det næste lille æg i bakken…

Meditative tilgange › Indlæg

#GAVEN

Kristendommen begynder med en fødsel. Og så er der ingen vej tilbage. En fødsel er éntydigt en ny begyndelse. Marias og Josefs barn er en ny begyndelse for dem, og det er mere end det, det er en ny begyndelse for menneskeheden.

Meditative tilgange › Indlæg

#Sorg

Når jeg går ind i en kirke, vil der altid på et mere eller mindre synligt sted være et kors. Nogle kors er tomme, men de fleste er nok det, vi kalder et krucifiks, hvor Jesus hænger på korset, død, med armene strakt ud som om, han vil omfavne mig. I nogle perioder af kirkens historie lagde man vægt på, at mennesket identificerede sig med lidelsen, smerten og døden: Jesus’ forvredne krop. I andre perioder var det vigtigt, at den, der betragtede korset, ”så” korset som et ”livstræ” og følte sejren over døden i krop og sind. 

Meditative tilgange › Indlæg

#KÆRLIGHED

I psykologien taler man om, at kærligheden ikke bør betragtes som en følelse, fordi ”at kærlighed er et udtryk for et engagement i relationen til et andet menneske, hvortil der kan knytte sig forskellige følelser, afhængig af om denne følelse er en romantisk relation til en partner, en relation til et barn eller menneskeheden som sådan.” (Mia Skytte O’Toole: Følelsernes kompas, Akademisk Forlag, 2019, side 36)

Meditative tilgange › Indlæg

Meditation i kirken

"Jeg er lidt skeptisk, hvis man laver meditation i kirken og så klistrer et fadervor på til sidst. Men man må gerne lade sig udfordre i, hvad meditation kan. Det er jo ikke noget kristne ikke har gjort før, men ordet ”meditation”, leder nok vores tanker hen på en lidt ”østlig stemning”. Sådan siger Karen-Lisbeth Gøricke, sognepræst i Stengård kirke i Lyngby, har arbejdet med meditation i kirken det sidste halve år

Meditative tilgange › Indlæg

#TAKNEMMELIGHED

Taknemmelighed er et relations-ord ligesom kærlighed. Kærlighed udtrykker ikke bare en følelse, men mange forskellige følelser, alt efter hvilken relation der er tale om. Om det er en relation til mor eller far. En relation til et barn. En relation til en partner, ven eller arbejdsgiver.

Meditative tilgange › Indlæg

#HÅB

I meditationen om frugten skal barnet forestille sig at være en gren på et vintræ. Det er i sig selv et relationsbillede, og der er fremtid i det. Der er vækst, der er håb. Hver måned udvælger Lisbet Kjær Müller et relationsord inspireret af månedens meditation fra bogen "Slap af i kirken" . Bogen er skrevet af sognepræst Annette Molin Brautsch. I juni måned hedder meditationen “Frugten” og relationsordet er #HÅB.

Meditative tilgange › Indlæg

#TÅLMODIGHED

I pinsen gentager de kristne kirker i hele verden festen for den nye ånd, Helligånden, sådan som det fortælles om den i Apostlenes Gerninger kapitel 2. Der står faktisk ikke noget om pinsen i evangelierne. Den fest er først omtalt i grundlæggelsen af de første menigheder, som Apostlenes Gerninger også kaldes, og som er skrevet omkring 100 år efter, at Paulus skrev sine breve.

Meditative tilgange › Indlæg

#GODHED

Teologisk eftertanke Hver måned udvælger tidligere sognepræst Lisbet Kjær Muller et relationsord inspireret af månedens meditation. I april måned hedder meditationen Liljen. Og relations ordet er #GODHED.

Meditative tilgange › Indlæg

#MEDFØLELSE

Hver måned udvælger tidigere sognepræst Lisbet Kjær Muller et relationsord i videoserien "Teologisk eftertanke". I denne måned er relationsordet #MEDFØLELSE Lyset kommer udefra, i Jesus’ ord: ”Jeg er verdens lys.” Og lyset kommer ind i mig, når Annette i meditationen siger, ”du er også lys”. Lyset kommer udefra fra fortællingerne om Gud og Jesus. Og lyset er i mig, fordi jeg hører dem. En oplysning helt bogstaveligt. Jeg ser noget, fordi jeg får det fortalt. Det kommer ind i min bevidsthed og lyser op.

Meditative tilgange › Indlæg

Ideen bag teologisk eftertanke #TILLID

Teologisk eftertanke bygger på den erfaring med meditation, som jeg har fået ved selv at have deltaget i de 10 meditationer, som er beskrevet i Annette Molin Brautschs bog: Slap af i Kirken. For der opstår en følelse af relation,

Meditative tilgange › Indlæg

Ny bog : Slap af i kirken

Annette Molin Brautsch er præst i Flintholm kirke og religionspædagogisk konsulent i kbh stift. Hun brænder for at lave kirke med relevans for det moderne menneske heriblandt børnene og deres voksne. Derfor har denne bog været et hjertebarn for hende at lave, da der på nuværende tidspunkt ikke findes noget fysisk materiale for de 9-12 årige

Meditative tilgange › Indlæg

Kærlighedshjernen

Vi skal som kirke gøre børnene bevidste om, at troen foregår i hjernen og at tro og tænkning hænger sammen. Vi skelner ofte mellem hjerne og hjerte, de kolde hjerner og de varme hjerter. Men vi ved godt, at hjertet er et billede. Så i virkeligheden drejer det sig ikke om at skelne mellem hjerne og hjerte, men at finde ud af, hvor i hjernen hjertet sidder. I ”kærlighedshjernen” må vi derfor finde ud af, hvor tro, håb og kærlighed arbejder.

Aldersgrupper

Vuggestue 1-3 år

Børnehave 3-6 år

Indskoling 6-9 år

Mellemtrin 9-12 år

Om Børn i kirken

Projekt “Børn i kirken” – hvorfor det?

Undersøgelse

Velkommen til bloggen

Kontakt

Seneste nyheder

Netværksdag 17. september

Konfirmand-event – i påskens fodspor

Bibliarium – En labyrint af bibelske fortællinger

Påske børnegudstjeneste – åbning af påskeæg

Kontakt Børn i kirken
  • 30282021
  • amsc@km.dk