Lav en lille indledning for at fange børnenes opmærksomhed.
Prøv at tromme overbevisende i gulvet, og få børn og voksne med. Løft armene over hovedet, og få alle med, så der bliver helt stille. Hold stilheden, og stivn selv i din mimik og bevægelse. Gentag et par gange, til alle er med og forstår legen.
Kig børnene i øjnene, træk vejret tydeligt og sæt salmen i gang:
OP, AL DEN TING, SOM GUD HAR GJORT,
[løft hænderne].
HANS HERLIGHED AT PRISE!
[klap med hænderne, som når man former en bolle].
Spørg: Kan I vise noget bittesmåt? Måske som hvis man holder en myre eller måske en lille bussemand mellem fingrene [vis noget meget, meget småt med fingrene]. Og kan I også vise noget KÆMPESTORT?[spred armene ud, og vis noget kæmpestort].
DET MINDSTE, HAN HAR SKABT,
[vis det mindste]
ER STOOOORT
[bred armene ud og træk ordet ud, så I ’synger det stort’].
OG KAN HANS MAGT BEVISE.
[vift en formanende pegefinger i luften]. Sig: Se det her ligner sådan en ’sur-Frk.-Madsen-finger’. Kender I den fra ’Hjulene på bussen’? Det er den her finger ikke! Den handler om at sige til hinanden, at det er helt rigtigt. Prøv at vifte med fingeren og sig: ’det er heeelt rigtigt’ til din sidemand.
Pegefingeren her rækker ind i børnenes eget sangunivers. De kender ’Sure Frk. Madsen’. Men den skal omformes, som beskrevet, så den ikke bliver til en ’Gud-er-vred’ pegefinger.
Indledningen med at tromme i gulvet kan bruges til mange sange og salmer for at samle fokus. Varier gerne legen, så I også trommer som bittesmå mus, kun med finger-tippene, inden I ’fryser’ igen i et stop – også kaldet en fermat.