Cookies

Vi bruger cookies for at kunne give dig den bedste oplevelse her på hjemmesiden. Læs persondatapolitik her.

Velkommen hos Børn i kirken.

Jeg accepterer cookies
logo
  • Aldersgrupper

    Aldersgrupper

    Vuggestue

    1-3 år

    Børnehave

    3-6 år

    Indskoling

    6-9 år

    Mellemtrin

    9-12 år

  • Artikler
  • Bøger
  • Grafisk materiale
  • Børnenes katedral
  • Meditationer
      10 Meditationer
  • Om os
      Hvem er vi? Bag om Kontakt
  • Kirkens tilbud til børn
  • Nyhedsbrev

Artikler / Meditative tilgange / Meditation i kirken

Meditative tilgange

Meditation i kirken

“Jeg er lidt skeptisk, hvis man laver meditation i kirken og så klistrer et fadervor på til sidst. Men man må gerne lade sig udfordre i, hvad meditation kan. Det er jo ikke noget kristne ikke har gjort før, men ordet ”meditation”, leder nok vores tanker hen på en lidt ”østlig stemning”.

Sådan siger Karen-Lisbeth Gøricke, sognepræst i Stengård kirke i Lyngby, som har arbejdet med meditation i kirken det sidste halve år. Ideen kom som et afsæt i tilbuddet om kirke- yoga, som kirken har praktiseret de seneste tre år.


Hvorfor laver I meditation i kirken?
Jeg synes godt, man kan tage meditation ind i en kirke, og gå i dialog med det enkelte menneske om, hvad det er, meditation kan. I vores kirke har der været en nysgerrighed på, hvad en meditation kan i en kirke.
Vi har derfor prøvet at sætte meditationen i sammenhæng med de teologiske begreber.

Hvordan foregår meditation i kirken helt praktisk?
Vi sidder i kirkerummet på stole i en rundkreds. Kommer der flere deltagere end vi har opsat stole til, kan vi hurtigt udvide cirklen med flere stole. Deltagerne bestemmer selv, om de vil havde lukkede eller åbne øjne.

Jeg deltager i mit almindelige tøj. Foruden mig, er der en meditationslærer og vores yogalærer.

Hvor mange personer deltager?
Der deltager 30-50 personer pr gang. Aldersgruppen er mellem 30-70 år. Vi har haft tre mænd, der har deltaget, ellers er resten kvinder. Nogle af deltagerne har før deltaget i kirke-yoga, mens andre bare kommer forbi. Nogle kommer og tænder et lys inden de sætter sig.


På hvilket tidspunkt foregår meditation i kirken?
Det foregår mandag fra kl 17.45 til 18.30

Hvordan forløber aftenen?
Vores kirke-yogalærer plejer at byde velkommen, da hun kender mange af dem der kommer. Derefter guider vores meditationslærer os i en indledende meditation, og så har jeg en prædiken/refleksion på 3- 5 minutter. Bagefter har vi en længere meditation, som læner sig op ad det emne, jeg har sagt noget om. Som afrunding har vi stilhed og bøn.

Når vi er færdige har vi en kaffevogn, så deltagerne lige kan få en kop kaffe og tale om, hvordan det har været.

Vi prøver os stadigvæk lidt frem, – vi er lidt et laboratorium. Vi gør rigtigt meget ud af, den feedback vi får fra deltagerne. Det var for eksempel dem, der efterlyste noget mere kristendom og teologi i meditationerne. Så det har vi indført nu med bøn, klokkeringning og en teologisk refleksion.

Min prædiken/refleksion sender jeg til meditations-læreren i god tid i forvejen, så hun ved hvilket emne og teologiske overvejelser, jeg vil tage fat i. Så kan hun tilpasse sin meditation derefter.


Hvordan finder du inspiration til emnet/den teologiske eftertanke?
Jeg stødte tilfældigt på sognepræst Lisbet Kjær Mûllers videoblog ”Teologisk eftertanke” på Børn i kirkens hjemmeside. Jeg så derefter alle videoerne og læste Lisbets blogs. Det har virkelig hjulpet mig meget. Lisbet rammer noget rigtigt godt i forhold til at få udfoldet bibelteksterne.

Hun skriver, så man både kan sætte krop og billeder på – og det har jeg kunnet bruge. Det har virkelig været en guldgruppe for mig, fordi ”Teologisk eftertanke” har fået mig til, at tænke nye tanker med det bibelske stof.

Jeg har også lyttet til Annette Molin Brautschs børnemeditationer og bogen “Slap af i kirken” og fået inspiration derfra. Jeg føler sagtens, at voksne også kan lytte til dem. Jeg har dog ikke brugt dem i denne omgang,

Hvilke emner har du refleksioner over indtil videre?
Jeg har brugt refleksionen ”Jeg er vintræet – I er mine grene” fra Johannesevangeliet. Emnet tog meditationslæreren også op, og hun lavede en meditation omkring de enkelte legemsdele, hvor hun fik hele kroppen til at slappe af.


Hvilke erfaringer har I haft?
Vi har haft en hel fantastisk interesse for arrangementet, det havde jeg slet ikke troet. Jeg føler, at mit indlæg sagtens kan fylde mere, for deltagerne blev nysgerrige på – er jeg mig selv, eller en del af noget større? Suger andre også næring fra ”mit” træ?

Vi laver PR via vores Facebook gruppe, hvor vi gør meget ud af at fortælle, at du ikke skal have nogle forudsætninger for at komme – du er velkommen til bare at kigge ind og se hvad det er. Vi kører heller ikke med tilmeldinger.

Vi har allerede planlagt de næste tre meditationsaftener her i efteråret, og jeg glæder mig til at udfordre mig selv og andre på ”meditation i kirken”.

Vil du vide mere om hvordan Karen-Lisbeth Gøricke arbejder med meditation i kirken, kan du kontakte hende på mail: klg@km.dk

Forfatter
Ditte Koefoed

Webmaster


+45 61558432

bornikirken@gmail.com

Meditative tilgange

Indlæg

Meditative tilgange › Indlæg

12 æg – en påskeidé

Mens præsten eller en anden fortæller historien, så skiftes børnene til at åbne et æg, som indeholder en lille genstand, der fortæller om påskens drama. De små ting gør historien levende for børnene og selv de voksne sidder også spændt og venter på, hvad der er i det næste lille æg i bakken…

Meditative tilgange › Indlæg

#GAVEN

Kristendommen begynder med en fødsel. Og så er der ingen vej tilbage. En fødsel er éntydigt en ny begyndelse. Marias og Josefs barn er en ny begyndelse for dem, og det er mere end det, det er en ny begyndelse for menneskeheden.

Meditative tilgange › Indlæg

#Sorg

Når jeg går ind i en kirke, vil der altid på et mere eller mindre synligt sted være et kors. Nogle kors er tomme, men de fleste er nok det, vi kalder et krucifiks, hvor Jesus hænger på korset, død, med armene strakt ud som om, han vil omfavne mig. I nogle perioder af kirkens historie lagde man vægt på, at mennesket identificerede sig med lidelsen, smerten og døden: Jesus’ forvredne krop. I andre perioder var det vigtigt, at den, der betragtede korset, ”så” korset som et ”livstræ” og følte sejren over døden i krop og sind. 

Meditative tilgange › Indlæg

#KÆRLIGHED

I psykologien taler man om, at kærligheden ikke bør betragtes som en følelse, fordi ”at kærlighed er et udtryk for et engagement i relationen til et andet menneske, hvortil der kan knytte sig forskellige følelser, afhængig af om denne følelse er en romantisk relation til en partner, en relation til et barn eller menneskeheden som sådan.” (Mia Skytte O’Toole: Følelsernes kompas, Akademisk Forlag, 2019, side 36)

Meditative tilgange › Indlæg

#TAKNEMMELIGHED

Taknemmelighed er et relations-ord ligesom kærlighed. Kærlighed udtrykker ikke bare en følelse, men mange forskellige følelser, alt efter hvilken relation der er tale om. Om det er en relation til mor eller far. En relation til et barn. En relation til en partner, ven eller arbejdsgiver.

Meditative tilgange › Indlæg

#HÅB

I meditationen om frugten skal barnet forestille sig at være en gren på et vintræ. Det er i sig selv et relationsbillede, og der er fremtid i det. Der er vækst, der er håb. Hver måned udvælger Lisbet Kjær Müller et relationsord inspireret af månedens meditation fra bogen "Slap af i kirken" . Bogen er skrevet af sognepræst Annette Molin Brautsch. I juni måned hedder meditationen “Frugten” og relationsordet er #HÅB.

Meditative tilgange › Indlæg

#TÅLMODIGHED

I pinsen gentager de kristne kirker i hele verden festen for den nye ånd, Helligånden, sådan som det fortælles om den i Apostlenes Gerninger kapitel 2. Der står faktisk ikke noget om pinsen i evangelierne. Den fest er først omtalt i grundlæggelsen af de første menigheder, som Apostlenes Gerninger også kaldes, og som er skrevet omkring 100 år efter, at Paulus skrev sine breve.

Meditative tilgange › Indlæg

#GODHED

Teologisk eftertanke Hver måned udvælger tidligere sognepræst Lisbet Kjær Muller et relationsord inspireret af månedens meditation. I april måned hedder meditationen Liljen. Og relations ordet er #GODHED.

Meditative tilgange › Indlæg

#MEDFØLELSE

Hver måned udvælger tidigere sognepræst Lisbet Kjær Muller et relationsord i videoserien "Teologisk eftertanke". I denne måned er relationsordet #MEDFØLELSE Lyset kommer udefra, i Jesus’ ord: ”Jeg er verdens lys.” Og lyset kommer ind i mig, når Annette i meditationen siger, ”du er også lys”. Lyset kommer udefra fra fortællingerne om Gud og Jesus. Og lyset er i mig, fordi jeg hører dem. En oplysning helt bogstaveligt. Jeg ser noget, fordi jeg får det fortalt. Det kommer ind i min bevidsthed og lyser op.

Meditative tilgange › Indlæg

#FRYGT

Jesus i Getsemane have er et ikonisk motiv. Jesus er alene, kaster sig ned og beder Gud om at måtte slippe for lidelse og død; men bønnen ender med, at han underkaster sig, hvad Gud vil med ham. I Lukasevangeliet er Jesus ikke helt alene i havens mørke. Der kommer en engel og styrker ham.

Meditative tilgange › Indlæg

Ideen bag teologisk eftertanke #TILLID

Teologisk eftertanke bygger på den erfaring med meditation, som jeg har fået ved selv at have deltaget i de 10 meditationer, som er beskrevet i Annette Molin Brautschs bog: Slap af i Kirken. For der opstår en følelse af relation,

Meditative tilgange › Indlæg

Ny bog : Slap af i kirken

Annette Molin Brautsch er præst i Flintholm kirke og religionspædagogisk konsulent i kbh stift. Hun brænder for at lave kirke med relevans for det moderne menneske heriblandt børnene og deres voksne. Derfor har denne bog været et hjertebarn for hende at lave, da der på nuværende tidspunkt ikke findes noget fysisk materiale for de 9-12 årige

Meditative tilgange › Indlæg

Kærlighedshjernen

Vi skal som kirke gøre børnene bevidste om, at troen foregår i hjernen og at tro og tænkning hænger sammen. Vi skelner ofte mellem hjerne og hjerte, de kolde hjerner og de varme hjerter. Men vi ved godt, at hjertet er et billede. Så i virkeligheden drejer det sig ikke om at skelne mellem hjerne og hjerte, men at finde ud af, hvor i hjernen hjertet sidder. I ”kærlighedshjernen” må vi derfor finde ud af, hvor tro, håb og kærlighed arbejder.

Aldersgrupper

Vuggestue 1-3 år

Børnehave 3-6 år

Indskoling 6-9 år

Mellemtrin 9-12 år

Om Børn i kirken

Projekt “Børn i kirken” – hvorfor det?

Undersøgelse

Velkommen til bloggen

Kontakt

Seneste nyheder

Netværksdag 17. september

Konfirmand-event – i påskens fodspor

Bibliarium – En labyrint af bibelske fortællinger

Påske børnegudstjeneste – åbning af påskeæg

Kontakt Børn i kirken
  • 30282021
  • amsc@km.dk