Bøn om godt og ondt
GODT OG ONDT – Jeg
Kære Gud
Der er gode dage og dumme dage.
Familie, venner og skumfiduser
kan varme og kramme, så humøret bruser.
Der er dage, hvor jeg jubler.
Der er dage, hvor alting snubler.
Hvorfor er der så ondt derude?
Verden kan være en uløselig knude.
Mobning, katastrofer, terror og had.
Jeg spørger dig – er du ligeglad?
Og du svarer, hvad jeg allerede ved,
at meget ondt skal bekæmpes med venskab og kærlighed.
Hvis du er den gode Gud, jeg tror, du er,
så lyt til min bøn, når det er dårligt vejr.
AMEN
GODT OG ONDT – Vi
Kære Gud
Der er gode dage og dumme dage.
Familie, venner og skumfiduser
kan varme og kramme, så humøret bruser.
Der er dage, hvor vi jubler.
Der er dage, hvor alting snubler.
Hvorfor er der så ondt derude?
Verden kan være en uløselig knude.
Mobning, katastrofer, terror og had.
Vi spørger dig – er du ligeglad?
Og du svarer, hvad vi allerede ved,
at meget ondt skal bekæmpes med venskab og kærlighed.
Hvis du er den gode Gud, vi tror, du er,
så lyt til vores bøn, når det er dårligt vejr.
AMEN
Kommentarer: Godt og ondt
/Annette Molin Brautsch Sognepræst i Flintholm kirken
Generelt om alle fire bønner til mellemtrin:
Bønnerne er læst igennem af børn i aldersgruppen 9 – 12 år. Børnene kan lide formen med rim. De finder den sjov og finurlig.
Fælles kommentarer:
”Man lytter bedre, når det rimer”
”Når det rimer, så ved man, at nogen har gjort sig umage og ikke bare skrevet et eller andet…”
Børnene har genfortalt stroferne med deres egne ord, så jeg kunne høre, at de kunne forstå betydningen.
Aldersklassen finder bønnerne iørefaldende og kan spejle sig i dem og enkelte steder også ”smage” lidt ekstra på et ord eller en formulering, som de enten synes er sjovt eller særligt billeddannende.
Der er lavet to af hver bøn i hhv. jeg-form og vi-form, så det kan passe til den gudstjenestelige funktion.
Kommentarer: Godt og ondt
En meget identificerbar bøn.
Aldersklassen genkender sig selv med det samme og fremhæver ordet ”skumfiduser”, der overrasker positivt som en del af en bøn i kirken.
Børnene genkender det gode såvel som det onde i stor og lille skala og kan relatere til det.
Pigerne forstår med det samme billedsproget, at ”dårligt vejr” er et indre mentalt dårligt vejr.
Drengen forestiller sig både tornadoer og slagregn og fysisk dårligt vejr, men forstår, at det betyder, at noget virkeligt er skidt. Men selv her er Gud tilstede med et øre, der lytter.