Lad os tælle…
Præst/formidler: Lad os tælle til ét.
(Børnene tæller 1)
Præst/formidler:
Hvis ÉT af mine påskeæg blir’ væk,
så hjælp mig med at lede mellem græs og vintergæk
Præst/formidler: Lad os tælle til to…
(Børnene tæller 1, 2)
Præst/formidler:
Hvis TO af mine bedste stykker legetøj blir’ glemt,
så trøst mig så det ikke er så slemt
Præst/formidler: Lad os tælle til tre…
(Børnene tæller 1, 2, 3)
Præst/formidler:
Hvis smilet det stadig er væk på TREDJE dag,
så hjælp mig med at hente det tilba’e
Præst/formidler: Lad os tælle til fire…
(Børnene tæller 1, 2, 3, 4)
Præst/formidler:
Hvis jeg er alt for vred til at høre hvad de voksne siger,
så hjælp mig med at finde ro og langsomt tælle til FIRE
Præst/formidler: Lad os tælle til fem…
(Børnene tæller 1, 2, 3, 4, 5)
Præst/formidler:
FEM ønsker sender jeg afsted
jeg håber meget, at du lytter med
AMEN
Tema: Påske
For at imødekomme barnet i dets nysgerrighed og evne til i højere grad at interagere og udforske verden er denne bøn som de andre til målgruppen opbygget som en vekselbøn med interaktion mellem præst/formidler og børn. Den er lidt mere kompleks og en anelse mere langstrakt da den henvender sig til Gud om hjælp og ikke som en tak. Den kredser om påskens tematik med Jesu genopstandelse og kendsgerningen i; at noget kan blive væk og dukke op igen, noget kan gøre ondt men blive godt igen og noget kan gøre ondt men så kan man blive trøstet og derved få det bedre.
Børn i denne alder er i stand til at udtrykke forskellige følelser og føler generelt alt meget ekspressivt. Vrede og sorg og glæde er derfor nogle stærke følelser som de kan genkende hvorfor vægten i bønnen netop er lagt på bl.a. disse følelser.