Cookies

Vi bruger cookies for at kunne give dig den bedste oplevelse her på hjemmesiden. Læs persondatapolitik her.

Velkommen hos Børn i kirken.

Jeg accepterer cookies
logo
  • Aldersgrupper

    Aldersgrupper

    Vuggestue

    1-3 år

    Børnehave

    3-6 år

    Indskoling

    6-9 år

    Mellemtrin

    9-12 år

  • Blog
  • Bøger
  • Grafisk materiale
  • Børnenes katedral
  • Meditationer
      10 Meditationer
  • Om os
      Hvem er vi? Bag om Kontakt
  • Kirkens tilbud til børn
  • Nyhedsbrev

Blog / Hvad kan vi lære af...? / Sorgen, børnene og Folkekirken

Hvad kan vi lære af...?

Sorgen, børnene og Folkekirken


Folkekirkes sjælesørgeriske indsats over for børn i sorg
Ca. 1/5 af de mange tusinde sorgramte børn, der er i Danmark, har få eller ingen at tale med om deres sorg, og da undersøgelser viser, at børn, der taler med nogle om deres sorg, trives bedre end børn, der ikke gør, har Folkekirken her et uudtømt potentiale. Folkekirken kan nemlig tilbyde disse børn noget helt unikt; Et religiøst sprog og ritualer, som kan hjælpe dem med at sætte ord og handling på tanker og følelser og et gratis tilbud med plads og rum til at lade sorgen fylde. Mange børn og unge i sorg vil nemlig gerne mødes i et fællesskab med andre, som har det ligesom dem selv, hvor genkendelsen af følelser og livsændringer er en fælles platform og hvor de kan opdage, at deres sorgreaktioner og tanker er helt normale.


Vi har som kirke et uudtømt potentiale her
For at børn og deres familier tænker på kirken som en ressource for børn i sorg, er det vigtigt, at der prioriteres tid og ressourcer til at lave nogle gode aktiviteter både for børn i sorg, men også for børn generelt, da der i meget af Folkekirkens børnearbejde ligger en forebyggende indsats, sjælesørgerisk såvel som relationel. Kirkerne kan med fordel også arbejde for, at Folkekirken fra de lokale skolers side medtænkes som en brugbar ressource både i forhold til undervisning om døden og når elever rammes af sorg. Her ses der mange steder mulighed for at øget samarbejde eller som minimum oplysning til skolerne om, hvad kirken kan tilbyde.


Undersøgelse af sorgtilbud for børn i Roskilde Stift
Jeg har lavet en empirisk undersøgelse blandt præster og kirke- og kulturmedarbejdere i Roskilde stift. Denne undersøgelse viser bl.a., at kun i knap halvdelen af kirkerne tilbydes børn, som har mistet et nært familiemedlem, individuelle samtaler med præsten, og ca. samme antal får fra kirkens side oplysninger om sorggruppe-tilbud. Ca. hver femte kirke giver en børnebog med hjem omhandlende temaet død og sorg og i hvert. 8. sogn tager præsten efter aftale med barnet og dets forældre/forælder kontakt til barnet skole med for at tilbyde at komme på besøg. Ca. hver fjerde kirke kontakter barnet/familien en eller flere gange i månederne efter tabet.

Vi har en oplysningsopgave
I forhold til kirkens ansvar og opgave over for børn i sorg skriver en af deltagerne i min undersøgelse: ” Vi [kirkens præster] stiller altid op, når folk henvender sig. Men der er ikke så mange, der henvender sig. Der har vi en oplysningsopgave. Vi har en stor rolle, fordi vi snart er det eneste sted, man tør tale om døden – både realistisk: Vi skal dø. Og kristeligt: Vi skal opstå. Mange børn mangler voksne, der kan og tør tale med dem om det svære. Vi har en undervisningsopgave både over for børnene – og for deres voksne, for det er jo dem, der primært skal tage snakkene med børnene (…)”.


Der skal prioriteres tid og ressourcer
Mange af respondenterne giver i forlængelse heraf udtryk for, at de gerne ser, at der gøres en større folkekirkelig indsats for børn i sorg, men at manglende tid, ressourcer og kompetencer sætter en stopper for at realisere kirkens potentiale i forhold til sjælesørgerisk sorgstøtte til børn. Hvis Folkekirken skal fremstå som et reelt sjælesørgerisk tilbud for børn i sorg, er der derfor nødvendigt, at der udstikkes generelle mål, rammer og retningslinjer for Folkekirkens indsats over for børn i sorg, og at der i de enkelte kirker prioriteres arbejdstimer samt mulighed for, at præster, frivillige og ansatte kan tilegne sig relevante kompetencer og viden. Ydermere vil det være gavnligt, hvis kirkerne samarbejder og lader sig inspirere af og gøre brug af hinandens idéer, evner og kompetencer, så det bliver en samlet folkekirke indsats over for børn i sorg.

Forfatter
Simone Nøhr Bille Strøbæk

cand.theol. og kirke- og kulturmedarbejder


Hvad kan vi lære af...?

Indlæg

Hvad kan vi lære af...? › Indlæg

Ideen bag teologisk eftertanke

Teologisk eftertanke bygger på den erfaring med meditation, som jeg har fået ved selv at have deltaget i de 10 meditationer, som er beskrevet i Annette Molin Brautschs bog: Slap af i Kirken. For der opstår en følelse af relation,

Hvad kan vi lære af...? › Indlæg

Konfirmander med særlig intelligens – og hvad gør vi med dem?

Da jeg kommer ind på klassegangen, møder jeg en af mine konfirmander, som sidder uden for et andet klasseværelses dør, end der hvor vi skal være. Efter lidt ’efterforskning’ finder jeg ud af at ’Felix’ (den lykkelige, kalder jeg ham) er fuldstændig forelsket i en af pigerne, som nu sidder låst inde bag en dør, og min konfirmand sidder bare udenfor og venter på, at den elskede skal komme til syne.

Hvad kan vi lære af...? › Indlæg

Snapper og Topper på opdagelse i kristendommen

”Børn i kirken” har i samarbejde med Danmarks Kirkelige Mediecenter (DKM) fået lavet 4 film til skoler og kirker med henblik på at formidle kristendom. Det er den religionspædagogiske konsulent i Københavns Stift, præst Annette Molin Brautsch, der er præst i de 4 nye film, hvor store teologiske begreber bliver vendt og drejet med tøjdyrene i børnehøjde.

Hvad kan vi lære af...? › Indlæg

Hvad kan vi lære af Børneavisen?

Børneavisen har eksisteret i tre år og er en del af JP/Politikens hus og dermed stærkt forankret i den etablerede danske medieverden. Børneavisen udkommer hver tirsdag med en papiravis, der primært henvender sig til målgruppen 9-12 år. Ja, du læste rigtigt. Avisen er lavet af papir. Vi bliver af og til spurgt, om det giver mening at lave avis på papir til børn, der er digitalt indfødte. Det synes vi absolut. Papir giver mulighed for fordybelse, og læsningen forstyrres ikke af pop-up-reklamer, beskeder og algoritme-styrede budskaber.

Hvad kan vi lære af...? › Indlæg

Syng med!

Hvordan lærer man konfirmander salmer, og hvad indebærer det egentlig? Er det et mål, at de kan synge med på melodien, forstå tekstens indhold og reflektere over salmens budskab? I givet fald kan det være en fordel at dele processen op i mindre dele for at gøre konfirmanderne bevidste om salmens musikalske, poetiske og teologiske udtryk

En konkret ide › Indlæg

Samarbejde med Steinerskolen

En 11 årig dreng står midt på gulvet i Kastrup kirke. Han er et Gudsbenådet talent, og spiller hele kirken op med Khatchaturians violinkoncert 1. Sats.

Hvad kan vi lære af...? › Indlæg

Tro, tanker og trivsel

mindU er et tilbud fra ”Det Sociale Netværk” til præster og konfirmander, der ønsker at sætte fokus på mental sundhed og psykisk sårbarhed blandt unge. I mindU besøger vi flere hundrede konfirmander hvert år og kan her konstatere, at der er behov for at tale om mental sundhed generelt.

Hvad kan vi lære af...? › Indlæg

Hvad kan vi lære af Bibliotekets børneafdeling?

I børneafdelingen på Biblioteket Frederiksberg arbejdes der med kultur- og litteraturformidling for børn, inspireret af mange forskellige tilgange og greb. Fælles for alle formidlingstiltag er udgangspunktet i børnelitteraturen samt måden hvorpå biblioteket møder børn og familier.

Hvad kan vi lære af...? › Indlæg

Kan børn spille orgel?

I næsten alle kirker er der et orgel. Nogle voksne elsker det, og nogle kan ikke fordrage det. De allerfleste børn og unge synes, det er spændende! Det her kæmpestore, mystiske instrument, som kan producere så meget lyd, der kan mærkes i hele kroppen.

Hvad kan vi lære af...? › Indlæg

Er Paulus for børn?

I mødet med børnene i kirken har vi ofte fokus på fortællingerne fra Det Gamle Testamente eller evangelierne. Men måske kan forkyndelsen for børn også tage afsæt i Paulus’ breve.* Og måske er det endnu mere oplagt at skele til Paulus netop nu, hvor covid-19 øger afstanden mellem mennesker; og mellem kirken og børnene.

Hvad kan vi lære af...? › Indlæg

Køn i det kirkelige arbejde med børn

I denne uge blog fortæller sognepræst Mia Rahr Jacobsen om arbejdet med køn i kirken. Vi skal som kirke huske at bruge de bibelhistorier, der har kvindelige aktører, fordi det giver repræsentation og i sidste ende handler om, hvilket Gudsbillede vi forkynder. Blogindlægget kan dermed ses som et bidrag i den nuværende kønsdebat.

Hvad kan vi lære af...? › Indlæg

Folkekirken som fødselshjælper

Det er et mirakel når et nyt liv bliver til i mavens mørke og vokser sig stærkt for så at komme ud i verdens lys. Det kræver styrke og udholdenhed at gå igennem en graviditet og føde et barn, og så kræver enhver fødsel også, at en mor og en far bliver født i samme åndedrag. Den kendsgerning er blevet slået fast for mig igennem de sidste 6 år, hvor jeg har afholdt gravidsamtaler i Frederiksholm kirke i Københavns Sydhavn.

Hvad kan vi lære af...? › Indlæg

Hvad kan vi lære af det ny Københavns Museum

Københavns Museum beviste gennem næsten fem år, at man kan være et aktivt formidlende museum og nå nye målgrupper, selvom man ikke har noget museum at være museum i. Skoletjenesten på Københavns Museum er i dag blandt de bedste, hvad angår læring og formidling for børn. Læs blogindlægget og lær af museets formidlingsstrategi.

Hvad kan vi lære af...? › Indlæg

Hvad kan vi lære af Glyptoteket? – Kan det leges?

Børn i kirken har talt med Stefan Bang, der er formidlings- og undervisningsmedarbejder på Glyptoteket, om den proces omkring formidling, de er i gang med, og som kirkerne kan lære meget af.

Hvad kan vi lære af...? › Indlæg

Nationalmuseet: Storytelling og medinddragelse

Sognepræst Signe Danielsen har besøgt Nationalmuseet og set på, hvad vi i kirken kan lære af deres tilgang til børn.

Hvad kan vi lære af...? › Indlæg

DR Ramasjang – det kan folkekirken lære af børnens kanal II

Sognepræst Signe Danielsen har snakket med redaktør på børnekanalen Ramasjang Lene Mailund Mikkelsen og fortæller i denne blog om det vi som folkekirke kan lære af Ramasjang.

Hvad kan vi lære af...? › Indlæg

DR-Ramasjang: Det kan folkekirken lære af børnenes kanal

Sognepræst Signe Danielsen har talt med redaktør for DR B&U, Lene Mailund Mikkelsen, om deres tilgang til at lave Børneprogrammene på Ramasjang. For måske kan vi som folkekirke lære noget af DR.

Aldersgrupper

Vuggestue 1-3 år

Børnehave 3-6 år

Indskoling 6-9 år

Mellemtrin 9-12 år

Om Børn i kirken

Projekt “Børn i kirken” – hvorfor det?

Undersøgelse

Velkommen til bloggen

Kontakt

Seneste nyheder

Ideen bag teologisk eftertanke

Engletvillingerne og julestjernen – En julehistorie!

Nye samtalekort kan styrke forældreskabet

Ny bog : Slap af i kirken

Kontakt Børn i kirken
  • 30282021
  • amsc@km.dk