Det kan være svært for både børn og voksne at finde rundt i hvad der egentlig skete de forskellige dage i påsken. Med denne ide forsøger jeg at knytte fortællingen til børnenes (og deres voksnes) sanser. Vi husker jo ikke kun med hovedet, men også med maven, næsen, øjnene og hele kroppen.
Fortællingen bygges op omkring fire påskeæg i pap (se billeder).
Mine ligger i min præstekuffert, som vi et år tapetserede med karse (et projekt der viste sig at være frygteligt besværligt, men flot så det ud). Året efter lå æggene på en bund af fjer. De kan også bare placeres på alteret.
Hvert æg repræsenterer en dag i påsken. Æggene åbnes et ad gangen, og fortællingen foldes på den måde ud, et kapitel ad gangen.
Inden ægget åbnes, kan man slå en tone an på en triangel, klaver e.l. Det samler fokus og skaber spænding omkring åbningen af påskeægget.
Fortællingen handler om Jesus og hans venner. I påsken oplevede Jesus og hans venner nogle ganske særlige begivenheder sammen, og det er det vi fejrer hvert år stadigvæk.
Man kan evt. benytte lejligheden til at tale om venskab, som børnene har erfaring med selv. Hvor mange venner har de? Hvad er en god ven? Hvorfor har man de venner, man har? Og hvad hvis man har fjender?
1. påskeæg – palmesøndag
I ægget er der en masse små grene/ blade. Fortæl hvordan Jesus red ind i Jerusalem fulgt af sine venner (og fjender), og hvordan alle var glade den dag.
Giv børnene en lille gren/blad de kan vifte med og råbe ”hosianna”
2. påskeæg – skærtorsdag
I ægget ligger et brød/en bolle. Fortæl hvordan Jesus samlede sine venner til en middag for at fortælle dem at han snart ville forlade dem, men at de skulle huske ham og deres venskab altid.
Man husker med maven, derfor gav Jesus dem vin og brød så de kunne tænke på ham hver gang de spiste brød og drak vin.
Giv børnene et stykke af brødet og lad dem spise det.
Spørg eventuelt børnene om der er noget mad der minder dem om nogen? Det kan være en særlig kage der minder dem om deres bedstemor, eller æbleskiver der minder os om jul.
3. påskeæg – langfredag
I ægget ligger en natursvamp vædet i eddike.
Fortæl at en af Jesus’ venner snød ham så han blev taget til fange og korsfæstet.
På korset var han meget tørstig, men de gav ham kun eddike. Det var en meget lang dag, og Jesus’ venner var meget triste den dag.
Send svampen rundt, og lad børnene dufte til den.
Tal evt. med børnene om at miste dem man holder af. Måske har de prøvet det.
4. påskeæg – påskedag
Ægget er tomt! Fortæl inden ægget åbnes hvordan Jesus blev begravet i en klippehule. Efter tre dage (børnene kan tælle med på fingrene) kom nogle af hans veninder ud til graven, og så … ægget åbnes … at den var tom.
Jesus var blevet levende igen. Gud havde givet ham nyt liv.
Det er det vi fejrer i påsken: at Jesus’ veninders øjne så at døden var væk, og livet var kommet igen.
Ideen er udviklet til børnehavebørn, men jeg har også brugt den til FDF og endda konfirmander, og det fungerer fint fordi det netop er en simpel måde at huske dagene på.
Fortællingen kan gennemgås hurtigt eller tage lang tid, alt efter aldersgruppen.
P.S. Jeg donerer gerne vores æg hvis nogen vil låne, så I slipper for selv at indkøbe og dekorere. Natursvamp medfølger.