NU GÅR SOLEN SIN VEJ [skyg for øjnene, og peg med fingeren hen over horisonten og nedad]
FOR AT SKINNE PÅ ANDRE, [lav små ’eksplosioner’ med fingrene eller hænderne]
Prøv at forstille jer, at I ser solen forsvinde i horisonten. Prøv at pege på den, mens den forsvinder og går ned.
Og det her er små eksplosioner af solskin. Prøv at lave noget solskin med fingrene. Vi gør det lige, mens vi synger.
Gentag med fagterne.
FOR ALLE PÅ JORDEN HAR BRUG FOR DENS LYS,
[tag sidemanden i hånden]
Tag lige din nabo i hånden, for at vise, at vi allesammen har brug for sollys for at kunne vokse og gro.
Gentag linjen og syng videre, mens du viser fagterne:
OG DE HÅBER
[saml dine hænder foran dig med håndfladerne sammen, som om du beder]
OG VENTER [læg hånden mod kinden, som om du utålmodigt venter på noget]
PÅ DAGEN, DU SKABER, [klap med hænderne, som når man former en bolle].
Hov, så i lige hvad jeg gjorde?
Og de håber [vis fagten]. Kan man ikke se sådan ud, når man håber på noget? Hold hænderne bedende og sig lidt karrikeret: Jeg håber heeeelt vildt, at jeg får den hest, jeg har ønsket mig i julegave.
Og venter? Kan man ikke sætte hånden sådan her, når man virkelig venter på noget? Hvad venter I tit på (eller hvem)? Kan man så godt se sådan her ud, når man venter?
Dagen du skaber? Form lige en dag med dine hænder sådan her. Jeg ved ikke helt, om det er sådan, at Gud laver en dag, men altså…
FOR KUN I DIN SOL, GUD, [tegn en sol foran dig med hænderne]
KAN LIVET FORNYS. [form et hjerte med hænderne]
Det her hjerte har jeg altså lært at lave af nogle børn. Det kender I godt, gør I ikke? Må jeg lige se hjerterne rundt omkring. Whau, kan de også banke? Og kan I så lige tegne en sol først, som det kan banke indeni?
Syng den nye del, og så er det ellers forfra igen.
For at lære en sang er det vigtigt med gentagelser. Variér måske dine gentagelser sådan her:
- Prøv bevægelserne igennem uden sang og tekst.
- Repetér sang, tekst og bevægelser hver for sig, 2 og 2 sammen (eks. tekst og bevægelser) eller det hele sat sammen.
- Prøv at synge salmen på forskellige måder: Som om man synger en hemmelighed, som om man smager på noget lækker chokolade, imens man synger, eller som om man er glad/træt/irriteret osv. Lad børnene komme med ideer.
Det kan nogle gange være svært at få tid nok i en gudstjeneste til at kunne arbejde lidt i dybden med en salme. Det er fagterne, de billeder, vi får dem til at forestille sig undervejs, og repetitionerne, der gør, at børnene husker salmen. Og vi skal huske, at vi laver gudstjenester for børn.
Derfor er det godt kun at tage ét enkelt vers, som der så er tid til at lære. Og endelig ikke noget med at tage resten af versene fra bænkerækkerne sammen med forældrene. På den måde underminerer man det arbejde, som børnene har gjort og hægter dem fuldstændigt af på de resterende vers.
Det er kvalitet og ikke kvantitet, der skal arbejdes med, hvis det skal være på børnenes præmisser. Hellere én salme, der bliver leget, snakket om, arbejdet med og gentaget, end 3 salmer, der bliver ’jappet’ igennem.