Cookies

Vi bruger cookies for at kunne give dig den bedste oplevelse her på hjemmesiden. Læs persondatapolitik her.

Velkommen hos Børn i kirken.

Jeg accepterer cookies
logo
  • Aldersgrupper

    Aldersgrupper

    Vuggestue

    1-3 år

    Børnehave

    3-6 år

    Indskoling

    6-9 år

    Mellemtrin

    9-12 år

  • Blog
  • Bøger
  • Grafisk materiale
  • Børnenes katedral
  • Meditationer
      10 Meditationer
  • Om os
      Hvem er vi? Bag om Kontakt
  • Kirkens tilbud til børn
  • Nyhedsbrev

Blog / Hvad kan vi lære af...? / Kirken som et betydningsfuldt fællesskab

Hvad kan vi lære af...?

Kirken som et betydningsfuldt fællesskab

Kirken som et betydningsfuldt fællesskab-de udsatte børn og familier.
Jeg vil i dette indlæg belyse to vilkår, som tilskrives at være særlige for nutidens forældre, og som jeg mener er vigtige at inddrage, når vi taler om udsatte familier, hvor økonomi-, helbredsudfordringer og sociale faktorer kan virke som en dobbelt sårbarhed.

Hvor blev landsbyen af?
Første gang jeg mødte det oprindeligt afrikanske ordsprog ”It takes a village to raise a child” altså ”Det kræver en landsby at opdrage og opfostre et barn” var på antropologistudiet, som jeg med stor begejstring påbegyndte et par år efter endt pædagoguddannelse.

Jeg havde i mellemtiden gjort mig erfaringer med vuggestuebørn og var selv blevet mor til to drenge, hvilket styrkede min nysgerrighed og interesse i familielivets rammer både fagligt og personligt.

Frygten for at gøre noget forkert
Vi ved mere end nogensinde før om børns udvikling og sundhed, hvilket samtidig giver os et stort behov for at handle ’rigtigt’, begrænse, kontrollere og forebygge risici. Vi kan derfor som forældre blive overopmærksomme og overinvolverede for at sikre os, at vores børn udvikler sig normalt. I sidste ende er barnets positive udvikling og opførsel nemlig et ansvar, der påhviler forældrene.

Sara Alfort formulerer det således: ”Tidligere søgte vi socioøkonomiske, biologiske, måske endda religiøse forklaringer på børn og unges kriminalitet, psykiske skrøbelighed, læsevanskeligheder og udadreagerende adfærd.

I dag finder vi de svar ét sted: i forældrenes opdragelse”. Denne grundantagelse blev første gang betegnet som ”forældredeterminisme” i 2001 af sociologen Frank Furedi og betegner hvorfor vi som forældre, mere end nogensinde før, kan opleve os utilstrækkelige, rådvilde, usikre og alene i forældrerollen.


Manglende fællesskaber
Et andet vilkår er vores fællesskaber, som over tid har forandret sig fra at være konkrete og håndgribelige til mere digitale og selvvalgte. Vi lever generelt mere isolerede, hver for sig eller i små familier og ”landsbyen” er, med Lene Tanggaards ord, væk.

Med landsbyen mener hun ”fornemmelsen af, at der er flere hænder og nære relationer omkring barnets opvækst end forældrene alene”. Netop fællesskabets nære og konkrete karakter, var tidligere med til at reducere den eksistentielle usikkerhed, som mange oplever i dag.


Den eksistentielle usikkerhed rammer også børn og unge og det er deres trivsel, som fylder i medierne. I den seneste nyhedsmail fra Børns Vilkår, der i skrivende stund tikkede ind i min indbakke, skriver organisationens direktør: ”Jeg er bekymret over, at så mange børn er ensomme og angste i dag”.


En ny udsathed hos børn
Adskillige undersøgelser viser, at et stort antal børn og unge mistrives psykisk og forskere ved Center for Ungdomsforskning belyser en ”ny udsathed”. Modsat den klassiske forståelse af udsathed, som bl.a. knytter sig til fattigdom og udsatte bolig- og familieforhold, rammer ny udsathed bredere iblandt unge og på tværs af sociale lag.

Det væsentlige er dog, at et ungdomsliv, som i forvejen er præget af udfordringer, knyttet til klassisk udsathed, er lettere at vælte, når de unge samtidig rammes af ny udsathed.


Når vi retter fokus mod at være kirke for udsatte familier, finder jeg det relevant netop at tale ”landsbybilledet” frem. At tilbyde netværk og relationer med mennesker, som tør involvere sig i hele børnefamiliens hverdagsliv, vil nemlig være et stærkt modtræk til samtidens ensomhed og individualisering.

Deltag i fyraftensmøde omkring ”Udsatte børnefamilier”
Ann Charlotte Nørremark har en kandidat i pædagogisk antropologi. Hun arbejder til hverdag som videnskabelig assistent på Syddansk Universitet i Odense, hvor hun forsker i børn og unges eksistentielle og åndelige sprog, omsorgsbehov og ressourcer. Hun er medudvikler af samtalekonceptet “Go’ Samtale” og oplægsholder ved Fyraftensmødet 20. september om ”Udsatte børnefamilier” i Københavns Stift.
Se invitation her og tilmeld dig

Forfatter
Ann Charlotte Nørremark

Kandidat i pædagogisk antropologi


Hvad kan vi lære af...?

Indlæg

Hvad kan vi lære af...? › Indlæg

#TAKNEMMELIGHED

Taknemmelighed er et relations-ord ligesom kærlighed. Kærlighed udtrykker ikke bare en følelse, men mange forskellige følelser, alt efter hvilken relation der er tale om. Om det er en relation til mor eller far. En relation til et barn. En relation til en partner, ven eller arbejdsgiver.

Hvad kan vi lære af...? › Indlæg

#HÅB

I meditationen om frugten skal barnet forestille sig at være en gren på et vintræ. Det er i sig selv et relationsbillede, og der er fremtid i det. Der er vækst, der er håb. Hver måned udvælger Lisbet Kjær Müller et relationsord inspireret af månedens meditation fra bogen "Slap af i kirken" . Bogen er skrevet af sognepræst Annette Molin Brautsch. I juni måned hedder meditationen “Frugten” og relationsordet er #HÅB.

Hvad kan vi lære af...? › Indlæg

#TÅLMODIGHED

I pinsen gentager de kristne kirker i hele verden festen for den nye ånd, Helligånden, sådan som det fortælles om den i Apostlenes Gerninger kapitel 2. Der står faktisk ikke noget om pinsen i evangelierne. Den fest er først omtalt i grundlæggelsen af de første menigheder, som Apostlenes Gerninger også kaldes, og som er skrevet omkring 100 år efter, at Paulus skrev sine breve.

Hvad kan vi lære af...? › Indlæg

#GODHED

Teologisk eftertanke Hver måned udvælger tidligere sognepræst Lisbet Kjær Muller et relationsord inspireret af månedens meditation. I april måned hedder meditationen Liljen. Og relations ordet er #GODHED.

Hvad kan vi lære af...? › Indlæg

Dansk legestue i Hong Kong

Som dansk præst i Hong Kong er min menighed halvt til søs og halvt på land. Som sømandspræst besøger jeg naturligvis danske skibe og er der for søens folk, men her i byen er der også en fastboende dansk menighed. Da jeg kom for lidt over et år siden, ville jeg gerne lave kirkelige aktiviteter for børnefamilier og nu er vores såkaldte legestue blevet en større succes, end jeg turde håbe på, da jeg startede den.

Hvad kan vi lære af...? › Indlæg

#MEDFØLELSE

Hver måned udvælger tidigere sognepræst Lisbet Kjær Muller et relationsord i videoserien "Teologisk eftertanke". I denne måned er relationsordet #MEDFØLELSE Lyset kommer udefra, i Jesus’ ord: ”Jeg er verdens lys.” Og lyset kommer ind i mig, når Annette i meditationen siger, ”du er også lys”. Lyset kommer udefra fra fortællingerne om Gud og Jesus. Og lyset er i mig, fordi jeg hører dem. En oplysning helt bogstaveligt. Jeg ser noget, fordi jeg får det fortalt. Det kommer ind i min bevidsthed og lyser op.

Hvad kan vi lære af...? › Indlæg

#FRYGT

Jesus i Getsemane have er et ikonisk motiv. Jesus er alene, kaster sig ned og beder Gud om at måtte slippe for lidelse og død; men bønnen ender med, at han underkaster sig, hvad Gud vil med ham. I Lukasevangeliet er Jesus ikke helt alene i havens mørke. Der kommer en engel og styrker ham.

Hvad kan vi lære af...? › Indlæg

Ideen bag teologisk eftertanke #TILLID

Teologisk eftertanke bygger på den erfaring med meditation, som jeg har fået ved selv at have deltaget i de 10 meditationer, som er beskrevet i Annette Molin Brautschs bog: Slap af i Kirken. For der opstår en følelse af relation,

Hvad kan vi lære af...? › Indlæg

Sorgen, børnene og Folkekirken

Ca. 1/5 af de mange tusinde sorgramte børn, der er i Danmark, har få eller ingen at tale med om deres sorg, og da undersøgelser viser, at børn, der taler med nogle om deres sorg, trives bedre end børn, der ikke gør, har Folkekirken her et uudtømt potentiale. . Folkekirken kan nemlig tilbyde disse børn noget helt unikt; Et religiøst sprog og ritualer, som kan hjælpe dem med at sætte ord og handling på tanker og følelser og et gratis tilbud med plads og rum til at lade sorgen fylde.

Hvad kan vi lære af...? › Indlæg

Konfirmander med særlig intelligens – og hvad gør vi med dem?

Da jeg kommer ind på klassegangen, møder jeg en af mine konfirmander, som sidder uden for et andet klasseværelses dør, end der hvor vi skal være. Efter lidt ’efterforskning’ finder jeg ud af at ’Felix’ (den lykkelige, kalder jeg ham) er fuldstændig forelsket i en af pigerne, som nu sidder låst inde bag en dør, og min konfirmand sidder bare udenfor og venter på, at den elskede skal komme til syne.

Hvad kan vi lære af...? › Indlæg

Snapper og Topper på opdagelse i kristendommen

”Børn i kirken” har i samarbejde med Danmarks Kirkelige Mediecenter (DKM) fået lavet 4 film til skoler og kirker med henblik på at formidle kristendom. Det er den religionspædagogiske konsulent i Københavns Stift, præst Annette Molin Brautsch, der er præst i de 4 nye film, hvor store teologiske begreber bliver vendt og drejet med tøjdyrene i børnehøjde.

Hvad kan vi lære af...? › Indlæg

Hvad kan vi lære af Børneavisen?

Børneavisen har eksisteret i tre år og er en del af JP/Politikens hus og dermed stærkt forankret i den etablerede danske medieverden. Børneavisen udkommer hver tirsdag med en papiravis, der primært henvender sig til målgruppen 9-12 år. Ja, du læste rigtigt. Avisen er lavet af papir. Vi bliver af og til spurgt, om det giver mening at lave avis på papir til børn, der er digitalt indfødte. Det synes vi absolut. Papir giver mulighed for fordybelse, og læsningen forstyrres ikke af pop-up-reklamer, beskeder og algoritme-styrede budskaber.

Hvad kan vi lære af...? › Indlæg

Syng med!

Hvordan lærer man konfirmander salmer, og hvad indebærer det egentlig? Er det et mål, at de kan synge med på melodien, forstå tekstens indhold og reflektere over salmens budskab? I givet fald kan det være en fordel at dele processen op i mindre dele for at gøre konfirmanderne bevidste om salmens musikalske, poetiske og teologiske udtryk

En konkret ide › Indlæg

Samarbejde med Steinerskolen

En 11 årig dreng står midt på gulvet i Kastrup kirke. Han er et Gudsbenådet talent, og spiller hele kirken op med Khatchaturians violinkoncert 1. Sats.

Hvad kan vi lære af...? › Indlæg

Tro, tanker og trivsel

mindU er et tilbud fra ”Det Sociale Netværk” til præster og konfirmander, der ønsker at sætte fokus på mental sundhed og psykisk sårbarhed blandt unge. I mindU besøger vi flere hundrede konfirmander hvert år og kan her konstatere, at der er behov for at tale om mental sundhed generelt.

Hvad kan vi lære af...? › Indlæg

Hvad kan vi lære af Bibliotekets børneafdeling?

I børneafdelingen på Biblioteket Frederiksberg arbejdes der med kultur- og litteraturformidling for børn, inspireret af mange forskellige tilgange og greb. Fælles for alle formidlingstiltag er udgangspunktet i børnelitteraturen samt måden hvorpå biblioteket møder børn og familier.

Hvad kan vi lære af...? › Indlæg

Kan børn spille orgel?

I næsten alle kirker er der et orgel. Nogle voksne elsker det, og nogle kan ikke fordrage det. De allerfleste børn og unge synes, det er spændende! Det her kæmpestore, mystiske instrument, som kan producere så meget lyd, der kan mærkes i hele kroppen.

Hvad kan vi lære af...? › Indlæg

Er Paulus for børn?

I mødet med børnene i kirken har vi ofte fokus på fortællingerne fra Det Gamle Testamente eller evangelierne. Men måske kan forkyndelsen for børn også tage afsæt i Paulus’ breve.* Og måske er det endnu mere oplagt at skele til Paulus netop nu, hvor covid-19 øger afstanden mellem mennesker; og mellem kirken og børnene.

Hvad kan vi lære af...? › Indlæg

Køn i det kirkelige arbejde med børn

I denne uge blog fortæller sognepræst Mia Rahr Jacobsen om arbejdet med køn i kirken. Vi skal som kirke huske at bruge de bibelhistorier, der har kvindelige aktører, fordi det giver repræsentation og i sidste ende handler om, hvilket Gudsbillede vi forkynder. Blogindlægget kan dermed ses som et bidrag i den nuværende kønsdebat.

Hvad kan vi lære af...? › Indlæg

Folkekirken som fødselshjælper

Det er et mirakel når et nyt liv bliver til i mavens mørke og vokser sig stærkt for så at komme ud i verdens lys. Det kræver styrke og udholdenhed at gå igennem en graviditet og føde et barn, og så kræver enhver fødsel også, at en mor og en far bliver født i samme åndedrag. Den kendsgerning er blevet slået fast for mig igennem de sidste 6 år, hvor jeg har afholdt gravidsamtaler i Frederiksholm kirke i Københavns Sydhavn.

Hvad kan vi lære af...? › Indlæg

Hvad kan vi lære af det ny Københavns Museum

Københavns Museum beviste gennem næsten fem år, at man kan være et aktivt formidlende museum og nå nye målgrupper, selvom man ikke har noget museum at være museum i. Skoletjenesten på Københavns Museum er i dag blandt de bedste, hvad angår læring og formidling for børn. Læs blogindlægget og lær af museets formidlingsstrategi.

Hvad kan vi lære af...? › Indlæg

Hvad kan vi lære af Glyptoteket? – Kan det leges?

Børn i kirken har talt med Stefan Bang, der er formidlings- og undervisningsmedarbejder på Glyptoteket, om den proces omkring formidling, de er i gang med, og som kirkerne kan lære meget af.

Hvad kan vi lære af...? › Indlæg

Nationalmuseet: Storytelling og medinddragelse

Sognepræst Signe Danielsen har besøgt Nationalmuseet og set på, hvad vi i kirken kan lære af deres tilgang til børn.

Hvad kan vi lære af...? › Indlæg

DR Ramasjang – det kan folkekirken lære af børnens kanal II

Sognepræst Signe Danielsen har snakket med redaktør på børnekanalen Ramasjang Lene Mailund Mikkelsen og fortæller i denne blog om det vi som folkekirke kan lære af Ramasjang.

Hvad kan vi lære af...? › Indlæg

DR-Ramasjang: Det kan folkekirken lære af børnenes kanal

Sognepræst Signe Danielsen har talt med redaktør for DR B&U, Lene Mailund Mikkelsen, om deres tilgang til at lave Børneprogrammene på Ramasjang. For måske kan vi som folkekirke lære noget af DR.

Aldersgrupper

Vuggestue 1-3 år

Børnehave 3-6 år

Indskoling 6-9 år

Mellemtrin 9-12 år

Om Børn i kirken

Projekt “Børn i kirken” – hvorfor det?

Undersøgelse

Velkommen til bloggen

Kontakt

Seneste nyheder

Meditation i kirken

#TAKNEMMELIGHED

Kirken som et betydningsfuldt fællesskab

Sansespilopper – kirkelig og kunstnerisk dannelse

Kontakt Børn i kirken
  • 30282021
  • amsc@km.dk