Cookies

Vi bruger cookies for at kunne give dig den bedste oplevelse her på hjemmesiden. Læs persondatapolitik her.

Velkommen hos Børn i kirken.

Jeg accepterer cookies
logo
  • Aldersgrupper

    Aldersgrupper

    Vuggestue

    1-3 år

    Børnehave

    3-6 år

    Indskoling

    6-9 år

    Mellemtrin

    9-12 år

  • Blog
  • Bøger
  • Grafisk materiale
  • Børnenes katedral
  • Meditationer
      10 Meditationer
  • Om os
      Hvem er vi? Bag om Kontakt
  • Kirkens tilbud til børn
  • Nyhedsbrev

Blog / Hvad kan vi lære af...? / Hvad kan vi lære af Glyptoteket? – Kan det leges?

Hvad kan vi lære af...?

Hvad kan vi lære af Glyptoteket? – Kan det leges?

Glyptoteket i København er som mange andre museer i København i gang med en gentænkning og opprioritering af formidlingen for børn og deres voksne.

I Glyptotekets strategi for 2018-2020 er et af de ti hovedmål: at gennemføre et paradigmeskift vedr. formidling.

Se den samlede strategi her: https://www.glyptoteket.dk/wp-content/uploads/2018/06/strategi-for-2018-2020_-dansk.pdf.

Glyptoteket opfattes af mange som et utilgængeligt, elitært hus, som ikke er i øjenhøjde eller relevant, og der er derfor et stort ønske om at gøre op med den opfattelse og åbne huset.
Det har blandt andet betydet, at afdelingen for børn, unge og formidling er blevet udvidet.
Afdelingen henvender sig både til institutioner (børnehaver, skoler og gymnasier) og ”de frie børn”, der kommer på museet sammen med deres voksne. 

Jeg har talt med Stefan Bang, der er formidlings- og undervisningsmedarbejder på museet, om den proces, de er i gang med, og som jeg tror, vi i kirkerne kan lære meget af.
Faktisk var det så inspirerende at tale med Stefan, at det er svært at få det hele komprimeret i et enkelt blogindlæg, så hvis nogen af jer skulle have lyst til at høre mere, må I endeligt ringe eller skrive til mig.
Nedenfor har jeg forsøgt at komme omkring nogle af hovedprincipperne i Glyptotekets nye tilgang til børn og formidling.

Børnene inddrages i udviklingen
Som en del af processen med at gentænke børnehavebesøg, besøgte man en børnehave og medbragte, en bedende ægypter, for at se, hvordan børnene reagerede.
Og reaktionen var ikke til at tage fejl af. Børnene ville røre ved statuen og opleve den gennem deres hænder. Besøget i børnehaven tvang Glyptoteket til at tænke kreativt, hvis de skulle tage børnene alvorligt, for det er et grundvilkår for museet, at der helst ikke må røres ved noget som helst.
Løsningen blev at udvikle et besøg, hvor der fokuseres på de ting på museet, som man gerne må røre ved.
Fiskedammen i vinterhaven og det glatte gulv, hvor gulvmosaikken kan bruges til at lege twister.

Kan det leges?
Børn i alderen 3-6 år leger sig gennem verden, og deres besøg på museet må derfor fokusere på mindre tale og mere leg.
Fortællingerne leges ind ved at børnene synger for guldfiskene, laver puslespil af museets fabeldyr og danser/laver gymnastik, hvor de imiterer statuernes positurer.

Rummet er nok
For helt små børn er der slet ikke behov for et program ved første besøg på museet. Rummet er overvældende nok i sig selv, og man risikerer simpelthen at overstimulere dem, hvis de skal forholde sig til ret meget mere end det.
De skal i stedet have fred og ro til at kigge op og dvæle ved tingene.

Find rummets potentiale
Glyptoteket er set med børneøjne et fantasifuldt, skævt og skørt sted, som ikke ligner de huse, børnene er vant til at færdes i.
Det var aldrig Carl Jacobsens hensigt, at museet skulle være kedeligt; han ville tværtimod begejstre, inspirere og imponere gæsterne og give plads til deres egen fantasi, hvilket er årsagen til, at der er meget lidt skriftlig information til skulpturer mv.
Formidleren skal udnytte rummets potentiale, og åbne skulpturen så børnenes egen fantasi sættes i spil.

Det kræver sin mand/kvinde
Det kræver noget af rundviserne at tage imod børnene. De er uforudsigelige, umiddelbare og til tider fysisk grænseoverskridende.
Glyptoteket har brugt kræfter på at opbygge en ny profil for rundvisere, hvor pædagogikken prioriteres højere.
I de nye omvisningsforløb er der mindre fokus på monolog og mere fokus på dialog med børnene.
Rundviserne har til gengæld oplevet en stor glæde ved at arbejde med de nye forløb og tilgange, fordi de når igennem til børnene.

Start med pointen
Når skolerne besøger museet har der tidligere været tendens til at fokusere på –ismer og årstal. Man er startet med lange forklaringer om maleriernes samtid, men derved går malerens egen intention tabt, forklarer Stefan Bang.
Impressionisme handler for eksempel om sansning. Maleren forsøger at gengive et øjeblik, og i formidlingen må man starte der.
Skolerne får lov at ligge på lytte til musik, mens de kigger på billederne. De får lov at lytte til malerierne. Dufte til dem. Tegne i vinterhaven og krabbe sig op af de stejle trapper. På den måde foldes sansningen ud, og børnene lærer ikke om billederne men gennem noget.

Og hvad så?
Det var inspirerende og motiverende at tale med Glyptoteket. Vi er fælles om så mange udfordringer, men har også samme potentiale, hvis vi ellers kan få øje på det.
I kirkerne er det også store, sansemættede huse, der møder børnene, og selvom der er ting, som børnefingrene helst ikke må pille ved, er der plads til at lege og i ethvert kirkerum ting at dvæle ved og fantasere over.
Se meget mere om Glyptotekets konkrete tilbud til børn og deres voksne her:
https://www.glyptoteket.dk/undervisninger/

Forfatter
Signe Danielsen

Sognepræst i Sankt Markus kirke, Frederiksberg


+45 31512967

sid@km.dk

Hvad kan vi lære af...?

Indlæg

Hvad kan vi lære af...? › Indlæg

Ideen bag teologisk eftertanke

Teologisk eftertanke bygger på den erfaring med meditation, som jeg har fået ved selv at have deltaget i de 10 meditationer, som er beskrevet i Annette Molin Brautschs bog: Slap af i Kirken. For der opstår en følelse af relation,

Hvad kan vi lære af...? › Indlæg

Sorgen, børnene og Folkekirken

Ca. 1/5 af de mange tusinde sorgramte børn, der er i Danmark, har få eller ingen at tale med om deres sorg, og da undersøgelser viser, at børn, der taler med nogle om deres sorg, trives bedre end børn, der ikke gør, har Folkekirken her et uudtømt potentiale. . Folkekirken kan nemlig tilbyde disse børn noget helt unikt; Et religiøst sprog og ritualer, som kan hjælpe dem med at sætte ord og handling på tanker og følelser og et gratis tilbud med plads og rum til at lade sorgen fylde.

Hvad kan vi lære af...? › Indlæg

Konfirmander med særlig intelligens – og hvad gør vi med dem?

Da jeg kommer ind på klassegangen, møder jeg en af mine konfirmander, som sidder uden for et andet klasseværelses dør, end der hvor vi skal være. Efter lidt ’efterforskning’ finder jeg ud af at ’Felix’ (den lykkelige, kalder jeg ham) er fuldstændig forelsket i en af pigerne, som nu sidder låst inde bag en dør, og min konfirmand sidder bare udenfor og venter på, at den elskede skal komme til syne.

Hvad kan vi lære af...? › Indlæg

Snapper og Topper på opdagelse i kristendommen

”Børn i kirken” har i samarbejde med Danmarks Kirkelige Mediecenter (DKM) fået lavet 4 film til skoler og kirker med henblik på at formidle kristendom. Det er den religionspædagogiske konsulent i Københavns Stift, præst Annette Molin Brautsch, der er præst i de 4 nye film, hvor store teologiske begreber bliver vendt og drejet med tøjdyrene i børnehøjde.

Hvad kan vi lære af...? › Indlæg

Hvad kan vi lære af Børneavisen?

Børneavisen har eksisteret i tre år og er en del af JP/Politikens hus og dermed stærkt forankret i den etablerede danske medieverden. Børneavisen udkommer hver tirsdag med en papiravis, der primært henvender sig til målgruppen 9-12 år. Ja, du læste rigtigt. Avisen er lavet af papir. Vi bliver af og til spurgt, om det giver mening at lave avis på papir til børn, der er digitalt indfødte. Det synes vi absolut. Papir giver mulighed for fordybelse, og læsningen forstyrres ikke af pop-up-reklamer, beskeder og algoritme-styrede budskaber.

Hvad kan vi lære af...? › Indlæg

Syng med!

Hvordan lærer man konfirmander salmer, og hvad indebærer det egentlig? Er det et mål, at de kan synge med på melodien, forstå tekstens indhold og reflektere over salmens budskab? I givet fald kan det være en fordel at dele processen op i mindre dele for at gøre konfirmanderne bevidste om salmens musikalske, poetiske og teologiske udtryk

En konkret ide › Indlæg

Samarbejde med Steinerskolen

En 11 årig dreng står midt på gulvet i Kastrup kirke. Han er et Gudsbenådet talent, og spiller hele kirken op med Khatchaturians violinkoncert 1. Sats.

Hvad kan vi lære af...? › Indlæg

Tro, tanker og trivsel

mindU er et tilbud fra ”Det Sociale Netværk” til præster og konfirmander, der ønsker at sætte fokus på mental sundhed og psykisk sårbarhed blandt unge. I mindU besøger vi flere hundrede konfirmander hvert år og kan her konstatere, at der er behov for at tale om mental sundhed generelt.

Hvad kan vi lære af...? › Indlæg

Hvad kan vi lære af Bibliotekets børneafdeling?

I børneafdelingen på Biblioteket Frederiksberg arbejdes der med kultur- og litteraturformidling for børn, inspireret af mange forskellige tilgange og greb. Fælles for alle formidlingstiltag er udgangspunktet i børnelitteraturen samt måden hvorpå biblioteket møder børn og familier.

Hvad kan vi lære af...? › Indlæg

Kan børn spille orgel?

I næsten alle kirker er der et orgel. Nogle voksne elsker det, og nogle kan ikke fordrage det. De allerfleste børn og unge synes, det er spændende! Det her kæmpestore, mystiske instrument, som kan producere så meget lyd, der kan mærkes i hele kroppen.

Hvad kan vi lære af...? › Indlæg

Er Paulus for børn?

I mødet med børnene i kirken har vi ofte fokus på fortællingerne fra Det Gamle Testamente eller evangelierne. Men måske kan forkyndelsen for børn også tage afsæt i Paulus’ breve.* Og måske er det endnu mere oplagt at skele til Paulus netop nu, hvor covid-19 øger afstanden mellem mennesker; og mellem kirken og børnene.

Hvad kan vi lære af...? › Indlæg

Køn i det kirkelige arbejde med børn

I denne uge blog fortæller sognepræst Mia Rahr Jacobsen om arbejdet med køn i kirken. Vi skal som kirke huske at bruge de bibelhistorier, der har kvindelige aktører, fordi det giver repræsentation og i sidste ende handler om, hvilket Gudsbillede vi forkynder. Blogindlægget kan dermed ses som et bidrag i den nuværende kønsdebat.

Hvad kan vi lære af...? › Indlæg

Folkekirken som fødselshjælper

Det er et mirakel når et nyt liv bliver til i mavens mørke og vokser sig stærkt for så at komme ud i verdens lys. Det kræver styrke og udholdenhed at gå igennem en graviditet og føde et barn, og så kræver enhver fødsel også, at en mor og en far bliver født i samme åndedrag. Den kendsgerning er blevet slået fast for mig igennem de sidste 6 år, hvor jeg har afholdt gravidsamtaler i Frederiksholm kirke i Københavns Sydhavn.

Hvad kan vi lære af...? › Indlæg

Hvad kan vi lære af det ny Københavns Museum

Københavns Museum beviste gennem næsten fem år, at man kan være et aktivt formidlende museum og nå nye målgrupper, selvom man ikke har noget museum at være museum i. Skoletjenesten på Københavns Museum er i dag blandt de bedste, hvad angår læring og formidling for børn. Læs blogindlægget og lær af museets formidlingsstrategi.

Hvad kan vi lære af...? › Indlæg

Nationalmuseet: Storytelling og medinddragelse

Sognepræst Signe Danielsen har besøgt Nationalmuseet og set på, hvad vi i kirken kan lære af deres tilgang til børn.

Hvad kan vi lære af...? › Indlæg

DR Ramasjang – det kan folkekirken lære af børnens kanal II

Sognepræst Signe Danielsen har snakket med redaktør på børnekanalen Ramasjang Lene Mailund Mikkelsen og fortæller i denne blog om det vi som folkekirke kan lære af Ramasjang.

Hvad kan vi lære af...? › Indlæg

DR-Ramasjang: Det kan folkekirken lære af børnenes kanal

Sognepræst Signe Danielsen har talt med redaktør for DR B&U, Lene Mailund Mikkelsen, om deres tilgang til at lave Børneprogrammene på Ramasjang. For måske kan vi som folkekirke lære noget af DR.

Aldersgrupper

Vuggestue 1-3 år

Børnehave 3-6 år

Indskoling 6-9 år

Mellemtrin 9-12 år

Om Børn i kirken

Projekt “Børn i kirken” – hvorfor det?

Undersøgelse

Velkommen til bloggen

Kontakt

Seneste nyheder

Ideen bag teologisk eftertanke

Engletvillingerne og julestjernen – En julehistorie!

Nye samtalekort kan styrke forældreskabet

Ny bog : Slap af i kirken

Kontakt Børn i kirken
  • 30282021
  • amsc@km.dk