Cookies

Vi bruger cookies for at kunne give dig den bedste oplevelse her på hjemmesiden. Læs persondatapolitik her.

Velkommen hos Børn i kirken.

Jeg accepterer cookies
logo
  • Aldersgrupper

    Aldersgrupper

    Vuggestue

    1-3 år

    Børnehave

    3-6 år

    Indskoling

    6-9 år

    Mellemtrin

    9-12 år

  • Blog
  • Bøger
  • Grafisk materiale
  • Børnenes katedral
  • Meditationer
      10 Meditationer
  • Om os
      Hvem er vi? Bag om Kontakt
  • Kirkens tilbud til børn
  • Nyhedsbrev

Blog / Hvad kan vi lære af...? / Hvad kan vi lære af det ny Københavns Museum

Hvad kan vi lære af...?

Hvad kan vi lære af det ny Københavns Museum

Københavns Museum beviste gennem næsten fem år, at man kan være et aktivt formidlende museum og nå nye målgrupper, selvom man ikke har noget museum at være museum i. Skoletjenesten på Københavns Museum er i dag blandt de bedste, hvad angår læring og formidling for børn.

Københavns Museum har gennemgået store forandringer i de seneste år: Museet er flyttet til et nyt udstillingshus, er blevet lagt sammen med tre andre kommunale kulturinstitutioner og har fået et nyt, stort museumsmagasin.

I samarbejde med lærere og pædagoger har museet også udviklet nye måder at formidle historie og arkæologi på for børn i alle aldre. 

Københavns Museum har til opgave at formidle hovedstadens historie. Museet har det arkæologiske ansvar i København og på Frederiksberg. Det betyder, at hver eneste gang der bliver gravet i byens undergrund — i forbindelse med metro, nybyggeri, el, vand, varme og klimasikring — så er arkæologer fra Københavns Museum på pletten for at dokumentere fortidens spor. 

(Foto: Københavns Museum)
(Foto: Købehavns Museum)

Bymuseet er rykket ind ved siden af de store i Kulturkvarteret

I 2015 lukkede museet for sidste gang dørene for offentligheden på Vesterbrogade 59. I det gamle palæ et stenkast fra Vesterbros Torv havde Københavns Museum, tidligere kendt som Københavns Bymuseum, haft til huse siden 1950’erne.

Fire og et halvt år senere, i februar 2020, nåede Københavns Museum endelig i mål med en lang proces og kunne præsentere nye udstillinger på en ny adresse: Stormgade 18, et smukt, gammelt hus fra 1890’erne på hjørnet af Vester Voldgade og Stormgade, med Nationalmuseet og Glyptoteket som nærmeste naboer.

Københavns Kommune og en række fonde gik sammen om at finansiere flotte, nye udstillinger, digitale og interaktive installationer og en kæmpestor model af København.

(Foto: Københavns Museum)

Når børn ikke kan komme på museum, må museet komme ud til dem

Det er en sandhed med modifikationer, at Københavns Museum var lukket i næsten fem år. Jovist, der var ingen udstillinger at vise frem i den periode, men bag de lukkede døre og ude i byen arbejdede museets medarbejdere på højtryk.

Museets formidling fandt nye veje og gik aldrig i stå.

Skoletjenesten udviklede nye undervisningsforløb, der blev produceret podcasts, og Det Mobile Museum — en specialdesignet container, suppleret med fortællelystne arkæologer og museumsinspektører — gjorde det muligt for Københavns Museum at være tilstede i byrummet til bl.a. Kulturhavn Festival og Historiske Dage.

De orange kufferter — formidling for børn helt ned til 2 år

For de mindste skabte museet “de orange kufferter”. De indeholder ægte arkæologiske fund samt redskaber, som børnehave- og vuggestuebørn selv kan gå på opdagelse med. Meningen er, at de små skal blive inspireret og lave deres egne arkæologiske udgravninger og få fornemmelse for, at noget er gammelt og har været der før dem.

Når børnene afleverer deres orange kuffert inde på museet, får de mulighed for at udstille deres egne fund: Sugerør og gamle sutter, blade, pinde, sten og masser af andre sjove ting.

(Foto: Københavns Museum)

Værkstedet hvor børn kommer med en arkæolog på arbejde

I stueetagen i Stormgade 20, bygningen lige ved siden af det ny museum, kan skoler og dagtilbud besøge et rigtigt arkæologisk værksted.

Ja, det er faktisk arkæologernes egen arbejdsplads, som børnene bliver inviteret ind i. I Det Arkæologiske Værksted bliver dyre- og menneskeknogler, potteskår, gamle sko og alt muligt andet, der bliver fundet i jorden under os, skyllet og renset, registreret og pakket ned til magasinet.

Børnene står omkring metalbordet og ser arkæologen arbejde, men de kan også selv være med. Turister og andre interesserede er også velkomne i Det Arkæologiske Værksted.

Med en ny, stor fondsbevilling bliver det muligt at arbejde videre og gøre endnu mere. Det Arkæologiske Værksted bliver udvidet og kommer til at nå helt ud til H.C. Andersens Boulevard. Københavns Museum vil gerne understøtte naturfagslæringen i grundskolen: På museet kan man komme helt tæt på de forskellige videnskabelige analysemetoder, som arkæologer benytter sig af.

Her er nogle gode links:

Se en video om børn i Det Arkæologiske Værksted: “For gamle dage siden”, https://www.youtube.com/watch?v=_MAeQw96S6w.

Se en video om “de orange kufferter” til børn i vuggestuer og børnehaver: https://www.youtube.com/watch?v=owfua_v3f_8.

Læs mere om Københavns Museum her: Skoletjenesten, det nationale videnscenter for eksterne læringsmiljøer, https://skoletjenesten.dk/soeg/tilbud/alle?search_api_fulltext=Københavns%20Museum.

Forfatter
Anton Pihl

Produktionsleder på Københavns Museum


Hvad kan vi lære af...?

Indlæg

Hvad kan vi lære af...? › Indlæg

Ideen bag teologisk eftertanke

Teologisk eftertanke bygger på den erfaring med meditation, som jeg har fået ved selv at have deltaget i de 10 meditationer, som er beskrevet i Annette Molin Brautschs bog: Slap af i Kirken. For der opstår en følelse af relation,

Hvad kan vi lære af...? › Indlæg

Sorgen, børnene og Folkekirken

Ca. 1/5 af de mange tusinde sorgramte børn, der er i Danmark, har få eller ingen at tale med om deres sorg, og da undersøgelser viser, at børn, der taler med nogle om deres sorg, trives bedre end børn, der ikke gør, har Folkekirken her et uudtømt potentiale. . Folkekirken kan nemlig tilbyde disse børn noget helt unikt; Et religiøst sprog og ritualer, som kan hjælpe dem med at sætte ord og handling på tanker og følelser og et gratis tilbud med plads og rum til at lade sorgen fylde.

Hvad kan vi lære af...? › Indlæg

Konfirmander med særlig intelligens – og hvad gør vi med dem?

Da jeg kommer ind på klassegangen, møder jeg en af mine konfirmander, som sidder uden for et andet klasseværelses dør, end der hvor vi skal være. Efter lidt ’efterforskning’ finder jeg ud af at ’Felix’ (den lykkelige, kalder jeg ham) er fuldstændig forelsket i en af pigerne, som nu sidder låst inde bag en dør, og min konfirmand sidder bare udenfor og venter på, at den elskede skal komme til syne.

Hvad kan vi lære af...? › Indlæg

Snapper og Topper på opdagelse i kristendommen

”Børn i kirken” har i samarbejde med Danmarks Kirkelige Mediecenter (DKM) fået lavet 4 film til skoler og kirker med henblik på at formidle kristendom. Det er den religionspædagogiske konsulent i Københavns Stift, præst Annette Molin Brautsch, der er præst i de 4 nye film, hvor store teologiske begreber bliver vendt og drejet med tøjdyrene i børnehøjde.

Hvad kan vi lære af...? › Indlæg

Hvad kan vi lære af Børneavisen?

Børneavisen har eksisteret i tre år og er en del af JP/Politikens hus og dermed stærkt forankret i den etablerede danske medieverden. Børneavisen udkommer hver tirsdag med en papiravis, der primært henvender sig til målgruppen 9-12 år. Ja, du læste rigtigt. Avisen er lavet af papir. Vi bliver af og til spurgt, om det giver mening at lave avis på papir til børn, der er digitalt indfødte. Det synes vi absolut. Papir giver mulighed for fordybelse, og læsningen forstyrres ikke af pop-up-reklamer, beskeder og algoritme-styrede budskaber.

Hvad kan vi lære af...? › Indlæg

Syng med!

Hvordan lærer man konfirmander salmer, og hvad indebærer det egentlig? Er det et mål, at de kan synge med på melodien, forstå tekstens indhold og reflektere over salmens budskab? I givet fald kan det være en fordel at dele processen op i mindre dele for at gøre konfirmanderne bevidste om salmens musikalske, poetiske og teologiske udtryk

En konkret ide › Indlæg

Samarbejde med Steinerskolen

En 11 årig dreng står midt på gulvet i Kastrup kirke. Han er et Gudsbenådet talent, og spiller hele kirken op med Khatchaturians violinkoncert 1. Sats.

Hvad kan vi lære af...? › Indlæg

Tro, tanker og trivsel

mindU er et tilbud fra ”Det Sociale Netværk” til præster og konfirmander, der ønsker at sætte fokus på mental sundhed og psykisk sårbarhed blandt unge. I mindU besøger vi flere hundrede konfirmander hvert år og kan her konstatere, at der er behov for at tale om mental sundhed generelt.

Hvad kan vi lære af...? › Indlæg

Hvad kan vi lære af Bibliotekets børneafdeling?

I børneafdelingen på Biblioteket Frederiksberg arbejdes der med kultur- og litteraturformidling for børn, inspireret af mange forskellige tilgange og greb. Fælles for alle formidlingstiltag er udgangspunktet i børnelitteraturen samt måden hvorpå biblioteket møder børn og familier.

Hvad kan vi lære af...? › Indlæg

Kan børn spille orgel?

I næsten alle kirker er der et orgel. Nogle voksne elsker det, og nogle kan ikke fordrage det. De allerfleste børn og unge synes, det er spændende! Det her kæmpestore, mystiske instrument, som kan producere så meget lyd, der kan mærkes i hele kroppen.

Hvad kan vi lære af...? › Indlæg

Er Paulus for børn?

I mødet med børnene i kirken har vi ofte fokus på fortællingerne fra Det Gamle Testamente eller evangelierne. Men måske kan forkyndelsen for børn også tage afsæt i Paulus’ breve.* Og måske er det endnu mere oplagt at skele til Paulus netop nu, hvor covid-19 øger afstanden mellem mennesker; og mellem kirken og børnene.

Hvad kan vi lære af...? › Indlæg

Køn i det kirkelige arbejde med børn

I denne uge blog fortæller sognepræst Mia Rahr Jacobsen om arbejdet med køn i kirken. Vi skal som kirke huske at bruge de bibelhistorier, der har kvindelige aktører, fordi det giver repræsentation og i sidste ende handler om, hvilket Gudsbillede vi forkynder. Blogindlægget kan dermed ses som et bidrag i den nuværende kønsdebat.

Hvad kan vi lære af...? › Indlæg

Folkekirken som fødselshjælper

Det er et mirakel når et nyt liv bliver til i mavens mørke og vokser sig stærkt for så at komme ud i verdens lys. Det kræver styrke og udholdenhed at gå igennem en graviditet og føde et barn, og så kræver enhver fødsel også, at en mor og en far bliver født i samme åndedrag. Den kendsgerning er blevet slået fast for mig igennem de sidste 6 år, hvor jeg har afholdt gravidsamtaler i Frederiksholm kirke i Københavns Sydhavn.

Hvad kan vi lære af...? › Indlæg

Hvad kan vi lære af Glyptoteket? – Kan det leges?

Børn i kirken har talt med Stefan Bang, der er formidlings- og undervisningsmedarbejder på Glyptoteket, om den proces omkring formidling, de er i gang med, og som kirkerne kan lære meget af.

Hvad kan vi lære af...? › Indlæg

Nationalmuseet: Storytelling og medinddragelse

Sognepræst Signe Danielsen har besøgt Nationalmuseet og set på, hvad vi i kirken kan lære af deres tilgang til børn.

Hvad kan vi lære af...? › Indlæg

DR Ramasjang – det kan folkekirken lære af børnens kanal II

Sognepræst Signe Danielsen har snakket med redaktør på børnekanalen Ramasjang Lene Mailund Mikkelsen og fortæller i denne blog om det vi som folkekirke kan lære af Ramasjang.

Hvad kan vi lære af...? › Indlæg

DR-Ramasjang: Det kan folkekirken lære af børnenes kanal

Sognepræst Signe Danielsen har talt med redaktør for DR B&U, Lene Mailund Mikkelsen, om deres tilgang til at lave Børneprogrammene på Ramasjang. For måske kan vi som folkekirke lære noget af DR.

Aldersgrupper

Vuggestue 1-3 år

Børnehave 3-6 år

Indskoling 6-9 år

Mellemtrin 9-12 år

Om Børn i kirken

Projekt “Børn i kirken” – hvorfor det?

Undersøgelse

Velkommen til bloggen

Kontakt

Seneste nyheder

Ideen bag teologisk eftertanke

Engletvillingerne og julestjernen – En julehistorie!

Nye samtalekort kan styrke forældreskabet

Ny bog : Slap af i kirken

Kontakt Børn i kirken
  • 30282021
  • amsc@km.dk