Børnibyen.dk er Danmarks største guide til kvalitetsoplevelser for børnefamilier. Det er en platform, hvor forældre kan finde børnevenlige aktiviteter i København og Århus og modtage nyhedsbreve om, hvad der sker i den by, de bor i.
Caroline Meldgaard stiftede Børnibyen.dk for ti år siden, og i dag er der over 42.000 modtagere på det ugentlige nyhedsbrev.
Her er nogle bud på, hvordan vi som kirker kan drage nytte af den viden, Caroline har om børnefamilierne i København og Århus.
Nyhedsbreve for den kommende weekends aktiviteter må ikke udsendes for tidligt. Børnikirken.dk sender nyhedsbreve ud onsdag aften kl. 20, hvor børn er puttet, så mails ikke bare slettes med det samme.
Nyhedsbrevene afsluttes altid ”venlig hilsen Caro”, så forældrene oplever at være med i et personligt netværk og ikke bare modtager mails fra en organisation.
Vi ved fra undersøgelsen Børnikirken, at relationerne til kirkens ansatte vejer tungt i forholdet til kirken, så vi kan med fordel underskrive os med de navne de møder og ikke ”venlig hilsen xxxx Kirke”.
Nogle vigtige kriterier for børnefamilierne er ifølge Børnibyen.dk, at aktiviteterne er lokale, gratis, musikalske, kreative. At der er mulighed for at købe/få kaffe og mad. At der er pusleplads. Aktiviteter med drop-in og fællesskab.
Det mest anvendte søgeord overhovedet er Indendørs legeplads.
Kirkerne lever potentielt op til alle kriterier, så vores rammer er rigtigt gode. Vi skal simpelthen lære at kommunikere ud, hvad det er, vi kan tilbyde. Arrangementer kan blandt andet lægges gratis op på børnibyen.dk
Tidspunktet betyder selvfølgelig meget for børnefamilierne. De tilpasser ikke deres hverdag, men vælger derimod de aktiviteter, der passer ind.
Ifølge Børnibyen.dk’s statistik er børnefamilierne mest opsøgende sidst på eftermiddagen i hverdagen og endnu mere i weekenderne; formiddage eller eftermiddage efter middagssøvnen.
Til gengæld er der et stort segment af forældre på barsel, som også søger aktiviteter i hverdagene, indenfor normal arbejdstid.
Det betyder noget, hvornår arrangementerne starter, og hvor sent de slutter.
Det skal være overskueligt og tydeligt i kommunikationen, så børnefamilierne kan overskue det.
Derudover er der stort potentiale i de barslende forældre, som i forvejen møder talstærkt op til babysalmesang og barselshøjskoler.
De kunne også inviteres ind til kirkens øvrige arrangementer i de tidsrum?
De sociale medier er en primær platform, når det gælder kontakten til børnefamilierne. Børnibyen.dk har 35.000 følgere på de sociale medier, og 62% af deres sidevisninger er fra mobiltelefoner.
Carolines råd i forhold til Facebook og Instagram er:
- Definer en målgruppe, og overvej hvordan I kan skabe værdi for netop den målgruppe.
- Brug gode fotos. Korte, friske tekster. Brug hashtags og emojis.
- Brug platformene til historiefortælling, og vis hvad kirken handler om i ord og billeder.
- Deltag gerne aktivt i andres profiler. Følg dem og kommenter, hvor det er relevant.
- Læg vægt på ord som: fællesskab, lokalt, gratis, indendørs, nærhed og drop-in.
Når man ser på børnibyen.dk’s erfaringer med børnefamilierne i storbyen, har vi i folkekirken et langt stykke hen ad vejen de rammer og værdier, som børnefamilierne efterspørger, og dem skal vi huske, når vi kommunikerer ud til børnefamilierne. På den måde de får øje på, hvad kirken kan tilbyde.
Derudover kan I, i den enkelte kirke, bruge Caroline Meldgaards viden til at få vished om, at vi måske allerede gør mange ting rigtigt.