Hvad kan vi lære af Bibliotekets børneafdeling?
Ekin Samer, Kulturformidler, Frederiksberg Hovedbibliotek
I børneafdelingen på Biblioteket Frederiksberg arbejdes der med kultur- og litteraturformidling for børn, inspireret af mange forskellige tilgange og greb. Fælles for alle formidlingstiltag er udgangspunktet i børnelitteraturen samt måden hvorpå biblioteket møder børn og familier, hvad enten det er i biblioteksrummet, i daginstitutioner, skoler eller digitalt. Derfor arbejdes der kontinuerligt med begrebet værtskab, som handler om at understøtte og udvikle ”mødet” mellem børn, forældre, bibliotek og børnekultur/litteratur.
At arbejde med værtskab i en ny bibliotekskontekst
Ligesom mange andre kulturinstitutioner har bibliotekerne undergået en udvikling, fra det ”transaktionelle” til det ”relationelle” bibliotek. En bevægelse der har betydet, at den mere klassiske værtsrolle, med fokus på samlinger og at yde kvalificeret vejledning nu er blevet suppleret af et langt større fokus på udviklingen af andre typer af ”møder”. I børneafdelingen på Biblioteket Frederiksberg betyder det at børnekulturformidleren yder et værtskab, der er langt mere aktivt formidlende, opsøgende og faciliterende. Ønsket er sammen med børn og forældre at åbne børnekulturelle verdener op, ved at invitere ind i en ligeværdig dialog – i øjenhøjde, hvor nysgerrighed, imødekommenhed, begejstring, engagement og inspiration er essentielle. Tilgangen er i høj grad undersøgende, legende og medinddragende.
Medinddragelse, men hvordan?
Ønsket om at skabe et bibliotek for og med børn har resulteret i forskellige tiltag, hvor børn inddrages på forskellige niveauer i udviklingen af børnebibliotekets tilbud. Da der skulle skabes en liste med nyklassikere indenfor børnelitteraturen, gav 8 litteraturanmeldere deres bud på en historie der er så god, at den kan læses i de næste mange år. Derefter læste 8 børn i alderen 4 til 12 år værkerne og gav deres mening til kende på linje med eksperternes. Det blev til en udstilling, hvor man både kunne læse børnenes og eksperternes udsagn om værkerne.
Samarbejde med teateret
Med corona nedlukningerne har vi, i samarbejde med Teatret Riddersalen, udviklet en lokalhistorisk fortællerute på Frederiksberg, hvor børnefamilier og daginstitutioner kan gå på opdagelse efter nogle af de Frederiksberg-fortællinger, der ligger gemt i gader, bygninger og parker. Med corona åbningen i 2020 kom børnefamilierne og daginstitutionerne med på guidede fortælleruteture, efter de havde været i teatret og se en forestilling om Frederiksberg. Der blev udviklet tilhørende fortælleposer til børnefamilier og daginstitutioner, med ambitionen om, at de selv arbejdede videre med fortællingerne og fik mod på at gå på opdagelse efter børnenes egne fortællinger.
Legen med litteraturen
Den legende tilgang til børnekulturen og litteraturen, særligt for yngre børn, er en vigtig del af måden, hvorpå børnebiblioteket arbejder med formidling og læselyst generelt. Flere gange årligt kan børn møde forskellige litterære lege-installationer, der inviterer børnene ind i et litterært univers via legen. I alle vores workshops og formidlinger, særligt for de yngste børn, er elementer af leg inkorporeret, så børnene får mulighed for at selv at gå på opdagelse, røre, sanse og sommetider endda dufte. Et eksempel på legen med litteraturen, var da børnene på Frederiksberg blev inviteret indenfor hos Alfons Åberg og hans far. Lege-installationen der bestod af Alfons Åbergs stue, soveværelse, køkken og gang, med et særligt rum der repræsenterede hans fantasi, var ikke alene en scenografi børnene kunne lege sig ind i. Den blev også et aktivt redskab i formidlingen der muliggjorde at børnene kunne gennemspille fortællingerne og selv blive til aktive medfortællere, i stedet for passivt lyttende.