Cookies

Vi bruger cookies for at kunne give dig den bedste oplevelse her på hjemmesiden. Læs persondatapolitik her.

Velkommen hos Børn i kirken.

Jeg accepterer cookies
logo
  • Aldersgrupper

    Aldersgrupper

    Vuggestue

    1-3 år

    Børnehave

    3-6 år

    Indskoling

    6-9 år

    Mellemtrin

    9-12 år

  • Blog
  • Bøger
  • Grafisk materiale
  • Børnenes katedral
  • Meditationer
      10 Meditationer
  • Om os
      Hvem er vi? Bag om Kontakt
  • Kirkens tilbud til børn
  • Nyhedsbrev

Hvad kan vi lære af Bibliotekets børneafdeling?

Ekin Samer, Kulturformidler, Frederiksberg Hovedbibliotek
I børneafdelingen på Biblioteket Frederiksberg arbejdes der med kultur- og litteraturformidling for børn, inspireret af mange forskellige tilgange og greb. Fælles for alle formidlingstiltag er udgangspunktet i børnelitteraturen samt måden hvorpå biblioteket møder børn og familier, hvad enten det er i biblioteksrummet, i daginstitutioner, skoler eller digitalt. Derfor arbejdes der kontinuerligt med begrebet værtskab, som handler om at understøtte og udvikle ”mødet” mellem børn, forældre, bibliotek og børnekultur/litteratur.

At arbejde med værtskab i en ny bibliotekskontekst
Ligesom mange andre kulturinstitutioner har bibliotekerne undergået en udvikling, fra det ”transaktionelle” til det ”relationelle” bibliotek. En bevægelse der har betydet, at den mere klassiske værtsrolle, med fokus på samlinger og at yde kvalificeret vejledning nu er blevet suppleret af et langt større fokus på udviklingen af andre typer af ”møder”. I børneafdelingen på Biblioteket Frederiksberg betyder det at børnekulturformidleren yder et værtskab, der er langt mere aktivt formidlende, opsøgende og faciliterende. Ønsket er sammen med børn og forældre at åbne børnekulturelle verdener op, ved at invitere ind i en ligeværdig dialog – i øjenhøjde, hvor nysgerrighed, imødekommenhed, begejstring, engagement og inspiration er essentielle. Tilgangen er i høj grad undersøgende, legende og medinddragende.


Medinddragelse, men hvordan?
Ønsket om at skabe et bibliotek for og med børn har resulteret i forskellige tiltag, hvor børn inddrages på forskellige niveauer i udviklingen af børnebibliotekets tilbud. Da der skulle skabes en liste med nyklassikere indenfor børnelitteraturen, gav 8 litteraturanmeldere deres bud på en historie der er så god, at den kan læses i de næste mange år. Derefter læste 8 børn i alderen 4 til 12 år værkerne og gav deres mening til kende på linje med eksperternes. Det blev til en udstilling, hvor man både kunne læse børnenes og eksperternes udsagn om værkerne.

Samarbejde med teateret
Med corona nedlukningerne har vi, i samarbejde med Teatret Riddersalen, udviklet en lokalhistorisk fortællerute på Frederiksberg, hvor børnefamilier og daginstitutioner kan gå på opdagelse efter nogle af de Frederiksberg-fortællinger, der ligger gemt i gader, bygninger og parker. Med corona åbningen i 2020 kom børnefamilierne og daginstitutionerne med på guidede fortælleruteture, efter de havde været i teatret og se en forestilling om Frederiksberg. Der blev udviklet tilhørende fortælleposer til børnefamilier og daginstitutioner, med ambitionen om, at de selv arbejdede videre med fortællingerne og fik mod på at gå på opdagelse efter børnenes egne fortællinger.

Legen med litteraturen
Den legende tilgang til børnekulturen og litteraturen, særligt for yngre børn, er en vigtig del af måden, hvorpå børnebiblioteket arbejder med formidling og læselyst generelt. Flere gange årligt kan børn møde forskellige litterære lege-installationer, der inviterer børnene ind i et litterært univers via legen. I alle vores workshops og formidlinger, særligt for de yngste børn, er elementer af leg inkorporeret, så børnene får mulighed for at selv at gå på opdagelse, røre, sanse og sommetider endda dufte. Et eksempel på legen med litteraturen, var da børnene på Frederiksberg blev inviteret indenfor hos Alfons Åberg og hans far. Lege-installationen der bestod af Alfons Åbergs stue, soveværelse, køkken og gang, med et særligt rum der repræsenterede hans fantasi, var ikke alene en scenografi børnene kunne lege sig ind i. Den blev også et aktivt redskab i formidlingen der muliggjorde at børnene kunne gennemspille fortællingerne og selv blive til aktive medfortællere, i stedet for passivt lyttende.

Forfatter
Ekin Samer

Kulturformidler, Frederiksberg Hovedbibliotek


Hvad kan vi lære af...?

Indlæg

Hvad kan vi lære af...? › Indlæg

#GAVEN

Kristendommen begynder med en fødsel. Og så er der ingen vej tilbage. En fødsel er éntydigt en ny begyndelse. Marias og Josefs barn er en ny begyndelse for dem, og det er mere end det, det er en ny begyndelse for menneskeheden.

Hvad kan vi lære af...? › Indlæg

#Sorg

Når jeg går ind i en kirke, vil der altid på et mere eller mindre synligt sted være et kors. Nogle kors er tomme, men de fleste er nok det, vi kalder et krucifiks, hvor Jesus hænger på korset, død, med armene strakt ud som om, han vil omfavne mig. I nogle perioder af kirkens historie lagde man vægt på, at mennesket identificerede sig med lidelsen, smerten og døden: Jesus’ forvredne krop. I andre perioder var det vigtigt, at den, der betragtede korset, ”så” korset som et ”livstræ” og følte sejren over døden i krop og sind. 

Hvad kan vi lære af...? › Indlæg

#KÆRLIGHED

I psykologien taler man om, at kærligheden ikke bør betragtes som en følelse, fordi ”at kærlighed er et udtryk for et engagement i relationen til et andet menneske, hvortil der kan knytte sig forskellige følelser, afhængig af om denne følelse er en romantisk relation til en partner, en relation til et barn eller menneskeheden som sådan.” (Mia Skytte O’Toole: Følelsernes kompas, Akademisk Forlag, 2019, side 36)

Hvad kan vi lære af...? › Indlæg

#TAKNEMMELIGHED

Taknemmelighed er et relations-ord ligesom kærlighed. Kærlighed udtrykker ikke bare en følelse, men mange forskellige følelser, alt efter hvilken relation der er tale om. Om det er en relation til mor eller far. En relation til et barn. En relation til en partner, ven eller arbejdsgiver.

Hvad kan vi lære af...? › Indlæg

Kirken som et betydningsfuldt fællesskab

Når vi retter fokus mod at være kirke for udsatte familier, finder jeg det relevant netop at tale ”landsbybilledet” frem. At tilbyde netværk og relationer med mennesker, som tør involvere sig i hele børnefamiliens hverdagsliv, vil nemlig være et stærkt modtræk til samtidens ensomhed og individualisering.

Hvad kan vi lære af...? › Indlæg

#HÅB

I meditationen om frugten skal barnet forestille sig at være en gren på et vintræ. Det er i sig selv et relationsbillede, og der er fremtid i det. Der er vækst, der er håb. Hver måned udvælger Lisbet Kjær Müller et relationsord inspireret af månedens meditation fra bogen "Slap af i kirken" . Bogen er skrevet af sognepræst Annette Molin Brautsch. I juni måned hedder meditationen “Frugten” og relationsordet er #HÅB.

Hvad kan vi lære af...? › Indlæg

#TÅLMODIGHED

I pinsen gentager de kristne kirker i hele verden festen for den nye ånd, Helligånden, sådan som det fortælles om den i Apostlenes Gerninger kapitel 2. Der står faktisk ikke noget om pinsen i evangelierne. Den fest er først omtalt i grundlæggelsen af de første menigheder, som Apostlenes Gerninger også kaldes, og som er skrevet omkring 100 år efter, at Paulus skrev sine breve.

Hvad kan vi lære af...? › Indlæg

#GODHED

Teologisk eftertanke Hver måned udvælger tidligere sognepræst Lisbet Kjær Muller et relationsord inspireret af månedens meditation. I april måned hedder meditationen Liljen. Og relations ordet er #GODHED.

Hvad kan vi lære af...? › Indlæg

Dansk legestue i Hong Kong

Som dansk præst i Hong Kong er min menighed halvt til søs og halvt på land. Som sømandspræst besøger jeg naturligvis danske skibe og er der for søens folk, men her i byen er der også en fastboende dansk menighed. Da jeg kom for lidt over et år siden, ville jeg gerne lave kirkelige aktiviteter for børnefamilier og nu er vores såkaldte legestue blevet en større succes, end jeg turde håbe på, da jeg startede den.

Hvad kan vi lære af...? › Indlæg

#MEDFØLELSE

Hver måned udvælger tidigere sognepræst Lisbet Kjær Muller et relationsord i videoserien "Teologisk eftertanke". I denne måned er relationsordet #MEDFØLELSE Lyset kommer udefra, i Jesus’ ord: ”Jeg er verdens lys.” Og lyset kommer ind i mig, når Annette i meditationen siger, ”du er også lys”. Lyset kommer udefra fra fortællingerne om Gud og Jesus. Og lyset er i mig, fordi jeg hører dem. En oplysning helt bogstaveligt. Jeg ser noget, fordi jeg får det fortalt. Det kommer ind i min bevidsthed og lyser op.

Hvad kan vi lære af...? › Indlæg

#FRYGT

Jesus i Getsemane have er et ikonisk motiv. Jesus er alene, kaster sig ned og beder Gud om at måtte slippe for lidelse og død; men bønnen ender med, at han underkaster sig, hvad Gud vil med ham. I Lukasevangeliet er Jesus ikke helt alene i havens mørke. Der kommer en engel og styrker ham.

Hvad kan vi lære af...? › Indlæg

Ideen bag teologisk eftertanke #TILLID

Teologisk eftertanke bygger på den erfaring med meditation, som jeg har fået ved selv at have deltaget i de 10 meditationer, som er beskrevet i Annette Molin Brautschs bog: Slap af i Kirken. For der opstår en følelse af relation,

Hvad kan vi lære af...? › Indlæg

Sorgen, børnene og Folkekirken

Ca. 1/5 af de mange tusinde sorgramte børn, der er i Danmark, har få eller ingen at tale med om deres sorg, og da undersøgelser viser, at børn, der taler med nogle om deres sorg, trives bedre end børn, der ikke gør, har Folkekirken her et uudtømt potentiale. . Folkekirken kan nemlig tilbyde disse børn noget helt unikt; Et religiøst sprog og ritualer, som kan hjælpe dem med at sætte ord og handling på tanker og følelser og et gratis tilbud med plads og rum til at lade sorgen fylde.

Hvad kan vi lære af...? › Indlæg

Konfirmander med særlig intelligens – og hvad gør vi med dem?

Da jeg kommer ind på klassegangen, møder jeg en af mine konfirmander, som sidder uden for et andet klasseværelses dør, end der hvor vi skal være. Efter lidt ’efterforskning’ finder jeg ud af at ’Felix’ (den lykkelige, kalder jeg ham) er fuldstændig forelsket i en af pigerne, som nu sidder låst inde bag en dør, og min konfirmand sidder bare udenfor og venter på, at den elskede skal komme til syne.

Hvad kan vi lære af...? › Indlæg

Snapper og Topper på opdagelse i kristendommen

”Børn i kirken” har i samarbejde med Danmarks Kirkelige Mediecenter (DKM) fået lavet 4 film til skoler og kirker med henblik på at formidle kristendom. Det er den religionspædagogiske konsulent i Københavns Stift, præst Annette Molin Brautsch, der er præst i de 4 nye film, hvor store teologiske begreber bliver vendt og drejet med tøjdyrene i børnehøjde.

Hvad kan vi lære af...? › Indlæg

Hvad kan vi lære af Børneavisen?

Børneavisen har eksisteret i tre år og er en del af JP/Politikens hus og dermed stærkt forankret i den etablerede danske medieverden. Børneavisen udkommer hver tirsdag med en papiravis, der primært henvender sig til målgruppen 9-12 år. Ja, du læste rigtigt. Avisen er lavet af papir. Vi bliver af og til spurgt, om det giver mening at lave avis på papir til børn, der er digitalt indfødte. Det synes vi absolut. Papir giver mulighed for fordybelse, og læsningen forstyrres ikke af pop-up-reklamer, beskeder og algoritme-styrede budskaber.

Hvad kan vi lære af...? › Indlæg

Syng med!

Hvordan lærer man konfirmander salmer, og hvad indebærer det egentlig? Er det et mål, at de kan synge med på melodien, forstå tekstens indhold og reflektere over salmens budskab? I givet fald kan det være en fordel at dele processen op i mindre dele for at gøre konfirmanderne bevidste om salmens musikalske, poetiske og teologiske udtryk

En konkret ide › Indlæg

Samarbejde med Steinerskolen

En 11 årig dreng står midt på gulvet i Kastrup kirke. Han er et Gudsbenådet talent, og spiller hele kirken op med Khatchaturians violinkoncert 1. Sats.

Hvad kan vi lære af...? › Indlæg

Tro, tanker og trivsel

mindU er et tilbud fra ”Det Sociale Netværk” til præster og konfirmander, der ønsker at sætte fokus på mental sundhed og psykisk sårbarhed blandt unge. I mindU besøger vi flere hundrede konfirmander hvert år og kan her konstatere, at der er behov for at tale om mental sundhed generelt.

Hvad kan vi lære af...? › Indlæg

Kan børn spille orgel?

I næsten alle kirker er der et orgel. Nogle voksne elsker det, og nogle kan ikke fordrage det. De allerfleste børn og unge synes, det er spændende! Det her kæmpestore, mystiske instrument, som kan producere så meget lyd, der kan mærkes i hele kroppen.

Hvad kan vi lære af...? › Indlæg

Er Paulus for børn?

I mødet med børnene i kirken har vi ofte fokus på fortællingerne fra Det Gamle Testamente eller evangelierne. Men måske kan forkyndelsen for børn også tage afsæt i Paulus’ breve.* Og måske er det endnu mere oplagt at skele til Paulus netop nu, hvor covid-19 øger afstanden mellem mennesker; og mellem kirken og børnene.

Hvad kan vi lære af...? › Indlæg

Køn i det kirkelige arbejde med børn

I denne uge blog fortæller sognepræst Mia Rahr Jacobsen om arbejdet med køn i kirken. Vi skal som kirke huske at bruge de bibelhistorier, der har kvindelige aktører, fordi det giver repræsentation og i sidste ende handler om, hvilket Gudsbillede vi forkynder. Blogindlægget kan dermed ses som et bidrag i den nuværende kønsdebat.

Hvad kan vi lære af...? › Indlæg

Folkekirken som fødselshjælper

Det er et mirakel når et nyt liv bliver til i mavens mørke og vokser sig stærkt for så at komme ud i verdens lys. Det kræver styrke og udholdenhed at gå igennem en graviditet og føde et barn, og så kræver enhver fødsel også, at en mor og en far bliver født i samme åndedrag. Den kendsgerning er blevet slået fast for mig igennem de sidste 6 år, hvor jeg har afholdt gravidsamtaler i Frederiksholm kirke i Københavns Sydhavn.

Hvad kan vi lære af...? › Indlæg

Hvad kan vi lære af det ny Københavns Museum

Københavns Museum beviste gennem næsten fem år, at man kan være et aktivt formidlende museum og nå nye målgrupper, selvom man ikke har noget museum at være museum i. Skoletjenesten på Københavns Museum er i dag blandt de bedste, hvad angår læring og formidling for børn. Læs blogindlægget og lær af museets formidlingsstrategi.

Hvad kan vi lære af...? › Indlæg

Hvad kan vi lære af Glyptoteket? – Kan det leges?

Børn i kirken har talt med Stefan Bang, der er formidlings- og undervisningsmedarbejder på Glyptoteket, om den proces omkring formidling, de er i gang med, og som kirkerne kan lære meget af.

Hvad kan vi lære af...? › Indlæg

Nationalmuseet: Storytelling og medinddragelse

Sognepræst Signe Danielsen har besøgt Nationalmuseet og set på, hvad vi i kirken kan lære af deres tilgang til børn.

Hvad kan vi lære af...? › Indlæg

DR Ramasjang – det kan folkekirken lære af børnens kanal II

Sognepræst Signe Danielsen har snakket med redaktør på børnekanalen Ramasjang Lene Mailund Mikkelsen og fortæller i denne blog om det vi som folkekirke kan lære af Ramasjang.

Hvad kan vi lære af...? › Indlæg

DR-Ramasjang: Det kan folkekirken lære af børnenes kanal

Sognepræst Signe Danielsen har talt med redaktør for DR B&U, Lene Mailund Mikkelsen, om deres tilgang til at lave Børneprogrammene på Ramasjang. For måske kan vi som folkekirke lære noget af DR.

Aldersgrupper

Vuggestue 1-3 år

Børnehave 3-6 år

Indskoling 6-9 år

Mellemtrin 9-12 år

Om Børn i kirken

Projekt “Børn i kirken” – hvorfor det?

Undersøgelse

Velkommen til bloggen

Kontakt

Seneste nyheder

Krybbespil med konfirmander og levende dyr

#GAVEN

Skal I aktivere konfirmanderne i diakonien denne jul?

#Sorg

Kontakt Børn i kirken
  • 30282021
  • amsc@km.dk