Der er mange gode julesalmer i salmebogen – også for børn. Vi kan høre dem synge med på Glade jul og skråle halleluja’er i Et barn er født i Betlehem og Barn Jesus i en krybbe lå. Og det skal de blive ved med. Vi skal ikke undervurdere betydningen af, at hele familien – fra oldemor til oldebarn – kan synge med på de samme, velkendte salmer i juletiden.
Alligevel giver det mening, når man har med børn at gøre, at præsentere julens budskaber på en anderledes måde. En børnesalme er ikke kun god tekst og melodi. I en god børnesalme vil versene oftest være korte, sproget lettere, og kredse om færre temaer. Børnesalmen vil også benytte sig af omkvæd og gentagelser, eller bruge call-response mellem f.eks. præsten og menigheden, for at hjælpe det nysgerrige og ikke-læsende barn på vej, som selv gerne vil være med fra begyndelsen.
Brug salmedatabasen
På Salmedatabasen kan man finde en række nyere julesalmer for børn, som på forskellig vis forsøger at åbne julens budskab for børnene.
I adventstiden kunne man synge Nu tænder vi lyset (Geir Hegerstrøm 1987) og Vi hænger op en adventskrans (Holger Lissner 1974). Begge salmer tematiserer advent og lyset som det helt særlige. Hegerstrøms salme har lange vers, i en lettere swingende melodi. Salmen spørger til, hvad lyset er og hvem vi venter på, og giver kun få svar. Det er ventetiden, som er i fokus, og børnene hjælpes på vej i salmen med omkvædet ”Vi venter, vi venter…”. Lissners adventssalme benytter sig også af gentagelser, og går pædagogisk igennem alle lysene i kransen. Versene er korte, melodien enkel, og gentagelserne mange. Børnene fanger hurtigt, hvad der er på spil.
Brug gentagelser og fagter
Vil man hjælpe evangeliefortællingen på vej med en salme, kan man f.eks. synge I en kostald under en stjerne (Poul Chr. Balslev 2006) og I nat blev Jesusbarnet født (R. Hoff 1967). Balslevs kunne man synge efter en prædiken, hvor man måske har knyttet an ved stjernen, stalden eller Messias. Og sjovest bliver det, hvis man synger salmen i kanon, som noden foreslår. Hoffs er enkel i sin form med mange gentagelser. Hvis man har en god sangstemme, kan man synge første del selv, og lade børnene svare: ”Halleluja! Ære være Gud i det høje!”. Man kan også bygge prædiken op omkring salmen ved at stoppe op efter hvert vers og uddybe versets tema.
Med børn skal man ikke undervurdere det taktile – at de kan se, hvad der synges om, og måske holder noget konkret i hænderne. Med Vi hænger en kugle på træet (Iben Krogsdal 2017) er det oplag at lade børnene pynte et juletræ i kirken, imens man synger. Hænge kugler, klokker, hjerter, lys og stjerne på træet som en vej til at lære og mærke, hvad julen handler om.
Syng nyt – også med konfirmanderne
For de øvede – et børnekor eller de store konfirmander – kunne man synge Josef og Maria står bøjet over krybben (Præstholm 2011) eller Hold håbet op (Dy Plambeck 2015). Melodierne er mere kringlede, men smukke. Sproget nærmer sig sproget i en ”voksensalme”, men gør f.eks. også brug af omkvæd, som hjælper på vej til at lære salmen.
De nyere salmer skal ikke tage glæden ved Den danske salmebogs salmer fra os. De nye skal supplere de gamle og gøre glæden ved at synge lige for alle – fra de mindste til de største. På salmedatabasen finder man også ideer til danse og fagter til både de nye og gamle salmer.
Find børnesalmerne på www.salmer.dk under fanen ”Børnesalmer”.