Cookies

Vi bruger cookies for at kunne give dig den bedste oplevelse her på hjemmesiden. Læs persondatapolitik her.

Velkommen hos Børn i kirken.

Jeg accepterer cookies
logo
  • Aldersgrupper

    Aldersgrupper

    Vuggestue

    1-3 år

    Børnehave

    3-6 år

    Indskoling

    6-9 år

    Mellemtrin

    9-12 år

  • Blog
  • Bøger
  • Grafisk materiale
  • Børnenes katedral
  • Om os
      Hvem er vi? Bag om
  • Kontakt

Blog / Ekstern kommunikation / Guide: Tag bedre billeder af børn

Ekstern kommunikation

Guide: Tag bedre billeder af børn

Fotografier er oplagte muligheder for at vise sit arbejde frem. At der er mange til kirkens tilbud og, at børnene har det sjovt.

Overordnet tager vi billeder af flere årsager. Det er god dokumentation, når vi deler med forældrene, får de gode billeder af deres børn, og billederne kan bruges til at tiltrække flere børn og familier til vores tilbud.

Indlægget her, kommer ikke til at handle om samtykke, men det er godt at have på plads, hvis man gerne vil bruge billeder i markedsføringsøjemed.

Hent hjælp her til samtykke: Datatilsynets retningslinjer Samtykke i DGI

Hvad skal et godt billede kunne?

Fotografier kan rangdeles i mindst tre lag.

  • Informative
  • Æstetiske
  • Følelsesvækkende

Et billede skal som minimum indeholde information, men jo flottere og mere følelsesvækkende det er, des “bedre” er det. Du kan bruge denne liste til at vælge billeder ud EFTER du har fotograferet.

Billede 1.
Billede 2

Billede 1. er nærmest ubrugeligt. Der er en masse rygge og et kirketårn med presenning. Billede 2 indeholder en afsløring, men stadig mange rygge.

Billede 3
Billede 4

Billede 3 indeholder en del gode udtryk, men konteksten mangler. Billedet er som sådan godt, men vi ved ikke, hvad der sker. Billede 4 viser det nye maleri på kirkegavlen, men vi ser til gengæld ingen ansigtsudtryk.

I dette tilfælde vil jeg nok vælge foto 4, og måske have billede 3 med, så længe et af fotografierne med det nye maleri er med i vores artikel/album.

Naturligt eller opstillet?

Nogle af de bedste billeder får man, når børnene er optagede af det de laver. Klippe-klistre, banke på fastelavnstønder osv. Men der kan også være gode billeder i at instruere. Man må gerne instruere og opstille, hvis kameraet driller, men situationen bliver måske ikke så afslappet.

Pust dig op og vær synlig

Selvom de bedste billeder tages, når børnene er optagede af deres aktivitet, er det vigtigt at være synlig med dit kamera. Hvis man går langs væggene, vækker det mindre tillid, end hvis man er tydelig som fotograf. Det kan give mere tillid fra forældrene, hvis du udstråler selvtillid og viser, “at du hører til” og at du vil sikre, at vi får de bedste billeder af deres børn.

Kom ned i børnehøjde og tæt på

Vi voksne ser verden fra en helt anden vinkel end børnene. Og for at få bedre billeder af børn, er det en god ide at komme ned i deres højde. Så kom ned på knæ og gå gerne tæt på.

Billede 5
Billede 6

Bemærk forskellen mellem billede 5 og billede 6. Baggrunden bliver mere rolig af, at vi går ned i knæ. Til gengæld kan vi ikke se folkemængden. Det er dog stadig tydeligt, at der er mange til stede.

Flyt dig gerne rundt, så du får billeder fra forskellige vinkler. Ofte giver det bedre billeder at flytte sig i stedet for at zoome fra samme punkt.

Brug tid og giv noget af dig selv

Stammefolk var bange for, at man tog deres sjæl, når man fotograferede dem. Sådan er det ikke helt med børn, men at lade sig fotografere er en tillidssag, og for at få tillid og få sine motiver til at slappe af, er det utroligt vigtigt, at man giver sig tid til at være der, når man fotograferer. Ofte giver det også bedre billeder jo mere tid man afsætter til fotograferingen (og flere billeder at vælge imellem).

Forfatter
Henrik Dons

Digital kommunikations medarbejder


+45 23255225

hench@km.dk

Del
Ekstern kommunikation

Indlæg

Ekstern kommunikation › Indlæg

Gode råd om Facebook

Henrik Dons, som er digital kommunikationsmedarbejder ved Københavns Stift. giver i denne blog tips og tricks til brug af facebook.

Ekstern kommunikation › Indlæg

Instagram – hvordan?

Digital kommunikationsmedarbejder Henrik Dons giver i dette blogindlæg gode råd til, hvordan din kirke kommer igang med Instragram

Ekstern kommunikation › Indlæg

Hvad kan vi lære af Børnibyen.dk?

Caroline Meldgaard stiftede Børnibyen.dk for ti år siden, og i dag er der over 42.000 modtagere på det ugentlige nyhedsbrev. Her er nogle bud på, hvordan vi som kirker kan drage nytte af den viden, Caroline har om børnefamilierne i København og Århus.

Aldersgrupper

Vuggestue 1-3 år

Børnehave 3-6 år

Indskoling 6-9 år

Mellemtrin 9-12 år

Om Børn i kirken

Projekt “Børn i kirken” – hvorfor det?

Undersøgelse

Velkommen til bloggen

Kontakt

Seneste nyheder

Kan børn spille orgel?

Video fra “Fortællekirken”

Børnetjenesten – en lillesøster til skoletjenesten

Børnenes Katedral – En dialogisk proces har taget sin begyndelse…

Kontakt Børn i kirken
  • 30282021
  • amsc@km.dk