Hvad er det vigtigste til denne aldersgruppe?
Mellemtrin
Det kan være svært at forberede en børnegudstjeneste til børn på mellem 9-12 år, hvis man ikke selv har børn i den alder inde på livet. Denne video giver et indblik i, hvordan børn i denne alder ser ud og opfører sig.
Bønner
- Alle
- Børnegudstjenesten
- Børnene fortæller
- Fastelavn/Halloween
- Inspiration udefra
- Jul
- Konfirmander
- Konkrete ideer
- Meditative tilgange
- Netværksmøder i år
- Påske/pinse
PÅSKE – Jeg
Kære Gud
Påskeæg, kyllinger og karse i vat.
Det rimer slet ikke på den værste nat.
Jesus blev korsfæstet, mens folk så på.
Han døde lige dér – det er ik’ til at forstå,
at han tre dage efter står op igen.
Jeg vil faktisk gerne tro det, men
send mig et tegn eller en gravengels fjer,
noget, der hvisker, at der er mer’ end øjet ser.
Giv mig lov til at læne mig lidt op af Livets træ,
Og mærke, at det summer af saft og mange lag.
Påske er liv og lys og forårsløg i rækker,
Påske er mørket i skallen – indtil ægget sprækker.
AMEN
PÅSKE – Vi
Kære Gud
Påskeæg, kyllinger og karse i vat.
Det rimer slet ikke på den værste nat.
Jesus blev korsfæstet, mens folk så på.
Han døde lige dér – det er ik’ til at forstå,
at han tre dage efter står op igen.
Vi vil faktisk gerne tro det, men
send os et tegn eller en gravengels fjer,
noget, der hvisker, at der er mer’ end øjet ser.
Giv os lov til at læne os lidt op af Livets træ,
Og mærke, at det summer af saft og mange lag.
Påske er liv og lys og forårsløg i rækker,
Påske er mørket i skallen – indtil ægget sprækker.
AMEN
Kommenterer: Påske
/Annette Molin Brautsch, præst i Flintholm Kirke
Generelt om alle fire bønner til mellemtrin:
Bønnerne er læst igennem af børn i aldersgruppen 9 – 12 år. Børnene kan lide formen med rim. De finder den sjov og finurlig.
Fælles kommentarer: ”Man lytter bedre, når det rimer”
”Når det rimer, så ved man, at nogen har gjort sig umage og ikke bare skrevet et eller andet…”
Børnene har genfortalt stroferne med deres egne ord, så jeg kunne høre, at de kunne forstå betydningen.
Aldersklassen finder bønnerne iørefaldende og kan spejle sig i dem og enkelte steder også ”smage” lidt ekstra på et ord eller en formulering, som de enten synes er sjovt eller særligt billeddannende.
Der er lavet to af hver bøn i hhv. jeg-form og vi-form, så det kan passe til den gudstjenestelige funktion.
***
Kommentarer: Påske
Der er mange billeder, som børnene skal tænke over.
De kender påsken bedst fra den første strofe, og Jesu død og opstandelse bliver de så mindet om i kirken.
Kommentar: ”Det er jo egentlig derfor, vi holder påske, så det giver god mening”.
Der gives plads til tvivlen – er det det nu også rigtigt, det der skete? Der bedes derfor om hjælp til at tro på det. Giv mig et (Thomas)tegn.
Kommentar til Livets træ: ”Jeg kan hvile mig op ad træet og måske tro på noget af det…”.
Den sidste strofe ender med at bruge det velkendte påskeæg som et billede på opstandelsen. Dette fanger børnene, og de giver udtryk for, at ”det var godt skrevet”.