Meditation- og fordybelsesopgaver – hvorfor?
Vi lever i en tid, der kalder på ro og fordybelse midt i en hektisk hverdag. Dette gælder både børn og voksne. Med meditationerne møder de 9-12 årige et frirum, hvor de kan slappe af og lytte til den kristne historie på en ny måde. Der tales til den enkelte i en personlig, opbyggelig og inkluderende tone. Gudsbilledet er nytestamentligt, så det er den kærlige Gud, som far og hans søn Jesus, børnene møder og bliver bevidste om. De bibelske tekster, som danner grund for meditationerne, kan evt. bruges som udgangspunkt for en efterfølgende samtale om de aktuelle temaer. Undervejs i meditationerne er der indlagt små bevægelser, da børn i højere grad end voksne er fysisk umiddelbare. Kommunikationen foregår dermed samtidig på flere sanseplaner: at røre, lytte, visualisere og slappe af. Der følger tre opgaveforslag med ved hver meditation. Opgaverne har forskellig varighed og de kan bruges eller helt udelades afhængig af tid. Hver især udfolder de let et kreativt og fordybende potentiale hos aldersgruppen.
Brug – hvornår og hvordan?
Fordybelsesmaterialet kan bruges som led ved børnekonfirmand, børnekor, juniorklub eller som et selvstændigt meditativt tilbud til børn og deres voksne i kirkerummet. Meditationerne tager ca. 10 minutter og kan høres på SoundCloud i kirkerummet eller derhjemme. På den måde kan meditationerne følge den enkelte frit via telefonen, hvilket er en væsentlig pointe at vise og fortælle dem.
Lad børnene lægge sig på en kirkebænk eller en madras på gulvet i kirken.
Indgyd en stemning af ro og afslapning. Sæt den indtalte meditation på lydanlægget eller læs selv frit op.
En meditation tager ca. 10 minutter.
Aktiviteterne – varighed?
Aktivitetsforslagene efterfølgende kan tage mellem 20 minutter og 1 time afhængig af hvor lang tid der er til rådighed. Lad gerne børnene fortælle, hvad de oplevede og hørte under meditationen og lad det være nok eller fortsæt med en eller flere af fordybelsesopgaverne.
Velkommen til meditationen ”Perlen”.
Læg dig godt til rette og mærk at du bliver tung i kroppen.
Dine ben slapper af. Dine fødder holder pause. Din ryg hviler og din nakke og dit hoved har givet slip og slapper af.
Lad dine arme ligge slapt langs kroppen eller læg dine hænder på maven.
Forestil dig at du bliver puttet med en GRØN, dyne omkring dig.
Tag så en dyb indånding og hold vejret lidt og pust ud (ånd ind / pust ud)
Det gør vi lige igen… (ånd ind / pust ud)
Og en gang til… (ånd ind / pust ud)
Prøv at lyt engang.
Du er ude ved havet.
Der skyller hele tiden bølger ind over strandkanten.
Du har bare fødder og kan mærke sandet mellem dine tæer.
Det er dejligt beroligende at lytte til vandet, der glider frem og tilbage hen over sandet.
Tænk på at havet er fuld af fisk og muslinger med perler inden i.
Havet er fuld af eventyr og mange skatte og man kan blive mæt af at spise havets dyr.
Jesus gik ofte ned til vandet og talte med folk.
Han mødte mange mennesker, der ikke følte sig mætte, fordi der ikke var fisk nok i deres net, når de sejlede ud for at fiske.
Da han mødte en fisker, der hed Simon Peter, bad han ham om at tro på det og sejle ud igen.
”Du kan godt”, sagde Jesus til ham, ”prøv nu én gang til og kast nettet ud – du skal ikke gi’ op!”
Simon Peter og de andre fiskere tvivlede på det, men de kastede alligevel fiskenettene ud en gang til – og se, denne gang var der bid!
Der var vildt mange fisk i nettet.
Fiskerne forstod ikke hvordan det kunne lade sig gøre og de kiggede på Jesus og undrede sig.
Kom med mig, sagde Jesus, til Simon Peter og nogle af de andre mænd, jeg vil vise jer, at man sagtens kan tro på det, man ikke forstår.
Jesus samlede 12 disciple omkring sig, som fulgte med ham overalt og forsøgte at tro på det Jesus gjorde og sagde, selvom de ikke forstod særlig meget af det.
Han mødte også kvinder, som fulgte ham og troede på, at han var Guds søn. Der var en der hed Maria Magdalene og en der hed Johanna og en der hed Susanna. Nogle af dem havde levet et liv, som de ikke var særlig stolte af, men den salgs slog Jesus en streg hen over.
Du gør det så godt som du kan, sagde han, og det siger han også til dig.
Mellem fiskene i nettet er der også fanget andre ting.
Krabber, tang og muslinger…
Man kan spise det hele, men i nogle muslinger kan man også finde perler, smukke hvide eller farverige perler.
En dag, da de skal have aftensmad, sidder Jesus med en musling, som han åbner.
Der ligger en skøn perle inden i.
Han siger til disciplene og til dig, som ligger og lytter lige nu:
Himmeriget ligner en købmand, som søgte efter smukke perler, og da han fandt én særlig kostbar perle, gik han hen og solgte alt hvad han ejede og købte den.
Hvad mon det betød?
Forestil dig, at du trækker perler på en snor.
Men en af dem er ganske særlig – det er perlen for Gud.
De kunne godt se det for sig, da de lod perlen gå fra hånd til hånd den aften.
At perlen var som troen på noget særligt, troen på at Gud er Jesus’ elskede far.
Som du ligger her lige nu og lytter til vandet ved strandkanten, så er du i sikkerhed, passet på, omsluttet af et helligt rum.
Det hellige rum fortæller om en tro på noget, der er større end dig.
Og du har tillid til det.
Pigerne og drengene, som dengang fulgte Jesus, som hans disciple, forstod aldrig rigtig, at han faktisk var Guds søn på jorden, men de havde tillid til det, troede på det, fordi alt hvad han gjorde var godt.
De fandt en hemmelig kode for hans navn ”IXTHYS”, det betyder fisk på græsk.
De mødtes også, da Jesus ikke længere var sammen med dem, og spiste sammen.
Fisk, vin, saft og brød og de tænkte på det han havde sagt med den smukkeste perle og de gemte alle historierne i deres hjerte.
IXTHYS betyder fisk, sagde de og tegnede fisk i sandet, en buet streg den ene vej og en buet streg den anden vej.
Kan du se fisken for dig?
Når de tog hvert bogstav ud af det græske ord, dannede det en Jesus kode: I for Iesus, X for Xhristos, TH for Guds/Theou, Y for Søn/Yios og S for Frelser/Soter.
Prøv at sætte dig langsomt op, men hold dine øjne lukkede.
Du skal prøve at tegne i luften med lukkede øjne.
Lad din pegefinger være en blyant i luften.
I for Iesus, X for Xhristos, TH for Guds/Theou, Y for Søn/Yios og S for Frelser/Soter.
Og så tegner du også en fisk i luften.
En buet streg som det nederste af fisken – det ligner et smil i luften.
Og så en streg henover den, fra fiskemunden til halen – som en spejlvendt bue.
Du har lige lavet koden for ”Jesus Kristus, Guds søn, Frelseren”.
IXTHYS betyder fisk på græsk.
Rejs dig langsomt op og stå lidt der med lukkede øjne.
Vip lidt med dine tæer, tænk på sandet og vandet, der skyller indover dem.
Jeg tror på dig, siger Jesus til dig.
Tro på mig, for jeg går med dig helt til verdens ende.
Og så må du gerne åbne dine øjne.
Blink lidt med dem og lav øjnegymnastik. Rul dem langsomt rundt, til højre og til venstre, op og ned, mens du holder dit hoved helt stille.
Og gør det samme med din mund, lav mundgymnastik. Først uden lyd og så med lyd – ud med tungen, så det ser lidt mærkeligt ud.
Og så ryster du lige hele kroppen, ryst ryst ryst. Sådan.
Sikke en hemmelig skat, du har fundet!
Meditationen er baseret på Lukasevangeliet 5:1-11 Peters fiskefangst,
Lukasevangeliet 8:1-3 Kvinderne i Jesu følge og Matthæusevangeliet 13:45-46 Lignelsen om perlen.
Fordybelsesaktiviteter ”Perlen”
Tro & Tillidsøvelse – 15 minutter
At tro på noget jeg ikke kan se.
At have tillid til, at noget større griber mig og tager vare på mig.
Dan grupper med to eller tre i hver.
Den ene falder baglæns bagover i de andres arme.
Prøv at lade være med at træde et skridt bagud, for sikkerhed – men bliv stående i faldet.
Der skiftes nogle gange, så alle har prøvet det.
Fadervor perlenøglering – 45 minutter
Perler, skønhed, orden.
Tag fadervor med overalt; på skoletasken, på penalhuset, i bukserne,
i lommen eller derhjemme.
Tal om fadervor og de enkelte bønners betydning.
Kirkeklokkens 9 bedeslag ringer for hver af de 9 bønner i fadervor,
så man faktisk kan nå at bede med.
Perler i alle farver om former ligger i et fad og fantasien får frit spil, når perlerne matches med bønnernes indhold. Argumentationen for perle contra ordlyd er meget interessant at lytte til.
Nøglering og fiskesnor ca. 50 cm. per stk. bindes sammen.
Perlerne trækkes ned over begge snore.
Ved den 9. og sidste bøn trækkes perlen kun over den ene snor, hvorefter de to snore bindes hårdt sammen nogle gange og danner afslutning. Snorene klippes af.
1. Fadervor, du som er i himlene!
2. Helliget blive dit navn.
3. Komme dit rige,
4. ske din vilje
5. som i himlene således også på jorden.
6. Giv os i dag vort daglige brød,
7. og forlad os vor skyld, som også vi forlader vore skyldnere.
8. Og led os ikke ind i fristelse, men fri os fra det onde.
9. For dit er riget og magten og æren i evighed.
(Fadervor står i Matthæusevangeliet 6:9-13)
Fisk / Ixthys – 60 minutter
Fisken er et kristent symbol fra oldkirkens tid.
Koder, hemmelige tegn og symboler er spændende.
Et kode alfabet som det græske er også spændende.
Fortæl om det græske alfabet og skriv evt. børnenes navne med græske bogstaver. Vis fx det nye testamente på græsk.
Fortæl om, at det for længe siden var forbudt at være kristen.
De kristne måtte derfor være meget diskrete og lave koder til hinanden.
Når to mennesker mødte hinanden og ikke var sikre på om de begge var kristne eller ej, tegnede den kristne en slags smiley i sandet eller på væggen. Hvis den anden bare smilede tilbage, så forstod han eller hun ikke kodesproget. Men hvis den anden lavede en spejlvendt bue henover, så det lignede en fisk, så var koden brudt og de kunne slappe af
– for de var begge kristne.
En fisk på græsk var det hemmelige tegn på Jesus koden. Ixthys: Jesus, Guds søn, Frelseren.
To stk. A4 karton med to fiske skabeloner klippes ud og farvelægges begge to.
Den voksne skriver med græske bogstaver barnets navn og ordet Ixthys.
En hæftemaskine benyttes til at hæfte fisken sammen. Der efterlades et hul til en smugle vat, der giver fisken lidt facon. Når fisken er fyldt hæftes åbningen sammen.
Du kan downloade skabelon her.