Nu skal du høre en historie, der handler om tro.
I byen Kapernaum boede der en pige, som hed Anna. Anna var 9 år gammel. Hun havde en lillebror, som hed Adam. Adam var 6 år, så hvis de to søskende havde boet i Danmark, ville Adam gå i 0. klasse og Anna gå i 3. klasse. Men Anna og Adam boede ikke i Danmark. De boede i Kapernaum, og de gik ikke i skole.
*
Hvad lavede de så, når de ikke gik i skole? Legede de? Ja, det gjorde de. Men ikke hele tiden. For de skulle også hjælpe til med alt muligt. De skulle samle brænde, fodre dyrene, vaske tøj og gøre rent.
Og så skulle de én ting til:
*
I skal hente vand fra brønden, sagde deres mor.
– Må jeg bære krukken? spurgte Adam.
– Ja, det må du gerne, sagde Anna. – Men på vej hjem bærer jeg den.
*
Adam havde lige lært at bære familiens store lerkrukke på hovedet. Det gik fint, når der ikke var vand i. Men når den var fyldt, var den for tung. Anna havde lært at bære krukken på hovedet for flere år siden. Så hun var ret dygtig. Hun kunne faktisk gå hele vejen fra brønden og hjem til huset uden at
spilde en eneste dråbe vand på jorden.
*
Da Anna og Adam kom hen til brønden, undrede de sig over, at der ikke var andre mennesker. Det var aldrig sket før. Man plejede ellers altid at stå i kø og vente på, at det blev ens tur. Men i dag var der ingen kø og ingen mennesker.
– Hvor tror du, de er henne? spurgte Adam og satte forsigtigt lerkrukken på jorden.
– Det ved jeg ikke, sagde Anna og så sig omkring.
– Men hvad tror du? spurgte Adam.
– Jeg tror ikke noget, sagde Anna.
Så fik Anna øje på en gruppe mennesker, som stod henne ved et hus, der tilhørte en af fiskerne.
– De er alle sammen derovre, sagde Anna og pegede. – Der sker et eller andet.
– Skal vi ikke gå derhen? spurgte Adam.
– Jo, sagde Anna. – Lad os gøre det.
*
Mange af dem, som plejede at hente vand ved brønden, var stimlet sammen uden for huset. Deres krukker stod på jorden. Der stod også en masse andre mennesker, som de aldrig
havde set før. Anna og Adam kunne høre en stemme, der
talte inde i huset.
– Hvem er det, der taler? hviskede Adam.
– Jeg tror, det er ham Jesus, sagde Anna.
– Ham, der gjorde Simons svigermor rask? spurgte Adam.
– Ja, sagde Anna. – Det lyder sådan. Men herude er det svært at høre, hvad han siger.
*
Adam og Anna ville gerne tættere på, så de kunne se og høre Jesus. Men det kunne de ikke komme til. Der var alt for mange mennesker. Huset var stopfyldt. Der var ikke plads til flere.
*
Lad os gå tilbage til brønden, sagde Anna opgivende. – Se, sagde Adam.
Han havde fået øje på fire mænd, der kom bærende med en femte mand. Manden lå på en båre. Han bevægede sig ikke.
– Er han død? spurgte Adam.
– Nej, sagde Anna. – Han er ikke død. Men jeg tror, han er lam.
– Lam? sagde Adam.
– Ja, sagde Anna. – Han kan ikke bevæge sig. Det er derfor hans venner bærer ham.
*
De fire mænd gik hen til døråbningen og prøvede at få den lamme ind i huset. Men de måtte give op. Det kunne ikke lade sig gøre at trænge gennem muren af mennesker. De fire mænd kiggede på hinanden. Så så den ene af dem op på taget og pegede. De tre andre nikkede.
– Hvad er det, de vil? spurgte Adam.
– Jeg tror, de vil op på taget, sagde Anna.
*
Taget var fladt. Alle hustagene i Kapernaum var flade. Der var en trappe, som førte derop. De fire
mænd bar den femte hen til trappen. Adam og Anna fulgte efter. Mændene gik langsomt op ad trappen. Et trin ad gangen. De to bagerste måtte strække
deres arme højt op i luften, så manden ikke gled af. Adam og Anna gik lige bagved.
*
Da de var kommet op på taget, satte de forsigtigt båren fra sig. Og så gik de i gang med noget mærkeligt. De gav sig til at fjerne nogle af de brædder, som taget var lavet af. Det gik ret hurtigt, og så var der lavet et hul. Et stort hul.
– Hvorfor gør de det? spurgte Adam.
– Jeg tror, de vil hejse den lamme mand ned i huset, sagde Anna.
Og ganske rigtigt. Mændene bandt nogle reb om båren, og
så firede de forsigtigt den lamme mand ned gennem hullet
i taget.
*
Anna og Adam gik hen til kanten og kiggede ned gennem hullet. Nu kunne de se ham, der talte.
Det var Jesus. De kunne også høre, hvad han sagde. Han talte om tro. Om at tro på Gud.
– Tro er det samme som tillid, sagde Jesus.
Pludselig holdt han op med at tale. Han havde fået øje på båren med den lamme mand og de fire venner, som holdt rebet.
*
Se deres tro, jublede Jesus. Adam så på Anna.
– Kan du se deres tro? spurgte Adam.
– Det ved jeg ikke. Men jeg kan se, hvor hjælpsomme de er, sagde Anna.
– Jeg kan se, at de sveder, sagde Adam. – Men det må også være tungt
for dem.
*
– Tro kan flytte bjerge, sagde Jesus.
– Og tro kan få folk til at lave hul i taget.
*
På vej tilbage til brønden talte Adam og Anna om det, Jesus havde sagt.
– Jeg forstod ikke det med troen, sagde Adam. – Men det var sjovt, da ham den lamme blev hejst ned gennem taget.
– Og det var mærkeligt, da han pludselig rejste sig op, tog sin båre under armen og gik, sagde Anna.
– Det så jeg slet ikke, sagde Adam. – Gjorde han virkelig det?
– Ja, sagde Anna. – Det gjorde han.
– Hvordan kan det lade sig gøre, når han er lam? spurgte Adam.
– Det ved jeg ikke, svarede Anna.
*
Så fyldte de krukken med vand. Anna bar den på hovedet hele vejen hjem uden at spilde en eneste dråbe.
*
Vi har set fire mænd lave hul i et tag, fortalte Adam, da de kom ind ad døren.
– Nå da da, sagde deres mor, som var ved at lave mad.
– Vi har også set en lam mand blive helbredt, sagde Anna.
– Der sker så meget mærkeligt i byen for tiden, sagde deres far. – Det næste bliver vel, at en død
mand bliver levende igen.
Vejledningen
/Finn Dyrhagen, pastor emeritus
Inspiration: Markusevangeliet kapitel 2, vers 1-12: Helbredelsen af den lamme i Kapernaum
Aldersgruppe: Indskoling
Introduktion:
I det Nye Testamente er der mange historier, der handler om tro og helbredelse. I Markusevangeliet er der en historie om fire mænd, der tror, at hvis bare deres lamme ven kommer helt tæt på Jesus, vil han blive helbredt. Mændenes problem er, at Jesus befinder sig inde i et hus, og der er så mange mennesker, at de ikke kan komme tæt på med den lamme. Hvad gør de så? De laver hul i taget, hejser den lamme ned, og da Jesus ”ser deres tro”, bliver han begejstret og helbreder manden (efter at han først har skændtes lidt med nogle skriftkloge).
I den gendigtede fortælling ”Anna, Adam og hullet i taget” opleves denne fortælling i børnehøjde. Denne beretning er yderst velegnet til at samtale om troens væsen: det er netop ikke den lammes tro, der får Jesus til at gribe ind, men de fire mænd der handler (ulovligt!), fordi de tror på, at Jesus kan gøre en forskel for den lamme mand. Og Ny Testamente er fyldt med eksempler på, at det ikke er den synlige tro (fx hos de skriftkloge), men den usynlige tro, der får Jesus til at reagere.
Når vi fortæller helbredelsesberetninger fra Ny Testamente, vil der være en række livsnære spørgsmål, som børnene uvilkårligt vil stille – og det er vigtigt, at vi som kirke tager disse spørgsmål alvorligt og skaber rum for samtaler i øjenhøjde. Som kirkens repræsentanter skal vi være på niveau med børnene og vise dem i ord og handling, at vi alle er i samme båd: der er mange spørgsmål, vi heller ikke kan svare på. Her skal der for enhver pris ikke tales ned til. Her er der ikke færdige svar eller nemme løsninger. Derfor er fortællingerne helt bevidst fortalt med en åben slutning, som ikke lukker af eller skærer af, men som giver plads til at tvivle og til at arbejde på en løsning – sammen.
Samtale og afrunding:
Hvad mener Jesus, når han siger: “Tro er det samme som tillid”?
Da Jesus helbreder den lamme, gør han det, fordi han ser “deres” tro – men hvis tro er det, han taler om? Anna og Adams? Alle de syge og lammes? De mange mennesker der trængte sig om Jesus? Eller de fire mænd der lavede hul i taget?
“Tro kan flytte bjerge”, sagde Jesus, “og tro kan få folk til at lave hul i taget” – hvad mener han mon med det?
Hvorfor fik Adam mon ikke set, at den lamme mand blev helbredt?
****
Andre fortællinger
Stormen på søen, Markusevangeliet kapitel 4,35-41
Fortælling og samtale: Genfortæl den dramatiske fortælling med vægten på disciplenes manglende tro. Også her er troen synonym for tillid: “Mester, er du ligeglad med, at vi går under?”
Samtale om, hvorfor disciplene bliver grebet af stor frygt og siger til hinanden: “Hvem er dog han …?” Læg også mærke til, hvordan den samme sætning bliver oversat i Den Nye Aftale. Her er der i sandhed tale om, at troen skal vokse.
Afrunding: Jesus vælger at få stormen til at lægge sig, før han irettesætter sine disciple. Igen et udtryk for den kærlighed Jesus viser, som den Gud der kommer til os, lige her hvor vi er.
Drengen med den urene ånd, Markusevangeliet kapitel 9,14-19
Fortælling og samtale: Begivenheden finder sted, lige efter at Jesus har vist sin herlighed for de udvalgte disciple (Forklarelsen på bjerget – 9,1-13). Derfor er det en vigtig pointe, at disciplene ikke kunne helbrede den syge dreng, og at drengens far udbryder: “Jeg tror, hjælp min vantro”. Ifølge Den Nye Aftale siger Jesus: “Alting er muligt for den, der tror på Guds magt.”- “Det gør jeg”, råbte drengens far straks. “Men hjælp mig, for jeg tvivler også.” Dette kan give anledning til en god og dyb samtale om, hvad tro er.
Afrunding: Jesus helbreder også dér, hvor han møder vantro og tvivl. Altså er troen ikke en betingelse, men en gave fra Gud – og derfor giver det mening, når vi i kirken taler om, at man får troen ved døbefonten, også når man er så lille, at man umuligt kan have fortjent så stor en gave.
****
Aktiviteter