Når I som kirke gerne vil være aktive online, er Facebook et godt sted at organisere jeres brugere. Men I skal være opmærksomme på at tiden, I bruger på Facebook, ikke kan stå alene.
Kast jer derfor ikke ud i mange nye projekter, men prøv kræfter med et ad gangen. Lav en strategi for, hvad I gør hvornår.
Og glem ikke jeres eksisterende kanaler. Det kan være lokale medier, skolen, børnehaven, mund til mund, sundhedsplejersken osv.
Jeres eksisterende kanaler kan henvise forældre til jeres facebooksider. Når forældrene møder jer, kan I invitere dem ind i jeres facebookgruppe (det er to forskellige ting).
Facebook er stadig det sted, hvor danskerne samles, også yngre. Men unge bruger også mange andre platforme.
Kirkens facebookside
Facebooksiden er ansigtet udadtil, og det er her, I skaber tryghed om jeres tilbud, afkræfter fordomme og giver lyst og inspiration til at være med.
Det er en god idé at dele ud af godt brugbart indhold, som kan overbevise nye brugere om, at indholdet af jeres tilbud har høj troværdighed og er værd at deltage i. Det kan være korte artikler eller videoer med gode råd eller sanglege. De bør være af god kvalitet. Hav først og fremmest fokus på god lyd og tekstning i videoerne. Del dem med hinanden på tværs af sogne, så arbejdet udnyttes bedst muligt.
Det er altid en god ide at tænke på modtageren, når I producerer indhold. Overvej, om det er noget, I synes er vigtigt, eller om det er noget, målgruppen synes er vigtigt. Det bedste er, hvis begge dele gør sig gældende.
Læs undersøgelsen om børnefamilierne
Facebookgrupper
Prøv at oprette en facebookgruppe under jeres facebookside til hver enkelt type arrangement, som I laver (babysalmesang, rytmik, forældrehøjskole etc).
Grupperne er de små familier, der skaber den gode fællesskabsfølelse og en god relation til kirken. Her kan man hjemmefra møde de andre medlemmer, lære navne, lave legeaftaler, dele gode råd, videoer, fotos og føle sig som en del af fællesskabet.
Hvor facebooksiden typisk er envejskommunikation, er gruppen meget mere interaktiv. Prøv at inspirere til dette. Men husk også, at folk er i gruppen for dens formål, så pas på med ikke at plastre den til med andre af kirkens arrangementer, med mindre det er arrangementer, forældrene er interesserede i.
Annoncering.
Annoncering er en god og ofte billigere måde at nå ud til flere, end dem der ser jeres annonce i lokalavisen.
Ofte starter Facebook med at ville booste for et mindre beløb, der bliver højere og højere. Her er det vigtigt at holde tungen lige i munden, for I konkurrerer med mange andre om folks opmærksomhed, også andre kirker.
Er der god respons på et af jeres opslag, er det et tegn på, at opslaget kan boostes med effekt, mens opslag uden meget respons sjældent giver mening at booste.
Læg et budget for, hvor meget I vil bruge, og hvad I vil bruge penge på. Så kan I nemlig planlægge et opslag ud i fremtiden.