Cookies

Vi bruger cookies for at kunne give dig den bedste oplevelse her på hjemmesiden. Læs persondatapolitik her.

Velkommen hos Børn i kirken.

Jeg accepterer cookies
logo
  • Aldersgrupper

    Aldersgrupper

    Vuggestue

    1-3 år

    Børnehave

    3-6 år

    Indskoling

    6-9 år

    Mellemtrin

    9-12 år

  • Artikler
  • Bøger
  • Grafisk materiale
  • Børnenes katedral
  • Meditationer
      10 Meditationer
  • Om os
      Hvem er vi? Bag om Kontakt
  • Kirkens tilbud til børn
  • Nyhedsbrev

I mødet med børnene i kirken har vi ofte fokus på fortællingerne fra Det Gamle Testamente eller evangelierne.
Men måske kan forkyndelsen for børn også tage afsæt i Paulus’ breve.*
Og måske er det endnu mere oplagt at skele til Paulus netop nu, hvor covid-19 øger afstanden mellem mennesker; og mellem kirken og børnene.

Hvorfor er Paulus’ breve velegnede til børn?
Paulus er i sin form dialogisk. Han udtrykker sig i breve, som er skrevet til en konkret modtager. Paulus tænker, mens han skriver, han undrer sig, stiller spørgsmål og forsøger at få menighederne i den anden ende til at tænke med.
På samme måde kan vi gøre børnenes møde med kirken dialogisk.
Det er selvfølgelig fantastisk, at børnene kan komme i kirke og få genfortalt Bibelens historier, men børn vil gerne inddrages. De vil gerne tale med. Og de har i høj grad evnen til at stille spørgsmål og undre sig over tingene; endda ofte de samme ting, som Paulus undrede sig over.

Hvad sker der med vores døde?
Hvad vil det sige at være kristen? 
Hvad er kærlighed?
Hvad er tålmodighed?


Ved at tage udgangspunkt i Paulus, kan vi skabe mulighed for tænke og undre os sammen, og samtidigt får børnene en oplevelse af kirken som et sted, hvor man ikke kun kommer hen og får svaret på livets store spørgsmål, men hvor der er plads til at stille spørgsmålene, tale om dem sammen og blive hørt.

Hvad har Paulus med covid-19 at gøre.
Selvfølgelig ikke noget som helst.
Men de vilkår, som Paulus byggede kirke under, minder måske alligevel om dem, vi arbejder under lige nu. Paulus skriver i sit første brev til menigheden i Thessalonika 2,17:

”Kære venner, vi har været tvunget væk fra jer et stykke tid, men kun fysisk. I tankerne har vi hele tiden været hos jer. Vi længes efter jer, og derfor gør vi alt, hvad vi kan, for snart at se jer.”
(Bibelen 2020)

”Brødre, for en tid er vi blevet bortrevet fra jer som fra vore børn, dog kun i det ydre, ikke i hjertet.** Så meget mere ivrige har vi i vores store længsel været efter at se jer igen ansigt til ansigt.”
(DO92)

Det kunne jo næsten være et Facebook-opslag fra en kirke her og nu.
Paulus var adskilt fra sine menigheder og kæmpede for at fastholde relationen til dem og fællesskabet mellem dem på trods af afstand.
Han vil, at menighederne skal huske, at de hører sammen i et kærlighedsfællesskab.
Den længsel, som de fleste af os mærker lige nu, er altså ikke fremmed for Paulus, men en central del af hans breve; længslen efter menigheden, efter menighedens fællesskab og længslen efter fællesskabet med Kristus. Fortællingen om Paulus er oplagt at spejle den nuværende situation i.

Kærlighedshjernen

Hvordan kan Paulus inddrages i mødet med børnene?

Børnegudstjenester med forundringsfokus:
Man kan bygge sin børnegudstjeneste op omkring et spørgsmål i stedet for en fortælling og lade dialogen stå i centrum.
Lad kirken flyde med breve, konvolutter og frimærker i alle størrelser (breve er faktisk et eksotisk fortidslevn for mange af nutidens børn). 
Fortæl om Paulus, der i sine breve forsøgte at stille sig selv spørgsmål om Gud og besvare dem.Han føler en længsel efter at forstå, forklare, og mange af de spørgsmål han stiller, forsøger vi stadigvæk at få greb om:
Til alle helgen kan vi spørge os selv:

”Hvad sker der med vores døde?”
Til fastelavn kan vi tale om ”Hvordan bliver man klædt ud som kristen?”
Til påske kan vi undre os over, ”Hvad betyder det, at Jesus opstod fra de døde?”
Til pinse kan vi spekulere over, ”Hvad er ånd?”
Og til hver en tid kan vi hjælpe hinanden med at få styr på ”Hvad er kærlighed? Hvad er håb? Hvad er tro? Og hvordan skal vi bedst leve sammen i verden?”

Giv børnene lov til at svare.
Måske kan vi endda have godt af at få børnene til at sætte ord på tingene, fordi de stadigvæk tør gætte, bruge fantasien og skifte mening undervejs.
Og måske får spørgsmålene også børnenes voksne til at tænke med og fortsætte samtalen derhjemme.

Send breve
Jeg har det seneste år benyttet mig af Paulus i konfirmationsforberedelsen.
Jeg har skrevet breve og pakket breve, som konfirmanderne har afhentet i kirken, og jeg har fået dem til at sende breve til mig og til én, der har haft brug for en hilsen.

Undervejs har jeg selvfølgelig fortalt dem om Paulus og afmystificeret den remse, de kender fra højmessen, men næppe har forstået: ”Epistlen skriver apostlen Paulus til…”.
Tænk engang, at en stor del af Bibelen er breve.

Man kan selvfølgelig gøre det samme med minikonfirmander eller mindre børn, som sikkert vil elske at få lov at hente post i kirken eller modtage den i egen postkasse. Det er ifølge IT kontoret tilladt at sende breve til folkekirkens medlemmer, dvs. alle døbte i sognet. Man kan lave udtræk i Person og sende direkte til de døbte børn fx i alderen 3-10 år.
Send dem en hilsen. Send dem et spørgsmål. Send dem historien om Paulus. Og måske får de endda lyst til at skrive/tegne et svar.

Lav en postkasse til spørgsmål
Flere kirker har både før og under covid-19 lavet postkasser, som børnene kan lægge deres spørgsmål i. Svarene kan enten formidles virtuelt med Facebook videoer, slås op i udhængsskabe eller sendes direkte til den, der spurgte.

Pennevenner
Man kan etablere pennevenneordninger med børn i andre sogne. 

Filosofi for børn
Kristkirken på Vesterbro laver tankeværksted for børn.
Og det er oplagt at tilbyde forløb for børn i alle aldre, hvor omdrejningspunktet er at få kærlighedshjernerne aktiveret og tænke sammen; og det behøver jo ikke udelukke at kroppen og kreativiteten tages i brug samtidigt.
Paulus ville være et fantastisk afsæt for sådan et forløb.

* Se evt. meget mere om Paulus i videoerne fra netværksdagen ”Paulus og børnene” fra d. 22.10-20

Se dem her:

Ind i en kærlighedshjerne v. Lisbet Kjær Müller

Børnene er det vigtigste v. Steen Hildebrandt

Paulus’ filosofiske foståelse af identitet og kærlighed v. Troels Engberg-Pedersen

** Læg mærke til, at Bibelen 2020 tager højde for, at når Paulus skriver ”hjerte” har det noget med tanker at gøre.

Forfatter
Signe Danielsen

Sognepræst i Sankt Markus kirke, Frederiksberg


+45 31512967

sid@km.dk

Inspiration udefra

Indlæg

Inspiration udefra › Indlæg

Konfirmand-event – i påskens fodspor

Hvordan giver man unge mennesker...

Inspiration udefra › Indlæg

Lille Kulturnat – lidt erfaringer

Fredag d. 15. marts havde Christians Kirke besøg af 42 børn i alderen cirka 3-11 og 93 voksne ifm. Lille Kulturnat. Vi fik overvældende gode tilbagemeldinger fra de voksne – og endnu vigtigere: Flere af børnene skulle næsten hales med hjem igen, og en enkelt kvitterede endda med et spontant knus.

Inspiration udefra › Indlæg

Børn, kunst og æggejagt

Børnehuset på Louisiana besøges årligt af op til 100.000 børn og deres voksne, Det var stifter Knud W Jensen, der ønskede at åbne Børnehuset. Han mente, at det var vigtigt, at inddrage børn i den kreative proces kombineret med kunst. 

Inspiration udefra › Indlæg

Om at være barn i den store verden.

Når krig ødelægger ude i den store verden, og børn her i trygge Danmark også følger med i hvad der overgår børn i andre dele af verden, har de brug for at vi voksne fortæller dem om håb.

Inspiration udefra › Indlæg

Kirken som et betydningsfuldt fællesskab

Når vi retter fokus mod at være kirke for udsatte familier, finder jeg det relevant netop at tale ”landsbybilledet” frem. At tilbyde netværk og relationer med mennesker, som tør involvere sig i hele børnefamiliens hverdagsliv, vil nemlig være et stærkt modtræk til samtidens ensomhed og individualisering.

Inspiration udefra › Indlæg

Dansk legestue i Hong Kong

Som dansk præst i Hong Kong er min menighed halvt til søs og halvt på land. Som sømandspræst besøger jeg naturligvis danske skibe og er der for søens folk, men her i byen er der også en fastboende dansk menighed. Da jeg kom for lidt over et år siden, ville jeg gerne lave kirkelige aktiviteter for børnefamilier og nu er vores såkaldte legestue blevet en større succes, end jeg turde håbe på, da jeg startede den.

Inspiration udefra › Indlæg

Præster og engle kan godt lide at hænge ud sammen

Det er lige så spændende at være her, som det var i begyndelsen. Vi får stadig farve i kinderne og sommerfugle i maven, når vi forbereder os. Det er utroligt spændende at arbejde med at være en vedkommende kirke for de forskellige aldersgrupper i sognet, og fortsat at være kirke for alle de børn og familier, vi gennem mange år har været kirke sammen med.

Inspiration udefra › Indlæg

Nye samtalekort kan styrke forældreskabet

En helt ny mulighed for at bringe nybagte forældre tættere sammen er netop blevet lanceret i form af 30 samtalekort. Samtalekortene er målrettet forældreskabet og de udfordringer, der kan være i det. Børn I kirken har I samarbejde med virksomheden Simply Family udviklet æsken med titlen ”Go Samtale - om at blive forældre”

Inspiration udefra › Indlæg

Kortlægning af det kirkelige arbejde med børn i Københavns Stift

Siden marts har jeg, med interviewsamtalen som brobygger mellem projektet Børnenes Katedral/religionspædagogisk udv. og ansatte i Københavns Stift, bevæget mig rundt i samtlige provstier for at blive klogere på deres arbejde med børn.

Inspiration udefra › Indlæg

Dåb af tumlinge efter corona

I øjeblikket er det nemt at finde arrangementer i kirkernes kalendere, der handler om dåb. Hjemmesider og sociale medier fortæller om mange invitationer til tumlingedåb, drop-in dåb og der bliver sendt breve ud til medlemmer, der endnu ikke har fået deres børn døbt.

Inspiration udefra › Indlæg

Hvad kan vi lære af Børneavisen?

Børneavisen har eksisteret i tre år og er en del af JP/Politikens hus og dermed stærkt forankret i den etablerede danske medieverden. Børneavisen udkommer hver tirsdag med en papiravis, der primært henvender sig til målgruppen 9-12 år. Ja, du læste rigtigt. Avisen er lavet af papir. Vi bliver af og til spurgt, om det giver mening at lave avis på papir til børn, der er digitalt indfødte. Det synes vi absolut. Papir giver mulighed for fordybelse, og læsningen forstyrres ikke af pop-up-reklamer, beskeder og algoritme-styrede budskaber.

Inspiration udefra › Indlæg

Samarbejde med Steinerskolen

En 11 årig dreng står midt på gulvet i Kastrup kirke. Han er et Gudsbenådet talent, og spiller hele kirken op med Khatchaturians violinkoncert 1. Sats.

Inspiration udefra › Indlæg

Hvad kan vi lære af Bibliotekets børneafdeling?

I børneafdelingen på Biblioteket Frederiksberg arbejdes der med kultur- og litteraturformidling for børn, inspireret af mange forskellige tilgange og greb. Fælles for alle formidlingstiltag er udgangspunktet i børnelitteraturen samt måden hvorpå biblioteket møder børn og familier.

Inspiration udefra › Indlæg

Børnetjenesten – en lillesøster til skoletjenesten

Kirken kan tilbyde noget helt særligt. Et rum med – også bogstaveligt talt - højt til loftet, hvor tankerne kan få frit spil og hvor tiden kan stå stille og give plads til eftertanke, fordybelse og forundring - altså, hvis vi vælger det.

Inspiration udefra › Indlæg

Køn i det kirkelige arbejde med børn

I denne uge blog fortæller sognepræst Mia Rahr Jacobsen om arbejdet med køn i kirken. Vi skal som kirke huske at bruge de bibelhistorier, der har kvindelige aktører, fordi det giver repræsentation og i sidste ende handler om, hvilket Gudsbillede vi forkynder. Blogindlægget kan dermed ses som et bidrag i den nuværende kønsdebat.

Inspiration udefra › Indlæg

Hvad kan vi lære af det ny Københavns Museum

Københavns Museum beviste gennem næsten fem år, at man kan være et aktivt formidlende museum og nå nye målgrupper, selvom man ikke har noget museum at være museum i. Skoletjenesten på Københavns Museum er i dag blandt de bedste, hvad angår læring og formidling for børn. Læs blogindlægget og lær af museets formidlingsstrategi.

Inspiration udefra › Indlæg

Ind i en kærlighedshjerne

Når både Folketinget og sundhedsmyndighederne er lykkedes med at få os til at vise samfundssind, er det, fordi de taler til noget i os, som vi har fået med i vores opdragelse. Samfundssind har rødder tilbage i arbejderbevægelsen, højskolebevægelsen, Grundloven og endnu længere tilbage i den kristne tradition. Vi kalder det næstekærlighed. Således indleder Lisbet Kjær Müller artikel 'Ind i en kærlighedshjerne' - dagens blogindlæg fea Børn i kirken om kristendom og Corona-tid.

Inspiration udefra › Indlæg

Hvad kan vi lære af Glyptoteket? – Kan det leges?

Børn i kirken har talt med Stefan Bang, der er formidlings- og undervisningsmedarbejder på Glyptoteket, om den proces omkring formidling, de er i gang med, og som kirkerne kan lære meget af.

Inspiration udefra › Indlæg

Nationalmuseet: Storytelling og medinddragelse

Sognepræst Signe Danielsen har besøgt Nationalmuseet og set på, hvad vi i kirken kan lære af deres tilgang til børn.

Inspiration udefra › Indlæg

Børnenes egen katedral i København

I sidste uge afleverede Religionspædagogisk udvalg denne fine katedral til Biskop Peter Skov-Jakobsen. Kirken er lavet af 50 børn og indeholder en projektbeskrivelse om at etablere netop en kirke for børn og deres voksne i København.

Inspiration udefra › Indlæg

Hvornår tror man nok til at kunne kalde sig kristen?

Projektleder Christina Iversen fremhæver pointer om forældrenes tro fra projektets undersøgelse. Mange af forældrene i undersøgelsen har et meget dogmatisk syn på hvad det vil sige og være kristen, som ligger lagt fra det folkekirken står for i dag.

Inspiration udefra › Indlæg

Samarbejdet mellem kirken og den lokale folkeskole

Kirke- og kulturmedarbejder i Godthåbskirken Lise Leiko Yoshida fortæller om deres samarbejde med den lokale folkeskole omkring julegudstjenesterne.

Inspiration udefra › Indlæg

DR Ramasjang – det kan folkekirken lære af børnens kanal II

Sognepræst Signe Danielsen har snakket med redaktør på børnekanalen Ramasjang Lene Mailund Mikkelsen og fortæller i denne blog om det vi som folkekirke kan lære af Ramasjang.

Inspiration udefra › Indlæg

Det vigtige samarbejde: Lav en strategi for arbejdet med børn

Mette Ulrikkeholm beskriver i denne uges blog om, hvordan de I det pastorart, hvor hun er daglig leder ændrede deres planlægning efter "Børn i kirkens" første workshop i april 2018.

Inspiration udefra › Indlæg

Gode råd om Facebook

Henrik Dons, som er digital kommunikationsmedarbejder ved Københavns Stift. giver i denne blog tips og tricks til brug af facebook.

Inspiration udefra › Indlæg

DR-Ramasjang: Det kan folkekirken lære af børnenes kanal

Sognepræst Signe Danielsen har talt med redaktør for DR B&U, Lene Mailund Mikkelsen, om deres tilgang til at lave Børneprogrammene på Ramasjang. For måske kan vi som folkekirke lære noget af DR.

Inspiration udefra › Indlæg

Sorggrupper for børn og unge

Sognepræst Heidi Røn Preem fortæller her om Frederiksholm kirkes sorg- og samtalegrupper for børn og unge.

Inspiration udefra › Indlæg

Instagram – hvordan?

Digital kommunikationsmedarbejder Henrik Dons giver i dette blogindlæg gode råd til, hvordan din kirke kommer igang med Instragram

Inspiration udefra › Indlæg

Hvad kan vi lære af Børnibyen.dk?

Caroline Meldgaard stiftede Børnibyen.dk for ti år siden, og i dag er der over 42.000 modtagere på det ugentlige nyhedsbrev. Her er nogle bud på, hvordan vi som kirker kan drage nytte af den viden, Caroline har om børnefamilierne i København og Århus.

Inspiration udefra › Indlæg

Hvad siger forældrene om kirken?

Hvorfor vælger nogle forældre at tage deres børn med til folkekirkens børneaktiviteter og -gudstjenester? Og hvad er deres forhold til kirke og kristendom i relation til deres børn? Det var nogle af de spørgsmål, vi stillede os selv, da vi planlagde feltarbejdet i kirkerne i København og på Frederiksberg i vinteren 2017.

Inspiration udefra › Indlæg

Teologisk progression

”Børnene skal selv vælge om de vil døbes”, det svarer mange forældre i den spørgeundersøgelse, der er blevet foretaget som en del af dette projekt. Det er et stort ansvar at lægge på børnene, og det er det ansvar, ”Børn i Kirken” vil hjælpe dem med. Vi vil gerne lære børnene, at deres gudsbillede ikke behøver at stivne i barndommen, så de må forkaste det som voksne.

Inspiration udefra › Indlæg

Velkommen til bloggen

præster, kirkekulturmedarbejdere, organister og frivillige

Aldersgrupper

Vuggestue 1-3 år

Børnehave 3-6 år

Indskoling 6-9 år

Mellemtrin 9-12 år

Om Børn i kirken

Projekt “Børn i kirken” – hvorfor det?

Undersøgelse

Velkommen til bloggen

Kontakt

Seneste nyheder

Netværksdag 17. september

Konfirmand-event – i påskens fodspor

Bibliarium – En labyrint af bibelske fortællinger

Påske børnegudstjeneste – åbning af påskeæg

Kontakt Børn i kirken
  • 30282021
  • amsc@km.dk