Idéen
En kedelig tårnmur og et ønske om øget samarbejde med den lokale skole – det var udgangspunktet, da vi for snart 3 år siden kontaktede skolen med en idé, vi havde fået fra Haslev kirke, som i årevis har ladet byens skoler producere skønne malerier til kirkemuren.
Idéen er egentlig simpel; giv børnene et tilhørsforhold til kirken ved at lade dem være med til at sætte deres præg på den.
Konceptet
Konceptet er bygget op om følgende skabelon;
- I fællesskab med billedkunstlæreren aftales et tema for malerierne. (Hos os har temaerne været hhv. ”engle” og ”I østen stiger solen op”).
- Præsten og/eller kirke- og kulturmedarbejderen besøger 2.klasserne og fortæller om temaet.
- Herefter bruges billedkunsttimerne i et par måneder på at tegne og male først skitser, og hernæst store malerier, som forsegles med skibslak, så de holder til at hænge ude i vind og vejr.
- Når malerierne er færdige, får kirken dem over til opsætning.
- Kort før sommerferien inviteres børn og forældre til fernisering – selvfølgelig kl.8 om morgenen, så flest muligt har mulighed for at deltage. Ferniseringen begynder med en morgensang, herefter siger præsten lidt, og så kommer det, alle har ventet på: Presenningen, som dækker malerierne, rives ned, og kunstværket afsløres. Herefter serveres saft og kiks, og snakken går, inden skolebørnene går tilbage i deres klasser kl.8.30.
Resurserne
Al samarbejde kræver tid, og det skal man selvfølgelig kunne afsætte. Der skal afsættes en del tid til løbende dialog, besøg i klasserne osv. Hos os påtog vores kirke- og kulturmedarbejder sig både at indkøbe materialer og at give malerierne skibslak. Det var tidskrævende, men det gjorde det samtidig lettere for skolen at sige ja til samarbejdet.
Derudover kræver det, at menighedsrådet afsætter økonomiske resurser til projektet, da de fleste skoler har stramme budgetter, og derfor ikke kan afsætte midler i deres budget til et sådant samarbejde.
Men det er efter min bedste overbevisning både tid og penge givet godt ud, ikke mindst, når man ser, hvor stolte børnene er af at deres malerier hænger til frit skue på kirkens mur.
Sidegevinsten
Det er helt bevidst, at vi har valgt, at det er 2. årgang, der maler, og at de gør det i foråret, så tæt på sommerferien, som muligt. På den måde bliver vi kendte ansigter, når vi efter sommerferien kommer rundt i klasserne med invitationer til minikonfirmandforløbet, som her i sognet ligger umiddelbart efter sommerferien på 3.årgang. Vi bruger også ferniseringen til at reklamere lidt for forløbet, hvor forældrene jo er til stede og på den måde har hørt lidt om det, inden invitationen kommer med hjem i skoletasken.
Samtidig styrkes kontakten til skolen. Hos os har projektet affødt en del klassebesøg i kirken, og herigennem også kontakt til andre lærere end kun billedkunstlæreren. På den måde er kirken blevet en resurse, som lærerne kan trække på hele året, og en samarbejdspartner, som også hjælper skolen med at opfylde kravene om åben skole, som kom med den nye skolereform.
På sigt drømmer vi om, at det bliver et tværfagligt projekt, hvor både billedkunstlærer, kristendomslærer og evt. andre fag inddrages.
Hvis nogen skulle få lyst til at kopiere eller videreudvikle konceptet, deler jeg gerne yderligere erfaringer. Malene Flensborg, præst i Johannes Døbers Kirke, Valby mfc@km.dk